Voorbeschouwing Germanicus 1 - Zuidwolde 1

Geschreven op 23 november 2018 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Germanicus 1 - Zuidwolde 1

Altijd vermakelijke duels

Pas in deze eeuw troffen beide teams elkaar voor het eerst in competitieverband. Beslist wel opmerkelijk want beide verenigingen kennen al een lang verleden. C.V.V. Germanicus (Coevorder Voetbal & Atletiekvereniging Germanicus) werd opgericht op 2 september 1911. Germanicus behoort daartoe tot een van de oudste voetbalverenigingen in de provincie Drenthe (alleen het Asser Achilles 1894/ Alcides Meppel (1907)/ MSC Meppel (1910) en C.E.C. (Emmer-Compascuum dd 2-8-1911) kennen een langere geschiedenis. Over de naam Germanicus bestaat geen eenduidigheid. Volgens de informatie van de club/vereniging zou het kunnen verwijzen naar:

1. Vernoeming naar de populaire Romeinse veldheer Germanicus;

2. Germanicus als een eretitel die verwijst naar een belangrijke overwinning.

Germanicus Caesar, meestal kortweg Germanicus (15 v.Chr.-19 na Chr.) was een vooraanstaand Romeins veldheer uit het Julisch-Claudische huis. Hij is vooral bekend als een kundig krijgsheer en een bijzonder populair politicus in de tijd van Tiberius. Het was vooral aan hem te danken dat er na de nederlaag van Varus in het Teutoburgerwoud weer orde en rust terugkeerde aan de grens. De tweede mogelijkheid ligt wellicht meer voor de hand en is minstens zo interessant:

Germanicus was in het oude Rome oorspronkelijk een eretitel die kon worden toegekend aan veldheren die zich verdienstelijk hadden gemaakt bij het onder Romeinse heerschappij brengen van het toenmalige Germania.

De v.v. Zuidwolde werd opgericht op 2 september 1947. Waarom beide teams elkaar tot aan deze eeuw elkaar nooit troffen. Welnu enerzijds doordat Germanicus altijd ingedeeld is bij Drentse voetbalverenigingen en vv Zuidwolde lange tijd (tot 1987) altijd ingedeeld werd bij Overijsselse voetbalverenigingen/ afdeling Zwolle. In 1987 promoveerde Zuidwolde 1 van de onderafdeling Overijssel/Zwolle naar de 4e klasse Noord (Drentse clubs). Daarnaast heeft Germanicus altijd een prestatief sterk team gehad en acteerde vele jaren op het hoogste amateurniveau (1e klasse, dan wel Hoofdklasse). De hoofdmacht van Zuidwolde vond in de jaren '90 steeds meer de weg omhoog. Vanaf het seizoen 2006-2007 kwam Zuidwolde meerdere malen uit in de 2e klasse. Juist in die klasse troffen beide teams elkaar met enige regelmaat. In de achterliggende 12 jaar troffen beide teams elkaar in 4 seizoenen. (2006-2007 / 2007-2008/ 2011-2012 en 2017-2018). In de 8 gespeelde wedstrijden won Germanicus 4 x en Zuidwolde 3x. 1 keer werd er gelijkgespeeld. Gesteld mag worden, dat er altijd sprake was vermakelijke duels. Met name in het 1e jaar (2006-2007) kwam Zuidwolde verrassend uit de hoek. Het thuisduel leverde op 29 oktober 2006 een 2-2 gelijkspel op. Marcel Linthorst scoorde 2x voor Zuidwolde en de Coevorder-goals werden gescoord door Jesper Vaessen en René Langius. Het duel in Coevorden leverde zelfs een 1-2 winst op voor Zuidwolde. In het seizoen 2006-2007 troffen Germanicus en Zuidwolde elkaar op 8 april 2007 in Coevorden. Germanicus behoorde tot de topteams van de 2e klasse en had alle uitzichten op promotie naar de 1e klasse. Midweeks had men het duel tegen HODO met 3-0 gewonnen en bij winst op Zuidwolde zou men volop meedoen aan het kampioenschap. Onder zomerse omstandigheden en met veel publiek rondom het hoofdveld kwam Germanicus kort voor rust op rozen te zitten door een treffer in de 40e minuut van Martijn Wellen (1-0). Een gehavend Zuidwolde kwam met de sterk spelende laatste man Ronald Tinholt en doelman Lennard van Veen weer sterk terug in de wedstrijd. In de 47e minuut scoorde Martijn van Meurs vanaf de penaltystip strak raak (1-1). In een zinderende slotfase scoorde Erwin Linthorst in de 87e minuut de 1-2 voor Zuidwolde. Mede door deze zege handhaafde Zuidwolde zich in de 2e klasse. Germanicus revancheerde zich nadien nog wel, maar mede door een 1-3 nederlaag in de slotwedstrijd tegen Noordster wist men - ondanks het wel behalen van de 2e periodetel - geen promotie te behalen naar de 1e klasse.

Zuidwolde 2 - Sweel 2

Zuidwolde 2 ging afgelopen zondag met duidelijke cijfers (0-6) tegen koploper Raptim 2 onderuit. Tot aan de rust bleef de schade nog beperkt tot 0-1, maar na de thee liet Raptim er geen kunstgras meer over groeien. Komende zondag speelt Zuidwolde 2 andermaal een thuiswedstrijd tegen deze keer tegen Sweel 2. De Zweeloers staan op de 4e plaats in de rangschikking. In de bekercompetitie troffen beide teams elkaar al eens. Toen trok Sweel 2 met 3-1 aan het langste eind.

Ruinen 3 - Zuidwolde 3

Ook Zuidwolde 3 ging afgelopen zondag tegen koploper Alcides 3 met duidelijke cijfers onderuit (0-9). Komende zondag zijn er revanchemogelijkheden in de derby in Ruinen tegen Ruinen 3. De Ruuners staan op de 3e plaats in de competitie.

Zuidwolde 4 - HOC 2

Ook Zuidwolde 4 leed een onverwachte nederlaag (3-5 tegen Raptim). Komende zondag zijn er revanchemogelijkheden tegen HOC 2. Gemakkelijk zal het echter niet worden, want HOC 2 (Odoorn/Exloo) is de koploper in deze competitie.

De Echten - DOS'63 2

De nieuwe wonderjacks van Hotel Restaurant Café en Steakhouse Boschzicht uit Echten misten hun uitwerking niet. Na een spannend duel werd naaste buur Ruinen 6 met 3-2 aan de zegekar gebonden. Komende zondag wacht een nieuwe derby. Uit tegen koploper DOS'63 uit Drogteropslagen.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams komende zondag weer veel succes toe.