Voorbeschouwing ½-finale Protos Weeringtoernooi

Geschreven op 28 december 2018 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing ½-finale Protos Weeringtoernooi

De tegenstanders

Zaterdagavond 29 december 2018 speelt Zuidwolde in sporthal het Activum in Hoogeveen haar ½-finale-wedstrijden tegen Protos, Nieuw Buinen, Noordscheschut en Bergentheim. Een rondje langs de velden van onze tegenstanders:

Protos

De organiserende vereniging v.v. Protos is - voor zover bekend - voor het eerst doorgedrongen tot de ½-finale van het Protos Weeringtoernooi. In de veldcompetitie komt Protos uit in de 3e klasse C zondag en staat op de 10e plaats in de competitie. Zoals gezegd is het een unicum voor het team uit Steenwijksmoer, dat men voor het eerst in de halve finale van het P/W-toernooi staat. Met terechte trotsheid zullen zij in de halve finale hun huid zo duur mogelijk willen verkopen. The road to Wembley bracht Protos in de voorronde tot een 2e plaats in hun poule achter winnaar Gramsbergen. In de 1/4-finale had men het een stukje moeilijker, doch werd men achter SC Erica 2e in hun poule - gespeeld in de heilige tempel sporthal Angelslo. In de kwartfinalewedstrijden werd geen enkele wedstrijd verloren en wist men met overtuiging teams als CEC en HODO te verslaan. Een geduchte tegenstander derhalve.

Nieuw Buinen

De Nieuw-Buiners komen in de veldcompetitie uit in de 1e klasse F zondag. Nieuw Buinen komt al vanaf het seizoen 1997/1998 uit in de 1e klasse dan wel - incidenteel - hoofdklasse. Weliswaar heeft men het dit seizoen moeilijk in de 1e klasse, maar toch een club van naam. Nieuw Buinen wordt getraind door Herman Scherpen, jawel, de vader van de doelman van FC Emmen Kjell Scherpen. Herman Scherpen was in het seizoen 2016/2017 samen met Zuidwolde-trainer Bas Bijen hoofdcoach van hoofdklasser MSC uit Meppel.

In de voorronde werd Nieuw Buinen 1e in hun poule - gespeeld in sporthal de Koel te Borger. In de kwartfinale had Nieuw Buinen het een stuk lastiger. Achter een van de favorieten Elim en SVBO eindigde men op de 3e plaats en wist men zich op het nippertje te plaatsen voor de ½-finale.

Noordscheschut

Noordscheschut is oud-winnaar van het P/W-toernooi (2016/2017) en is al vele jaren vaste deelnemer aan de finaleronde van het P/W-toernooi. Het mag dan ook gerust als één van de favorieten voor de eindzege worden genoemd. In de veldcompetitie komt Noordscheschut uit in de 1e klasse E zaterdag en staat daarin op de 9e plaats. Noordscheschut heeft als voordeel, dat het in sporthal Het Activum te Hoogeveen een echte thuishaven heeft. Zowel in de voorronde, alsmede in de  ¼-finale speelde Schut in deze mooie voetbaltempel van Hoogeveen.

In de voorronde werd men poulewinnaar door o.a. naaste buur Elim achter zich te houden. Het duel tussen Noordscheschut en Elim eindigde overigens in 1-1. In de  ¼-finale was Noordscheschut veruit de sterkste in haar poule. Met de cijfers van 4 wedstrijden en 12 punten liet men er geen gras over groeien. Ook de doelcijfers waren overtuigend, t.w. 16-3. De nummer twee Beilen had maar liefst 7 punten minder dan Noordscheschut. Opdat u het maar weet.

Bergentheim

Bergentheim komt in de veldcompetitie uit in de 3e klasse D Oost zaterdag en staat daarin op de 2e plaats, achter PH (Almelo). Bergentheim is al vele jaren vaste deelnemer aan het P/W-toernooi en speelde ook vele jaren in de finale van dit toernooi. Winnen van het P/W-toernooi was tot op heden nog nimmer aan de orde. Wellicht dat men dit jaar weer tot de kanshebbers kan behoren.  Zowel in de voorronde, alsmede in de  ¼-finale werd men winnaar van hun poule. In de voorronde werden alle wedstrijden gewonnen met een doelsaldo van 25-0! In de kwartfinale werd men in sporthal de Carrousel te Ommen opnieuw winnaar van hun poule. Hierbij liet men zowel Hoogveen za en het ons bekende MVV Alcides achter zich. Een gerenommeerde en gerespecteerde tegenstander derhalve. Teven een club/team met een rijke cupfightersmentaliteit in het P/W-toernooi met ook altijd een prachtige supportersschare.

Zaterdagavond begint de eerste wedstrijd om 18.00 uur in Sporthal Het Activum te Hoogeveen. Protos en Zuidwolde bijten dan het spits af.