Voetbalwedstrijd Borussia Dortmund - Vfl Wolfsburg (6 - 0)

Geschreven op 09 mei 2023 door -
Voetbalwedstrijd Borussia Dortmund - Vfl Wolfsburg (6 - 0)

Een onvergetelijke reis naar BVB'09

Zondag 7 mei 2023 zal voor vele supporters van vv Zuidwolde als een onvergetelijke dag in hun leven gemarkeerd staan. Het was een "roadtrip" van Zuidwolde naar (Borussia) Dortmund.

Er werd bezoek gebracht aan de wedstrijd BORUSSIA DORTMUND - VFL WOLFSBURG. Een wedstrijd die voor de "BORUSSEN" belangrijk was in hun strijd tegen BAYERN MUNCHEN om het behalen van de "Meisterschaft" in de Duitse Bundesliga. Over deze wedstrijd later meer.

Voor de schrijver dezes was het vooral ook een historische terugblik naar de

"Cultclub" BVB '09 (Ballspiel-Vereins Borussia 1909). Zoals gezegd en geschreven begint het leven van Borussia Dortmund in het jaar 1909.

Een vereniging van inmiddels 124 jaar.

Mijn herinnering aan Borussia Dortmund begint in de midden-jaren '60 van de vorige eeuw. Televisie was toen in opkomst. Naast de Nederlandse TV-zenders had je ook de mogelijkheid om de duitse TV-zenders (Dld 1 - ARD en Dld 2 -ZDF)

te aanschouwen. Ook sport en dan met name voetbal was toen enorm in opkomst en zo keek menigeen vaak vroeg op de zaterdagavond naar "die Sportschau op de ARD om samenvattingen van in de Bundesliga gespeelde wedstrijden te aanschouwen. Duitse TV-presentatoren uit de jaren '60 waren met name Ernst Huberty( de eerste presentator en bedenker van het onderdeel: Tor des Monats), Fritz von Thurn und Taxis, Addi Furler, Heribert Fassbender etc. Je zat vaak op het puntje van de stoel om maar niets te missen van de vele wedstrijden.

In de midden-jaren '60 groeide BVB'09 Borussia Dortmund naar een topclub in de duitse competitie, met als topspelers Sigi Held en Lothar Emmerich. In 1965 werd Borussia Dortmund 2e in de duitse voetbalcompetitie achter toenmalig topclub "1860 München". Het grootste succes in die tijd boekte Borussia Dortmund in het jaar 1965 door in Europa-Cup-2-finale "The Reds"van FC Liverpool in de verlenging te verslaan met 2-1 door treffers van Sigi Held en Heinz Libuda. Met name Sigi Held en Lothar Emmerich waren de beste spelers van het veld en zij kregen vanuit Engelse hoek de bijnaam "The Terrible Twins" ("de verschrikkelijke tweeling").

Nu inmiddels bijna 60-jaar (2023) later mocht er een bezoek gebracht worden aan een wedstrijd BORUSSIA DORTMUND - VFL WOLFSBURG.

Deze wedstrijd werd gespeeld in het indrukwekkende "Signal Iduna Park-stadion" in Dortmund. Het is het grootste voetbalstadion in Duitsland met meer dan 80.000 zitplaatsen.

De wedstrijd tegen VFL Wolfburg stond in het teken van het mogelijk behalen van de landstitel. Met nog 4 wedstrijden te gaan stond Borussia Dortmund op de 2e plaats met 4 punten achterstand op Bayern München, dat de dag ervoor moeizaam met 1-2 had gewonnen van Werder Bremen.

Bij winst zou Borussia Dortmund op 1 punt achterstand komen te staan op Bayern München.

De Borussen lieten er geen gras over groeien wie de beste was in dit duel.

Gemotiveerd tot op het bot werd er met maar liefst 6-0 gewonnen van VFL Wolfsburg. Aan de goals van Borussia Dortmund zat ook zeker een "Nederlands tintje". Via o.a. Sebastien Haller (voormalig topschutter bij AJAX) en met name via een sterk spelende Donny Malen (ex-PSV en Nederlands international) werden de nodige treffers gescoord.

Social Meeting-point bij BVB'09

Wat verder opvallend was hoe goed geordend en gestructureerd eea verliep bij de totale organisatie van een wedstrijd van Borussia Dortmund. Ga er maar aan staan om 80.000 mensen probleemloos deze wedstrijd te laten volgen. Alleen al verkeerstechnisch een lastige klus. Maar daarnaast hoe het allemaal probleemloos verliep in het stadion. Zonder enige wanklank een zeer gedisciplineerd publiek. Iedereen gunde elkaar een mooie middag/avond, waarin met name het volksport en familie-gebeuren centraal stond. Alle geledingen van de samenleving waren aanwezig. Nederland kan hier qua discipline nog enorm veel van leren.

Dank aan de sponsoren

Voor ons als supporters van vvZuidwolde was het een geweldig feest. Namens alle supporters bedanken wij de sponsoren voor het organiseren van deze fantastische reis. Ook dank aan chauffeur Ronny ten Heuvel van "Ten Heuvel-tours", die ons probleemloos langs vele verkeersobstakels loodste.

Gewoonweg een superdag.