Geschreven op 16 mei 2016 door Bert Brontsema

Zuidwolde - FC Ter Apel '96 = 3-4 (1-1)

Zuidwolde sluit in stijl af

Na 66 minuten stond er een volkomen verdiende 3-1 voorsprong  voor Zuidwolde op het scorebord. De "roodzwarten" dachten dat daarmee de wedstrijd gespeeld was en lieten de wedstrijd vervolgens volledig onnodig en ook onbegrijpelijk helemaal lopen.  Zonder zich echt noemenswaardig in te spannen maakten de Ter-Apelers dankbaar gebruik van "het open huis-gebaar" van de Zuidwoldigers en scoorden in de laatste 10 minuten 3 keer en namen tegen de verhouding in 3 punten mee naar Ter Apel. Eindstand 3-4.

Zuidwolde de kansen/FC Ter Apel scoort

Als vanouds begon Zuidwolde goed aan de wedstrijd. Zo werd in de 5e minuut een inzet van Frans Capellen bijtijds geblokt. Kort daarop kon doelman Brian de Jonge slechts met de voet een harde inzet van Marcel Linthorst keren.

In de 10e minuut kreeg FC Ter Apel een goede mogelijkheid via hun gevaarlijkste man Jeroen Schoonbeek. Doelman Jarno Bruins Slot wist deze inzet te pareren. In de 16e minuut brak Frans Capellen perspectiefvol over de linkerflank door. Zijn scherpe voorzet belande echter in de voeten van een verdediger van FC Ter Apel. Kort daarop viel Stephan de Groot van FC Ter Apel met een knieblessure uit. Na de langdurige blessurebehandeling kwam FC Ter Apel onverwacht op voorsprong. Na balverlies bij Zuidwolde belande de bal voor de voeten van Jeroen Schoonbeek, die vervolgens doelman Jarno Bruins Slot het nakijken gaf (0-1).

Zuidwolde kort voor rust langszij

Zuidwolde leek even helemaal van slag maar pakte toch bijtijds weer de draad op. Kansen kwamen er ook voor Marcel Linthorst en Koert Bouman. Gescoord werd er niet. Het duel leek dan ook op een 0-1 ruststand uit te draaien. Maar ook dat is weer typisch Zuidwolde. Zo uit het niets scoort men toch nog. Op slag van rust werd een assist van Marcel Linthorst knap door Frans Capellen binnen geschoten (1-1). Amper 1 minuut later had ZUIDWOLDE op een 2-1 voorsprong moeten komen. Op aangeven van Frans Capellen kreeg Koert Bouman  een levensgrote kans, maar zijn inzet ging net naast. Rust 1-1.

Treffers Marcel Linthorst en Mesfin Been

De wisselvalligheid van Zuidwolde leek direct na de rust afgestraft te worden  door FC Ter Apel-speler Jeroen Schoonbeek. Doelman Jarno Bruins Slot was echter goed bij de les. In de 48e en 49e minuut kreeg ZUIDWOLDE via Frans Capellen en Peter Nijboer prima mogelijkheden om op voorsprong te komen. Beiden hadden het vizier echter niet op scherp staan. De beste mogelijkheid om in die fase te scoren kreeg in de 54e minuut Jasper Jalving van FC Ter Apel. Via een scrimmage en het nodige geluk kwam ZUIDWOLDE met de schrik vrij. Een wakker geschrokken Zuidwolde kreeg vervolgens in de 59e en 62e minuut scoringsmogelijkheden via Frans Capellen en Marcel Linthorst. Ook deze kansen werden niet benut. In de 64e en 66e minuut was het echter wel raak. Eerst tekende Marcel Linthorst de 2-1 aan  en kort daarop knalde Mesfin Been de 3-1 binnen.

FC TER APEL komt uit het niets terug

Op dat moment was de wedstrijd feitelijk gelopen. Zuidwolde dacht het veel te gemakkelijk uit te kunnen spelen en daarvan maakte FC Ter APEL dankbaar gebruik van. In de 80e minuut scoorde Jeroen Schoonbeek de 3-2. De gelijkmaker werd in de 85e minuut gescoord door Roel Uil. Niets bleef Zuidwolde bespaard en in blessuretijd scoorde Jasper Jalving de 3-4. Voor Zuidwolde een enorme deceptie.

Opstelling Zuidwolde: Jarno Bruins Slot, Leon Schoemaker, Stefan Liezen, Martijn van Meurs (Jerry Dekker), Steven Berghuis, Koen Romme , Peter Nijboer, Koert Bouman, Marcel Linthorst,  Frans Capellen (Mesfin Been), Gerald Kreuze (Mathijs Steenbergen)

man v.d. wedstrijd: Marcel Linthorst