Geschreven op 04 december 2017 door Bert Brontsema

Zuidwolde 3 - EHS'85 2 = 2-7 (0-4)

Wedstrijd duurt te kort voor Zuidwolde 3

Bij een 2-7 nederlaag kun je allicht afvragen hoe een wedstrijd nu "te kort" kan duren? Welnu de 1e helft werd met 0-4 verloren door Zuidwolde 3. Overigens bepaald niet kansloos voor Zuidwolde 3. De 2e helft werd met slechts 2-3 verloren. Tel daarbij op, dat Zuidwolde 3 in de slotfase (zeg maar de 90+3 tijd) nog eens 3 riante kansen kreeg om te scoren. Het had dus zo maar een 5-7 nederlaag kunnen zijn. Juist in die slotfase deed Zuidwolde 3 (met alle respect overigens) de "slimme oudjes" uit Emmerschans de nodige pijn door de loopruimtes achter de verdediging van EHS'85 2 te benutten. Nogmaals met de nodige respect: "de oudjes" werden pas toen uiteindelijk aan het lopen/werken gezet.

Vroege voorsprong EHS'85 2

Al in de 7e minuut kwam EHS '85 2 op een 0-1 voorsprong. Zuidwolde 3 kreeg daarna goede mogelijkheden via een kopbal van Jesse Mulderij en een voorzet Rutger Wijbinga die bijna binnen vloog. Beide malen was het "net niet". In de 23e minuut kwam EHS'85 2 via een bekeken lob over goalie Lucas Jongerius op een 0-2 voorsprong. In de 30e minuut plofte een inzet van EHS '85 bal in de verre hoek (0-3).  Kort daarop werd een "foutje" van doelman Lucas Jongerius vakkundig door EHS'85 2 omgezet in een treffer (0-4). Manmoedig bleef Zuidwolde 3 geloven in een beter resultaat en kreeg mogelijkheden via een kopbal van Jasper Grit (34e minuut) en een inzet van Nick Buning, die in de 38e minuut net over de goal vloog.

Sam de Gier, Keano Loopers en Lucas Jongerius groeien in de wedstrijd

Ondanks de forse achterstand bij rust begon Zuidwolde 3 voortvarend aan de 2e helft en kreeg via Sam de Gier in de 46e minuut een prima mogelijkheid om te scoren. Vervolgens werd een vrije trap van Keano Loopers nog bijtijds tot corner verwerkt. De counters van EHS'85 waren echter eveneens gevaarlijk en doelman Lucas Jongerius greep een aantal malen manmoedig in. Desondanks kon ook hij de 0-5 in de 57e minuut niet voorkomen.

Het heilige vuur van Rick van Egten

Zuidwolde 3 had al een omzetting gedaan door "laatste man" Rick van Egten naar de punt van de aanval te dirigeren. Het moet gezegd worden, dat met Rick van Echten "het nodige scheur- en sleurwerk" gestalte begon te geven aan een steeds beter spelend Zuidwolde 3. Het heilige vuur van Rick spatte er af en het was dan ook geen toeval dat juist hij in de 58e minuut de 1-5 scoorde. Tim Schonewille kwam vervolgens in het veld voor de moegestreden Sven Feeleus. Bij zijn 1e balcontact leek Tim al te scoren. Het werd juist net niet. Vervolgens scoorde EHS '85 in de 67e en 75e minuut de 1-6 en 1-7.

Treffer Sam de Gier

Zuidwolde 3 bleef knokken voor een beter resultaat. Met name Rick van Egten streed voor elke meter en ging misschien wel eens over de scheef (volgende keer even "Shake Hands" doen Rick), maar hij liet zien wat je met veel "arbeidslust" kunt bereiken. Het tonen van arbeidsinzet wordt dan ook altijd beloond. Je wordt daar alleen maar beter van. Het was dan ook geen toeval, dat juist Rick van Egten in de 85e minuut aan de basis stond van de 2e Zuidwoldiger treffer van Sam de Gier (2-7). In de slotfase had Zuidwolde 3 zomaar nog eens 2 of 3 treffers kunnen maken. Zover kwam het echter niet. Wat verder opvallend was. De eerdergenoemde Rick van Egten stond diezelfde middag nog bij het 1e op de bank en viel in de slotfase aldaar nog in en was mede nadrukkelijk aanwezig in de jacht op de gelijkmaker van Zuidwolde 1 in het duel tegen Germanicus 1. Dit lukte echter net niet. Klasse Rick!!!

Man van de wedstrijd: Rik van Egten.