Geschreven op 29 mei 2018 door Egbert Buning sr.

Zuidwolde 5 – IJhorst 2 = 1-2 (1-1)

Laatste wedstrijd scheidsrechter Willem Echten

Het vijfde heeft zondagmorgen ongelukkig verloren van IJhorst met 1-2. Na een ruststand van 1-1 en voortdurend balbezit met legio kansen op de 2-1, beschikte IJhorst over een iets betere conditie en maakte een klein beetje tegen de verhouding in de 1-2. Na ongeveer 85 minuten voetballen in de lome warmte vond scheidsrechter Willem Echten het welletjes en floot hij voor de allerlaatste keer op Woltingeslag. Maar liefst 32 jaar was hij scheidsrechter voor de VV Zuidwolde en nu hangt hij definitief zijn fluit aan de wilgen. Willem, hartelijk bedankt voor je inzet!

Dan terug naar de wedstrijd. Na een minuut stilte voor de onlangs overleden oud-jeugdbestuurslid en oud-leider Koop Zoer, begon het vijfde in een wat aangepaste opstelling; het miste maar liefst een half elftal (Henk; knie, Remco; rug, Sander; lies, Mike; werk, Kelvin; vakantie en Marco; ook rug ontbraken). Het lange seizoen in combinatie met een niveautje hoger (5e i.p.v. 6e klasse) eisten toch een beetje hun tol. Zonder anderen te kort te willen doen, moge het duidelijk zijn dat dit niet de sterkste opstelling was. Toch begon Zuidwolde voortvarend en na een poosje haalde Marcel de trekker over en zijn bal belandde op de lat. IJhorst speelde een beetje op de counter, maar de snelle uitvallen werden vooralsnog vakkundig ongedaan gemaakt door het verdedigingsblok van Rob en Stefan. Ook keeper William had enkele goede intercepties. Na een halfuurtje voetballen werd het harde werken beloond; vanaf links een mooie strakke corner van Hans, die keurig werd teruggelegd door Jan en Adrian nam hem ineens op de pantoffel, onhoudbaar voor de keeper van IJhorst (1-0).

Men kon helaas niet lang van de voorsprong genieten, want vanaf de aftrap combineerde IJhorst naar de 1-1. Dit was een kleine tegenvaller, maar Zuidwolde nam hierna het heft toch weer voortvarend in handen. Gelegenheids-linkerspits Twan had enkele snelle uitvallen en een schot net over het doel èn heg, richting braakliggende terrein van voorheen ZKC’19. De volgende aanval ging middels een teruggelegde bal op linkshalf Patrick. Deze haalde verwoestend uit, echter de bal krulde zwanger van effect iets teveel naar rechts, net naast de kruising. Anders zeker mooier dan de omhaal van Bale.

In de tweede helft werd aan beide zijden enkele verse krachten ingebracht en moest Zuidwolde tegen de wind in. De eerste aanval ging weer via het bekende recept; een teruggelegde bal van Jan, maar het schot van Mark zeilde net over. De daaropvolgende counter van IJhorst werd afgevlagd wegens buitenspel. Zoals het een goede libero betaamt wanneer het niet helemaal gladjes loopt, ging aanvoerder Rob vervolgens zelf mee naar voren en werd bereikt via een mooie steekpass van Marcel. Helaas kon hij net niet afronden. IJhorst had vervolgens een hoge afgeslagen bal richting doel van Zuidwolde en gedragen door de wind kon William het leder ternauwernood uit de kruising tikken ten koste van een hoekschop.

Na een kwartiertje in de tweede helft gaf Herjan een mooie steekpass op Marcel, maar die kon de keeper helaas niet verschalken. Hierna, net als in de eerste helft, weer even een drinkpauze. Het laatste kwart van de wedstrijd nam IJhorst het initiatief. Hun snelle linksvoor liep iedereen eruit en zijn streep viel onhoudbaar achter William (1-2). Hij was blijkbaar nog niet moe en had weinig last van de hitte want even later weer dezelfde man die ervandoor ging, ondanks een vlagsignaal van de grensrechter mocht hij door. Via de kluts eindigde de bal een beetje gelukkig in de handen van William. Zuidwolde had nu nog maar spaarzaam een eigen aanval zoals de kopbal van Marcel rond de 80e minuut, maar deze was niet krachtig genoeg en de keeper pakte hem. De laatste vijf minuten waren weer voor de Rieverst. Onder meer nog een keihard schot dat rakelings over scheerde en een hachelijk situatie waarbij IJhorst over de keeper kopte, maar Hans bekeken redding kon brengen op de doellijn.

Zo bleef het bij een 1-2 verlies, maar daar zal ws niemand lang om treuren. Nog een thuiswedstrijd tegen Ruinerwold en dan is het slopende seizoen voorbij. Komt dat zien, spektakel gegarandeerd.

Wat nog vermeld dient te worden is dat het 4e vandaag zonder zelf te spelen kampioen is geworden (immers uitkomende in dezelfde klasse), mede dankzij een overwinning van het 5e op directe concurrent Wacker 3!

Man v.d. wedstrijd: Willem Echten

Afbeeldingen bij dit bericht