Voorbeschouwing GERMANICUS 1 - ZUIDWOLDE 1

Geschreven op 19 april 2018 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing GERMANICUS 1 - ZUIDWOLDE 1

FullGasFussbal

De lentezon schijnt volop en komend weekeinde is er weer volop voetbal op de velden. Het voetbal gaat dan ook -in Jürgens Klopps-voetbaltaal (FC Liverpool) gesproken op in FullGasFussbal-Weekendvoetbal. Bij de teams van Zuidwolde begint het voetbal al op de donderavond (19 april) om 18.30 uur tegen Beilen 6. Vrijdagavond (20 april) gaan Zuidwolde 45+-team en de Powervrouwen 1 + 2 volop los. De jeugd speelt onder de noemer van JVZ op de zaterdag en de andere seniorenteams teams spelen zondag a.s.

Zuidwolde 1

Er wacht een pittige wedstrijd voor Zuidwolde in het treffen tegen Germanicus op sportpark De Pampert te Coevorden. Afgelopen zondag speelde Germanicus thuis een spektakelduel tegen Heerde. De wedstrijd eindigde in een 5-6 nederlaag voor de Coevordenaren, waarbij de Coevordenaren al vroeg in de wedstrijd op een 0-3 achterstand kwamen. Deze vroege achterstand kwamen de Coevordenaren niet meer te boven. Men werd gedwongen tot een inhaalrace, waarbij men nog akelig dicht bij Heerde kwam. Man of the match in dit duel werd - zoals al eens vaker - het jonge Heerde-talent Stijn Rorije. Komende zondag mag verwacht worden, dat de Coevordenaren vanaf de aftrap op tijd bij de les zullen zijn.

Zuidwolde speelde afgelopen zondag beslist geen slechte wedstrijd en had zeker in de aanvangsfase meerdere kansen op een treffer. Het geluk was niet aan de zijde van de manschappen van coaches Bas Bijen en Gerald Kreuze.

De statistieken in pakweg de laatste 12 jaar (6 duels) tussen beide teams laten zien, dat Germanicus 3x won en Zuidwolde 2x. Er werd 1x gelijkgespeeld.

In het seizoen 2006/2007 liet Zuidwolde de beste resultaten zien tegen Germanicus. Dat was knap, want Germanicus werd toen gecoacht door de ambitieuze en de alom bekende en gerespecteerde Gert Heerkes (Gert Heerkes werd later coach in het betaalde voetbal bij Heracles, Heerenveen, Willem II, Veendam en Emmen. Ook in het buitenland is Gert Heerkes actief geweest bij het Hongaarse Honved Boedapest en in China bij Jiangsu Sainty uit Nianjing en Qiangdao Red Lions. Momenteel is Gert Heerkes assistent-coach bij het beloftenteam van het Noorse Rosenborg BK).

Daarnaast had Germanicus indertijd een team met sterke individuele kwaliteiten, zoals doelman Björn Schimmelpenning, de gevaarlijke spitsen Jens Dost (de broer van Bas Dost) en de supersnelle Jesper Vaessen, het Duitse loopwonder René Langius en verder belangrijke spelers als Erwin Moddejonge, Ruben Peltjens en Hendry Smit. Een team dat streed om de prijzen en in dat jaar de 2e periode won. Het thuisduel eindigde indertijd in een 2-2 gelijkspel. Marcel Linthorst scoorde indertijd 2x en voor Germanicus waren Jesper Vaessen en René Langius doeltreffend.

Het uitduel op 8 april 2007 werd onder mooie weersomstandigheden verrassend door Zuidwolde met 1-2 gewonnen. Germanicus kwam op voorsprong door een treffer van Martijn Wellen. Martijn van Meurs streepte Zuidwolde vanaf 11 meter weer langszij. In de slotfase scoorde oud-elftalleider Erwin Linthorst verrassend de 1-2 en trok daarmee de overwinning over de streep.

In het seizoen 2007-2008 werden beide duels tegen Germanicus verloren (2-1 en 3-1 verlies). In het seizoen 2011-2012 troffen beide teams elkaar opnieuw. Het duel in Zuidwolde leverde een 1-2 winst op voor Germanicus. Later dat seizoen won Zuidwolde met maar liefst 2-7 van Germanicus. Velen zullen dit duel nog goed op het netvlies hebben. Dit seizoen won Germanicus het duel op Woltingeslag met 1-3.

Zuidwolde 2

Lange tijd leek Zuidwolde 2 voor een verrassing te kunnen zorgen in het uitduel tegen Valthermond 2. Een 0-1 voorsprong wist men echter na de rust niet in stand te houden. Uiteindelijk verloor men al strijdend met 4-1. Zondag a.s. speelt Zuidwolde 2 een thuisduel tegen Wildervank 2. Aanvang 11.00 uur.

Zuidwolde 3

Een Speedway-wedstrijd voor Zuidwolde 3. Het wordt een duel "vertoeven rondom de sintelbaan" op sportpark Veenoord. Tevens is het een duel tussen de nrs. 9 en 10 van de competitie. Beide teams troffen elkaar nog niet eerder dit seizoen.

Zuidwolde 4

Zuidwolde 4 is de weg een beetje kwijt. Afgelopen zondag verloor men in Coevorden met 3-1 van Raptim. De riante puntenvoorsprong is min of meer als sneeuw voor de zon verdwenen. Komende zondag wacht een belangrijk duel tegen een van de naaste concurrenten, t.w. Balkbrug 2 (de nr. 3 in de competitie). Zuidwolde 4 heeft 4 punten voorsprong op Balkbrug en nog slechts 1 punt op de nr. 2 Wacker uit De Wijk. Aanvang van het duel op Woltingeslag: 10.00 uur.

De ECHTEN gaan ook FULLGAS

Een dubbelprogramma voor "De Echten"/Zuidwolde 5. Donderdagavond speelt men thuis tegen Beilen 6. Aanvang. 18.30 uur op Woltingeslag. Zondagmorgen a.s. de Woldense Derby in en tegen Ruinerwold 4. Met name gelet op het vertoonde spel tegen Zuidwolde 4 (nipt verlies) kan het zomaar eens zijn dat Zuidwolde 5 de nodige punten gaat pakken.

Zuidwolde 45+

Op sportpark De Wijk speelt Zuidwolde 45+ vrijdagavond 2 duels tegen SJO WIJC 45+ en Vitesse '63 45+. Zuidwolde 45+ is met een 5e plek een subtopper in deze competitie met 12 teams. De tegenstanders uit De Wijk/IJhorst en Koekange staan op de plaatsen 11 en 12. Ogenschijnlijk kunnen beide duels gewonnen worden, maar onderschat natuurlijk nooit een tegenstander

Powervrouwen 1 en 2 gaan op reis

Het Powervrouwen 1- team speelt vrijdagavond op sportpark De Klinkenvlier te Coevorden (terrein van Raptim en CSVC) duels tegen VIOS VR. 1, Elim VR.1 en Raptim VR. 1. Weet het vrouwen 1-team andermaal alle wedstrijden te winnen? Ook het vrouwen 2-team gaat op reis en wel naar Schoonebeek. Op sportpark De Kampen speelt het vrouwen 2-team vrijdagavond SVV VR 2, NKVV VR. 3, Zandpol VR. 1 en CSVC VR. 1.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger-teams veel succes toe.