Geschreven op 03 januari 2020 door Bert Brontsema

Zuidwolde strandt in kwartfinale PW-toernooi

Zuidwolde komt te laat op gang

In een sfeervolle sporthal De Citadel te Dedemsvaart vond Zuidwolde haar Waterloo in het Protos Weering-toernooi.

EMMS - Zuidwolde = 3-1 (slecht begin Zuidwolde)

Zuidwolde startte slecht in deze toernooironde. In de 3e match van deze avond traden EMMS uit Slagharen en Zuidwolde tegen elkaar. Voor EMMS was dit haar tweede duel van deze avond. In het eerste duel had EMMS met 3-1 verloren van Hardenberg'85. In die wetenschap ging EMMS anders het duel in dan Zuidwolde. De mannen uit Slagharen hadden alleen maar baat bij winst. EMMS kwam in de 8e minuut op een 1-0 voorsprong. Zuidwolde kreeg vervolgens goede mogelijkheden om weer langszij te komen, maar inzetten van Ouren Nikkels en Frans Capellen troffen geen doel. In de 15e minuut kwam EMMS via goed teamspel op een 2-0 voorsprong.  In de 18e minuut viel feitelijk de beslissende derde goal in het voordeel van EMMS. In de slotfase scoorde Frans Capellen de eretreffer voor Zuidwolde. Eindstand 3-1.

Zuidwolde - SC Elim = 0-1 (nipte nederlaag tegen winnaar P/W-toernooi 2017)

Ook in haar tweede duel trok Zuidwolde uiteindelijk met 0-1 aan het kortste eind tegen de uiteindelijke winnaar van deze 1/4-finaleronde in Dedemsvaart (Elim). In tegenstelling tot het duel tegen EMMS begon Zuidwolde beter aan de match tegen Elim. Het team stond nu beter. Lange tijd ging het duel gelijk op en kon het ook alle kanten op. In de 12e minuut kwam Elim op een 0-1 voorsprong. Zuidwolde ging op jacht naar de gelijkmaker. Frans Capellen en Mathijs Steenbergen kregen daartoe prima mogelijkheden, maar wisten niet te scoren.  Eindstand: 0-1

Zuidwolde - Hardenberg'85 = 2-2 (spektakelduel eindigt in remise)

Voorafgaand aan dit derde duel had Hardenberg'85 haar wedstrijd tegen EMMS gewonnen (3-1) en tegenvallend onverwacht gelijkgespeeld tegen Fit Boys (2-2). Andermaal begon Zuidwolde zeer matig aan dit duel. Binnen 3 minuten stond er al een 2-0 stand in het voordeel van Hardenberg'85. Een wakker geschrokken Zuidwolde begon pas gaandeweg dit duel beter te spelen en te presteren. Via Frans Capellen kwam men in de 17e en 22e minuut langszij. Beide teams speelden de laatste 3 minuten vol gas met een zgn. vliegende keep. Bij Zuidwolde fungeerde SuperTakkie Martijn Spijkerman zowel als keeper en speler. Hardenberg deed hetzelfde en beide teams ging vol voor de winst. Bijna had Nico Schulting met een fraaie boogbal nog de 3-2 op de schoen. Die vlieger ging echter net niet op en zo eindigde dit duel in een 2-2 eindstand.

Fit Boys - Zuidwolde = 3-6 (Zuidwolde bewaart het beste tot op het laatst)

Na het spektakelduel tegen Hardenberg'85 was de beer kennelijk los bij Zuidwolde. Ineens werden de kansen wel benut. Al vroeg in de wedstrijd scoorde Frans Capellen de 0-1 voor Zuidwolde. In de 8e minuut haalde Tom Buijtendorp de trekker over en tekende voor de 2-0. Kort daarop kwam Fit Boys vanuit een scherpe counter terug in de wedstrijd (2-1). Wie anders dan Martijn Spijkerman knalde Zuidwolde weer op een voorsprong van twee goals (3-1). Vervolgens scoorde Ouren Nikkels via een goed uitgespeelde aanval de 4-1 tegen de touwen. In de 12e minuut scoorde Fit Boys de 4-2. In de 20e minuut maakte Mathijs Steenbergen aan alle onzekerheid een einde door de vijfde treffer te scoren voor Zuidwolde. Fit Boys kwam nog even terug tot 5-3, maar het slotakkoord was in de 24e minuut voor Tom Buijtendorp, die de eindstand in dit duel bepaalde op 6-3.

SC Elim ging door de resultaten van deze avond als nr. 1 (met 10 punten) naar de ½ finale. Hardenberg '85 kwam door een late gelijkmaker in het slotduel tegen Elim alsnog op de 2e plaats terecht en was daarmee eveneens geplaatst voor de halve finale. EMMS leek door de late gelijkmaker van Hardenberg’85 in hun duel tegen Elim het kind van de rekening te worden, maar bij het opmaken van de eindbalans was ook EMMS (6 punten en doelsaldo 0) als 5e derde beste alsnog geplaatst voor de halve finale. Zuidwolde eindigde als 4e met 4 wedstrijdpunten (doelsaldo 0) en was daarmee uitgeschakeld.