Trainer Harry Warmelink blijft realistisch

Geschreven op 28 juli 2020 door .
Trainer Harry Warmelink blijft realistisch

Hoogeveen TV – interview Harry Warmelink (VV Zuidwolde) Tekst + foto’s: Gerjo Stegeman

“Eerst maar gewoon handhaven en dan verder kijken”

ZUIDWOLDE - Harry Warmelink begon vorig seizoen als trainer bij tweedeklasser Zuidwolde. Hij kijkt tevreden terug op zijn eerste seizoen. “Het ging goed. We stonden keurig in de middenmoot. Doel was om in het linker rijtje te eindigen en we waren goed op weg. Wel was het nog wat wisselvallig. Zo verloren we de ene week thuis met 6-1 van LSC 1890 en een week later tegen EMMS viel alles wel weer op z’n plaats. Ik heb Zuidwolde verder ervaren als een warme club met mensen die er alles voor over hebben.  Je hoeft maar iets te vragen of ze staan er. Dat is denk ik wel kenmerkend voor Zuidwolde.”

Voor de inwoner van Vriezenveen was het ook de eerste kennismaking met het zondagvoetbal. “Voor mij was de stap van het zaterdag- naar het zondagvoetbal wel even wennen. Tijdens de wedstrijdbespreking refereerde ik nog vaak aan de wedstrijd van afgelopen zaterdag. Qua beleving en sfeer merkte ik echter nauwelijks verschil. Het veld en de doelen blijven hetzelfde of het nu op zaterdag of zondag is”, merkt Warmelink lachend op.
De start van het seizoen was zeer hoopgevend. “Alles valt of staat met resultaten. We versloegen DTD met 3-0 en zetten met name in het najaar een goede reeks neer. Dat was natuurlijk goed voor het vertrouwen. Daarna volgden een reeks zware tegenstanders en verloren we een aantal keren en stonden we weer met beide benen op de grond. Ik ben er echter van overtuigd dat als we de competitie gewoon hadden kunnen afmaken, we ook tegen dat soort ploegen resultaat hadden kunnen halen en rond de vijfde plaats waren geëindigd. We gingen wekelijks beter spelen en de puzzelstukjes vielen steeds meer op hun plaats. Zo raakte Ralph Zantinge geblesseerd, waardoor Ouren Nikkels naar achteren schoof. Iets wat uiteindelijk prima uitpakte.”

Goed voorbereid.
De trainer was goed voorbereid op zijn nieuwe klus. “Doordat ik hiervoor op zaterdag trainde, kon ik veel wedstrijden van mijn nieuwe club bekijken. Mijn voorganger Bas Bijen heeft het ook goed gedaan, maar iedereen brengt weer zijn eigen accenten aan. Uiteindelijk moet dat als een puzzel in elkaar vallen. Zelf ben ik een op de tegenstander ingestelde trainer. Ik bedoel daarmee dat ik goed voorbereid ben op de kwaliteiten en zwakheden van de tegenstander om daar vervolgens weer op in te spelen. Het is soms een kwestie van vijf meter of je wel goedstaat of niet. Dat heb ik met name geleerd in de twee seizoenen dat ik assistent was van Dennis Demmers bij Excelsior’31.

Naast Zuidwolde was Warmelink vorig seizoen ook een dag actief als assistent-trainer bij Tweededivisionist HHC Hardenberg. “Dat was een geweldige ervaring. Je neemt overal ook weer wat van mee. Dan moet je niet alleen denken aan kennis van trainers, maar ook de wijze waarop spelers met elkaar omgaan.” Wat betreft de doelstelling voor komend seizoen blijft hij realistisch. “Natuurlijk willen we uitgroeien tot een stabiele tweedeklasser. Je kunt wel hoog van de toren blazen, maar als je na zeven wedstrijden onderaan staat krijg je het als een boemerang terug. Wat mij betreft blijven we gewoon bescheiden en is de doelstelling gewoon weer handhaven en zo hoog mogelijk proberen te eindigen. Doelstellingen tijdens het seizoen bijstellen is altijd het mooiste.”