Voorbeschouwing halve finale PW te Dalen

Geschreven op 28 december 2017 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing halve finale PW te Dalen

ZUIDWOLDE speelt zaterdagavond in sporthal 't Grootveld te Dalen haar halve finaleronde tegen de volgende teams: Hardenberg '85, CEC, SVBO (zo), en DALEN.

ZUIDWOLDE speelt haar eerste wedstrijd om 18.00 uur tegen Hardenberg '85. Hardenberg '85 komt in de veldcompetitie uit in de 3e klasse D zaterdag en staat aldaar op de 5e plaats. Gelet op het beperkte aantal verliespunten behoort Hardenberg '85 tot een van de topploegen in haar klasse. In de voorronde van het PW-toernooi werd men in eigen huis afgetekend poulewinnaar door Mariënberg, Kloosterhaar, Lemele en Drienerlo (reglementair verlies, kwam niet opdagen) met duidelijke cijfers te verslaan. Opvallend was dat men slechts 1 tegentreffer hoefde te incasseren.

In de kwartfinale speelde men andermaal een thuiswedstrijd in sporthal "De Beek" te Hardenberg. Dit keer moesten de Hardenbergers genoegen nemen met een 2e plaats, achter Bergentheim. Het duel tegen Bergentheim eindigde overigens in een 2-2. Haar 2e duel speelde Hardenberg '85 met 0-0 gelijk tegen het sterk spelende SLEEN. De beide overige wedstrijden werden door de Hardenbergers gewonnen (2-1 tegen DKB'44 en met 4-0 van OVC'21).

CEC uit Emmercompascuum is een oude bekende van Zuidwolde. Beide teams speelden vele jaren in de veldcompetitie spannende duels tegen elkaar. In de veldcompetitie speelt CEC thans in de 3e klasse C en staat daarin op een 3e plaats, achter koploper DALFSEN en DALEN. Voor zover bekend troffen Zuidwolde en CEC elkaar nog nimmer in het PW-toernooi. In de voorronde in eigen huis Sporthal de Klabbe te Emmercompascuum werd CEC poulewinnaar door o.a. het sterke Valthermond achter zich te laten. Verder was het opvallend, dat C.E.C. er flink op los scoorde (20x).

In de kwartfinale ging het echter in de Mondenhal te Nieuw-Weerdinge een stuk lastiger. Achter winnaar DZOH en Titan moest men genoegen nemen met de 3e plaats. Als een van de beste 3e teams wist men zich echter toch te plaatsen voor de halve finale.

Tegenstander SVBO, vorig jaar 2e tijdens de 40e PW-editie, is eveneens een goede bekende voor Zuidwolde. In de veldcompetitie speelden beide teams bij hun gezamenlijk verblijf in de 2e klasse wel eens tegen elkaar. Op 25 maart 2012 speelden beide teams voor het laatst tegen elkaar. SVBO won dit duel in ZUIDWOLDE met 2-3. Diep in blessuretijd scoorde toen Maarten Wielens de winnende 2-3 voor SVBO. SVBO komt thans uit in de 1e klasse F en staat keurig in de middenmoot.

In de voorronde in sporthal Angelso moest men met een gelijk aantal punten HZVV op basis van doelsaldo voor laten gaan. In de kwartfinale-ronde in sporthal Esdal te Emmen lieten de manschappen van de aan het eind van het seizoen vertrekkende coach Rolf Veneboer er geen gras over groeien. Alle wedstrijden werden gewonnen. Derhalve plaatste SVBO zich als winnaar van haar kwartfinaleronde overtuigend voor de halve finale.

Ook DALEN is geen onbekende voor ZUIDWOLDE. DALEN is een gerenommeerde tegenstander en speelde in de veldcompetitie vele jaren in de 1e klasse. Thans speelt DALEN in de 3e klasse C en lijkt daarin "de weg naar omhoog" - getuige de 2e plaats - weer gevonden te hebben. DALEN presteert al van oudsher bijzonder goed in het PW-toernooi. In het seizoen 1994/1995 werd men zelfs winnaar van het PW-toernooi. In de voorronde won men al haar duels, met de klinkende doelcijfers van 13-1. Men liet daarbij o.a. DSC'65 achter zich (1-0 overwinning). Ook in de kwartfinale liet men er geen gras over groeien. Alle 4 duels werden gewonnen, met opnieuw een indrukwekkend doelsaldo van 10-0. Men versloeg o.a. Germanicus en FC Meppel. DALEN heeft verder het voordeel, dat het in eigen huis/arena speelt.

Kortom, het wordt wederom weer een interessante halve finaleronde in sporthal 't Grootveld te Dalen op zaterdagavond a.s.