In Memoriam

Geschreven op 30 mei 2020 door Bert Brontsema
In Memoriam Ab Spijkerman

ALBERT SPIJKERMAN

Tevens bereikte ons deze week het droevige bericht, dat oud-voorzitter van de Supportersvereniging van de v.v. Zuidwolde Albert Spijkerman op 77-jarige leeftijd is overleden. Hoewel zijn gezondheid tanende was kwam zijn overlijden toch nog onverwacht. Ab Spijkerman was met name een volbloed paardensportman. Voetballen heeft hij zelf nooit gedaan, maar werd later toch een tweede passie voor hem. Samen met echtgenote Hennie was hij er echter trots op, dat zoon Henk in het 1e team van Zuidwolde kwam te spelen en later coach van de hoofdmacht van Zuidwolde werd. Ab Spijkerman werd dan ook samen met echtgenote Hennie een echte supporter van de v.v. Zuidwolde.

Dit supporten van de club leidde tot een verdere betrokkenheid van Ab bij de voetbalclub Zuidwolde.

Ab Spijkerman - in de volksmond Appe Spiekerman - kennen we bij de voetbalclub met name als het gezicht van de Supportersvereniging van de v.v. Zuidwolde. Gedurende een zeer lange periode (1978 t/m 2011) van maar liefst 33 jaar was hij een gedreven en bevlogen voorzitter van onze roodzwarte supportersvereniging. Bij zijn afscheid werd de tribune op sportpark Woltingeslag omgedoopt in de Appe Spiekermantribune.

Verder kennen we Ab vanuit de bingoavonden van de Supportersverenging. Het door hem altijd met magische bewoordingen omschreven getal ‘55’ blijft voor ons allen eeuwig verbonden aan zijn naam en bezieling. Ook bijzonder zijn de al vanaf mensenheugenis bekende blinde pool-verloting bij wedstrijden van de hoofdmacht van Zuidwolde. De blinde pool is toch wel een uniek fenomeen in de (amateur)voetballerij en is onlosmakelijk verbonden aan de Supportersvereniging van de v.v. Zuidwolde, alwaar Appe Spiekerman vele jaren de voorzitter van was.

Wij danken Ab voor zijn vele verdiensten voor de club en wensen de familie veel sterkte toe met het verlies van hun dierbare.