Voorbeschouwing Jubbega 1 - Zuidwolde 1

Geschreven op 28 november 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Jubbega 1 - Zuidwolde 1

Een pittige uitdaging

Afgelopen zondag boekte de hoofdmacht van Zuidwolde een belangrijke 2-0 zege op naaste buur Dedemsvaart. Komende zondag speelt Zuidwolde 1 een uitwedstrijd tegen Jubbega. Niet geheel een onbekende tegenstander. In het seizoen 2013/14 speelden beide teams in de 3e klasse tegen elkaar. In dat seizoen won Jubbega beide duels met 2-1 van Zuidwolde. Gelet op de beperkte statistieken tussen beide clubs is het toch goed om even in het kort in te gaan op de historie van de voetbalvereniging Jubbega. De vv Jubbega werd opgericht op 14 april 1945 en is ontstaan uit een fusie tussen de toenmalige voetbalverenigingen Reade Duvels (Rode Duivels) en SDO (Samenspel Doet Overwinnen). De clubkleuren zijn - gelet op de historie van de club en het dorp Jubbega – rood wit.

De hoogtijdagen van vv Jubbega lagen vooral in de beginjaren '60 van de vorige eeuw. Jubbega speelde toen namelijk op het hoogste niveau van het Nederlands amateurvoetbal. Bekende spelers uit die tijd waren met name de gebroeders Oebele en Grietus de Vries en doelman Durk Seinstra. De voetbalsport stond toen op een hoog niveau in Jubbega, maar niet alleen de voetbalsport. Ook op korfbalniveau werd toen op hoog niveau gespeeld door de bij velen bekende Korfbalclub Wordt Kiek. Tot eind jaren '70 van de vorige eeuw acteerde Jubbega op 2e klasse niveau. Vervolgens gingen de prestaties naar beneden en uiteindelijk belandde men eind jaren '90 van de 20e eeuw in de 5e klasse. Vanaf het begin van deze eeuw is men uit het dal herrezen en langzamerhand is men weer opgeklommen naar thans de 2e klasse. Jubbega speelt voor het 2e jaar in de 2e klasse. Afgelopen seizoen eindigde men op de 9e plaats in de 2e klasse K. Vanwege het stoppen/verkassen van een aantal prominente spelers (Kevin Bakels en Oebele Schokker) werden naast aanvulling vanuit de jeugd ook enkele spelers van buitenaf aangetrokken (Remco van Avoird/ Niels Talsma en met name Xander Houtkoop). Xander Houtkoop is een oud-profvoetballer, die zijn sporen heeft verdiend vanuit de jeugd van SC Heerenveen en op 1e divisie en eredivisieniveau geacteerd heeft bij FC Emmen, Heracles Almelo, Go Ahead Eagles, ADO Den Haag en Cambuur Leeuwarden. Afgelopen seizoen speelde hij nog in Noorwegen bij Hamarkameratene Fotball. In het betaalde voetbal scoorde hij in totaal 36 goals en met name in zijn periode bij Go Ahead was hij een van de smaakmakers en promoveerde toen ook naar de eredivisie. De intenties van Jubbega zijn duidelijk en deze maakt men ook waar. In de achterliggende weken werden sterke prestaties op de mat gelegd met afgetekende zeges op Dedemsvaart (6-0), Beilen (4-0), EMMS (3-0) en LAC Frisia (1-3 zege). Kortom, er wacht een pittige en uitdagende klus voor de hoofdmacht van Zuidwolde.

Germanicus 2 - Zuidwolde 2

Afgelopen zondag was een min of meer historische dag voor de voetbalclub Zuidwolde. Alle 5 Zuidwoldiger-teams wonnen hun duel. Een max-score derhalve. Zuidwolde 2 won haar duel tegen WKE'16 2 met 5-2. Komende zondag speelt het tweede een uitwedstrijd tegen naaste concurrent Germanicus 2. Het betreft hier het duel tussen de nrs. 7 en 8 van de reserve 1e klasse. Deze wedstrijd begint om 10.30 uur op sportpark de Pampert te Coevorden.

Beilen 4 - Zuidwolde 3

De grootste stunt van afgelopen zondag was toch wel de overwinning van Zuidwolde 3 op toenmalig koploper Ruinen 3 (5-3 overwinning). We hadden het al enige tijd aangekondigd. De eerste overwinning kwam steeds dichterbij. Prachtig resultaat, mannen. Komende zondag wacht er een nieuwe uitdaging, t.w. een wedstrijd tegen de nieuwe koploper in hun klasse: Beilen 4. Het duel op sportpark Noord-West te Beilen begint om 10.00 uur.

Zuidwolde 4 - Beilen 5

Ook Zuidwolde 4 stuntte afgelopen zondag door het reserveteam van Hoogeveen met 3-5 in eigen huis klop te geven. Komende zondag speelt Zuidwolde 4 een thuiswedstrijd tegen Beilen 5. Gelet op de stand in de competitie (Zuidwolde 4 op 4e plaats en Beilen 5 op 10e plaats) ligt een overwinning in de lijn van de verwachtingen. Het duel op sportpark Woltingeslag begint om 10.00 uur.

DOS '63 2 - FC Echten / Zuidwolde 5; een regelrechte derby

Ook de Echtenaren hebben de smaak van het winnen inmiddels goed te pakken. Afgelopen zondag werden de buren uit Balkbrug (3) met 2-1 huiswaarts gestuurd. Komende zondag wacht er opnieuw een derby. Dit keer wordt een uitduel gespeeld in Drogteropslagen tegen DOS '63 2. We verwachten een spannend duel op sportpark Vuile Riete. Het gaat hier om het duel tussen de nr. 5 (FC Echten) en de nr. 7 (DOS '63). Het duel begint om 11.00 uur.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams komende zondag weer veel succes toe.