Voorbeschouwing LSC 1890 -Zuidwolde 1

Geschreven op 27 september 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing LSC 1890 -Zuidwolde 1

De bus vertrekt om 11.45 uur, kosten € 5,- pp.

SVC LSC 1890 één van de oudste voetbalverenigingen in Noord-Nederland

Komende zondag speelt de hoofdmacht van Zuidwolde haar tweede competitiewedstrijd tegen één van de oudste voetbalverenigingen in Noord-Nederland, t.w. SVC LSC 1890 uit Sneek (volmondig genoemd Sneker Voetbal Club Lycurgus Sparta Combinatie). De oudste voetbalclub in Noord-Nederland is LAC Frisia 1883 uit Leeuwarden en daarna volgt Be Quick 1887 uit Haren. SVC LSC 1890 is ontstaan uit meerdere fusies. Voorloper was op 4 maart 1890 Cricket- en croquetclub Lycurgus. Het Cricketspel zal menigeen nog wel herkennen, maar bij croquet zullen velen de wenkbrauwen optrekken. Croquet is een balspel, met als doel als eerste een bal - met behulp van een houten hamer - door poortjes te slaan tot men bij eindpaal komt.

In 1893 besloot deze vereniging zich toe te leggen op kaatsen en lawntennis, waarna de vereniging zich vervolgens vanaf 1895 volledig is gaan toeleggen op het edele voetbalspel.In 1904 trad SVC LSC 1890 toe tot de FVB (Friese Voetbal Bond). In 1905 werd in Sneek ook de voetbalclub Sparta opgericht. Deze voetbalvereniging heeft twee jaar bestaan, waarna in 1907 een fusie tot stand kwam tussen de voetbalvereniging Lycurgus en Sparta. Over de naam van de nieuwe vereniging werd volgens de annalen van beider verenigingen stevig vergaderd, maar uiteindelijk werd toen de nieuwe clubnaam van de club geboren, t.w. SVC L.S.C. De verenging zou later nog twee fusies meemaken. In 1919 werd voetbalclub Concordia opgenomen in de vereniging SVC L.S.C. Vervolgens werd in 1924 een combinatie aangegaan met de voetbalvereniging Black Boys (een voetbalclub van geheelonthouders?!). De naamtoevoeging 1890 kreeg men via een Bondsbesluit op 24 juni 1941. Sindsdien mag de club zich formeel SVC L.S.C. 1890 noemen.

Sportief kende men in die jaren het hoogtepunt door op landelijk niveau in 1944 de halve finale voor de beker te bereiken. In het NEC-Stadion de Goffert was toenmalig tegenstander de Groen Ster uit Heerlerheide net een maatje te groot (2-1 verlies).Vanaf het begin van de 21e eeuw is deze 19e -eeuwse club weer vanuit de 4e klasse naar hogere sferen opgeklommen, met als hoogtepunten het bereiken van de 1e klasse Noord in de seizoenen 2007-2008 en 2016-2017. Inmiddels speelt SVC L.S.C. 1890 vanaf het seizoen 2017-2018 in de 2e klasse Noord. In de achterliggende twee seizoenen eindigde men respectievelijk op de 9e en 5e plek in de competitie, waarbij men in het afgelopen seizoen de eerste periodetitel behaalde. Overigens slaagde men er niet via de nacompetitie te promoveren.

Trainer-coach bij SVC L.S.C. 1890 is Eric van der Meulen. Hij staat thans voor het derde seizoen op rij aan het roer bij SVC L.S.C. 1890. Eric van der Meulen is voor Zuidwolde min of meer de verbindende factor met de ploeg uit Sneek. Hem kennen we nog als speler van met name VV Steenwijk en als voormalig coach van De Blesse. Voor het overige is de respectabele vereniging SVC L.S.C. 1890 een vreemde eend in de bijt voor de ploeg van coaches Harry Warmelink en Gerald Kreuze. Omgekeerd zal dat echter eveneens zo zijn. Afgelopen zondag ging SVC L.S.C. 1890 met 2-0 kopje onder in en tegen onze buren uit Dedemsvaart. Zuidwolde won haar eerste wedstrijd met 3-0 van DTD. Gelet op deze ingrediënten mag de hoofdmacht van Zuidwolde komende zondag een getergde tegenstander verwachten.

Zuidwolde 2 - Musselkanaal 2

De ploeg van de 3 J's behaalde afgelopen zondag in Beilen een verdienstelijk resultaat door het duel met het reserveteam van Beilen met 3-3 gelijk te spelen. Zeker gelet op het feit dat de ploeg lange tijd met 10 man moest spelen. Gelet op deze omstandigheid een meer dan bemoedigend resultaat. Komende zondag speelt Zuidwolde 2 thuis om 11.00 uur tegen Musselkanaal 2. Musselkanaal 2 won haar eerste wedstrijd met 1-0 van Raptim 3.

Pesse 2 - Zuidwolde 3

Afgelopen zondag ging het duel tegen SV Hoogersmilde 2 niet door, zodat Zuidwolde 3 a.s. zondag haar eerste competitiewedstrijd speelt. Zondag a.s. speelt Zuidwolde 3 om 11.30 uur een uitwedstrijd tegen Pesse 2 op sportpark De Marke te Pesse. Pesse verloor haar eerste wedstrijd met 6-2 van Havelte 2.

Zuidwolde 4 - Protos 3

Afgelopen zondag ging Zuidwolde 4 in het uitduel met Dalen 4 met 4-2 kopje onder. Komende zondag speelt Zuidwolde 4 een thuisduel tegen Protos 3. Aanvang van dit duel is om 10.00 uur op sportpark Woltingeslag. Voor tegenstander Protos 3 is dit het eerste competitieduel.

De Echten/Zuidwolde 5 - Dedemsvaart 6

De Echten gingen afgelopen zondag met 1-3 onderuit tegen Dedemsvaart 5. Komende zondag gaat het vijfde op bezoek in Dedemsvaart (!). Dit keer speelt men tegen Dedemsvaart 6. Je zou zeggen, dat dit een stuk makkelijker zal worden, maar het 6e team van Dedemsvaart veegde afgelopen zondag in haar eerste duel Balkbrug 3 met maar liefst 0-9 van de mat. De Echtenaren zijn derhalve gewaarschuwd voor de schutterskwaliteiten van het 6e team van Dedemsvaart.

Zuidwolde 35+ naar sportpark de Marke te Pesse

Vrijdagavond 27 september speelt het 35+-team op sportpark de Marke te Pesse twee wedstrijden tegen respectievelijk: De Weide 35+-team en Noordscheschut 35+-team. Het Zuidwolde 35+-team staat momenteel op de 7e plaats in de competitie en zal het morgenavond zeker niet gemakkelijk krijgen. Eerste tegenstander De Weide 35+ staat op de 3e plaats met 6 punten en tweede tegenstander Noordscheschut 35+ staat zelfs bovenaan met eveneens 6 punten.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komend weekeinde weer veel succes toe.