Bert Brontsema trekt de OldStars-kar

Geschreven op 21 december 2018 door .
Bert Brontsema trekt de OldStars-kar

Sinds maart 2018 werken PEC Zwolle United, de ledenvereniging van Espiria (Icare) en het Nationaal Ouderenfonds samen om OldStars walking football uit te rollen in de omgeving van Zwolle. Te beginnen bij voetbalverenigingen. v.v. Zuidwolde uit de gelijknamige plaats in Drenthe is een van de verenigingen waar die samenwerking zijn vruchten afwerpt. Sinds oktober worden de velden van die club ook ingezet voor OldStars walking football. Twee maanden na de start van project trainen daar wekelijks twaalf deelnemers.

De kiem voor het initiatief werd gelegd vanuit het bestuur van v.v. Zuidwolde door Bert Brontsema, lid van de PR-commissie van de club en tevens 60-plusser. Nadat hij contact legde met PEC Zwolle United volgde snel een eerste training. Het aantal aanwezig deelnemers? Zes. De trainer werd geregeld door PEC Zwolle United, de vereniging zelf deed de werving van de deelnemers. Die werving vond plaats door oud-leden van de club aan te schrijven, leden te informeren over het project bij de opening van het nieuwe clubhuis en de vrijwilligersgroep te activeren. Daarnaast werden ook in diverse buurthuizen affiches opgehangen. Vanuit die basis ging het groeien en binnen vier weken verdubbelde het aantal OldStars, naar het huidige aantal van twaalf.

Sociale aspect voorop
Inmiddels is de groep mooi constant en de sfeer is prima, geeft Bontsema aan. “Elke week trainen we op dinsdagmiddag van 15.00 uur tot 16.00 uur. De groep komt vaak al om 14.30 uur binnen druppelen. We maken eerst een praatje, met koffie en een stukje krentenbrood. Tevens worden allerlei nieuwtjes verteld en we doen wekelijks een "TOTO-ronde" met daarbij drie wedstrijden: een van v.v. Zuidwolde, een van Eredivisie en een internationale wedstrijd”, vervolgt hij.

Naast de TOTO-winnaar van de week wordt ook de rangschikking even doorgenomen. Daarna kleedt de groep zich om voor de beweging op het veld. Soms komen ook nieuwe geïnteresseerden kijken bij de training. De afsluiting van de middag is steevast in de kantine en rond 17.00 uur gaat iedereen moe en voldaan weer naar huis. Zelf is Bontsema inmiddels heilig overtuigd van de toegevoegde waarde van de spelvorm “Het sociale gebeuren staat voorop, daarna komt het belang van bewegen. Voor mezelf is deze vorm ook een ideale prikkel om iets te blijven doen. Intussen heb ik de verantwoordelijkheid voor de trainingen op me genomen. Ik sta dus elke week voor de groep.”

Kennis opdoen
Aan ideeën om de promotie voor het project verder op te tuigen heeft de PR-man van de Drentse club volop ideeën. Zo speelt hij met de gedachte om een video te maken, waarin het belang van bewegen naar voren komt en het vergroten van zelfredzaamheid voorop staat. Met daarin aandacht voor wat de vorm inhoudt en op welke wijze het de doelgroep bij elkaar brengt voor verantwoord bewegen en meedoen. “Er zijn in onze omgeving voldoende plekken om dat te tonen. Plekken waar veel ouderen komen, zoals een welzijnscentrum, een bibliotheek en supermarkten”, klinkt het daarover.

Brontsema is vastberaden om het nieuwe jaar aan te grijpen om zelf meer kennis op te doen voor het project. Toelichtend: “De trainerscursus OldStars walking football, die staat op mijn lijst. Evenals een EHBO-cursus.” Uiteindelijk is zijn doel om de doelgroep nog beter te kunnen begeleiden en deelname aan het project te stimuleren.

Afsluiting van het jaar
Dinsdagmiddag 18 december kende het initiatief de laatste training van 2018. Een jaar dat bijzonder succesvol is verlopen. “Ook bij die sessie was de vaste groep van twaalf aanwezig en hebben we veel plezier gehad. Ik had een aardige training voorbereid, met een aantal nieuwe oefenvormen. Men is actief bezig en heeft het gevoel, met een gezonde blos op de wangen, intensief en verantwoord te hebben bewogen. Deelnemers geven aan dat de lichamelijke en geestelijke conditie verbetert”, aldus Brontsema. Met ondersteuning PEC Zwolle United (de maatschappelijke tak van PEC Zwolle), Espiria (via haar ledenvereniging Icare) en het Nationaal Ouderenfonds wordt het OldStars-project bij v.v. Zuidwolde in 2019 voorgezet. De partners gaan daarnaast proberen om meer clubs uit de omgeving van Zwolle te binden aan de spelvorm.

Dit artikel draagt bij aan de doelstellingen van OldStars en wordt mogelijk gemaakt door Menzis, Van Boxtel hoorwinkels en FNO  Zie ook www.oldstars.nl