Afscheid Erwin Linthorst

Geschreven op 08 juni 2014 door

Laatste wedstrijd “BQPW865”- 20 jaar 1e elftalspeler Erwin Linthorst - Zondag 25 mei a.s. wordt er een speciale wedstrijd gespeeld als een hommage aan de spelerscarrière van Erwin Linthorst. Maar liefst 20 jaar was Erwin Linthorst actief als speler betrokken bij Zuidwolde 1. Enkele jaren geleden maakte een blessure opgelopen in een treffen in en tegen Beilen het  structureel blijven voetballen voor Zuidwolde 1 steeds moeilijker.

Vorig seizoen nam Erwin Linthorst al in toenemende mate het leiderschap bij de hoofdmacht van Zuidwolde op zich. Desondanks liet het voetbalbloed hem niet los en was er nog altijd de hoop op een comeback als speler bij Zuidwolde 1. Gaandeweg dit seizoen besloot Erwin aan het einde van dit seizoen formeel een punt achter zijn actieve spelerscarrière bij Zuidwolde 1 te zetten. A.s. zondag wordt dit formele einde afgesloten met een gezellige feestmiddag met een mooi duel tussen het Dreamteam Zuidwolde versus het huidige Zuidwolde 1. Vooraleerst is het moment aangebroken om terug te kijken op de voetbalcarrière van spelersnummer “BQPW865 - rugnummer 7: Erwin Linthorst”.

Knallend debuut “Lintie” zondag 29 oktober 1995 bij MSC 1 - Zuidwolde 1
Op 5 jarige leeftijd (1981) begon de voetbalcarrière van Erwin Linthorst bij de F-jes van toen nog de jeugd van voetbalverenging Zuidwolde. Hij doorliep met glans alle standaard-jeugdelftallen en vrijwel direct werd het talent van Erwin Linthorst onderkend. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Erwin Linthorst direct na de A1-jeugd doorstootte naar de A-selectie van Zuidwolde 1. Dat was toen een zeer sterk elftal, dat toen uitkwam in de 2e klasse, onder aanvoering van de alom bekende coach Popko Schuitema. Het was een roerige emotionele periode, waarin Zuidwolde zowel positief als ook negatief (met de nodige incidenten) in het nieuws kwam. Juist in die fase maakte Erwin Linthorst op 29 oktober 1995 zijn debuut in een legendarische wedstrijd tegen het Meppeler MSC. Het was de legende rondom het vuurwerkincident. Vele supporters zullen zich dit memorabele moment nog goed kunnen herinneren.
Bizarre wedstrijd
De wedstrijd eindigde uiteindelijk in 3-3, met daarbij een goal van Erwin Linthorst. Het “strikerincident” had echter de uitwerking van een drietrapsraket. Allereerst de knal zelf natuur en een knallende treffer van debutant Erwin Linthorst. Voor de club zelf kreeg dit treffen nog een knallend vervolg, waarbij Zuidwolde enige tijd uit de competitie werd gehaald door de KNVB. Later moest Zuidwolde ook nog een wedstrijd zonder publiek spelen.
Het seizoen 1995 -1996 was tegelijkertijd het laatste seizoen van trainer Popko Schuitema.
Erwin Linthorst speelde vervolgens nog onder de volgende trainers: Henny Haverkort, Jan Klaassens, Jannes de Lange, nogmaals Popko Schuitema, Henk Spijkerman, Henk en Jan Spijkerman, Henk van Zwol en thans Geert Oosterloo.
Mooiste momenten - mijlpalen - onderbroekenlol
In de jeugdjaren heeft Erwin Linthorst heel veel gehad aan jeugdtrainer André Botter. Hij was voor mij met afstand de beste jeugdtrainer. Hij trainde veel op techniek en zijn trainingen waren vooral gebaseerd op: beter worden. De kampioenschappen onder Henk Spijkerman steken sportief echter het mooiste af in zijn carrière, waarbij vooral de sprong in 2 jaar tijd (2004/2005 en 2005/2006) van de 4e naar 2e klasse het summum van alles was.
Erwin: “Naast het debuut op 29 oktober 1995 was vooral ook het voetballen met Jannes de Lange een uitzonderlijk moment. Jannes de Lange was absoluut een begrip en daar keek ik toch wel tegen op. Naast een doelpunt tijdens mijn debuut mocht ik ook de assist geven waarop Jeroen Koeling uiteindelijk de 3-3 eindstand op het scorebord knalde. Na afloop van deze bijzondere wedstrijd werd mijn onderbroek als debutant in stukken geknipt. Kortom echte onderbroekenlol.”
Al met al kijkt Erwin Linthorst met een zeer goed gevoel terug op zijn carriere bij Zuidwolde. Bedankt Erwin.