Voorbeschouwing PROTOS 3 - ZUIDWOLDE 4

Geschreven op 18 januari 2018 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing PROTOS 3 - ZUIDWOLDE 4

Verbouwing - "JR 65" - oefenmatches Zuidwolde 1 en 2 - Transferwindow - "Tricky Dicky" van PROTOS - wintersport - Franz Krienbühl

Onder stormachtige weersomstandigheden wordt de 1e officiële redactionele voorbeschouwing van het jaar 2018 (1e aflevering 71e jaargang) hierbij gepresenteerd.

Het jaar is nog maar net begonnen of er is alweer van alles gaande. Allereerst hadden we natuurlijk op de 1e zondag van het nieuwe jaar het weer goed bezochte snerttoernooi. Aansluitend werd met HUTA-bouw (Vincent Pruntel) gestart met de volgende fase van de verbouwing van onze kantine. Vervolgens hadden we afgelopen zaterdagavond het feestje van JR (Jan Remmelts), die samen met zijn tweelingbroer 65 jaar werd. O.a. kreeg Jan een nieuw voetbalshirt cadeau, met rugnummer 65 en de naam: REMMELTS.

Kortom, de reservebank bij Zuidwolde 1 is vanaf heden extra gevuld met supersub Jan Remmelts. Fraai was natuurlijk de Live-uitzending bij Steenbergerhoeve, alwaar de A-selectie vanuit het wintersportcentrum MAYRHOFEN (Oostenrijk) Jan feliciteerde met zijn 65e verjaardag. Ook vanuit het episch centrum van de redactie van de website van

vv Zuidwolde nogmaals de felicitaties voor Jan Remmelts.

Wintersport - de TAK-CURVE - Franz Krienbühl

Vanuit een voetbalhart geschreven bereikten ons toch wel enige angstaanjagende spannende afdalingsverhalen van onze A-selectiespelers. Een enkeling was eerder vanuit de afdaling beneden, dan de skilatten. Ook was het bij een enkeling onvoldoende bekend hoe een bocht met de skilatten genomen moest worden. Het is ons inmiddels ter ore gekomen, dat er ter plekke een bocht met een nieuwe naam is ontstaan, de inmiddels vermaarde

TAK-KURVE. Het deed mij allemaal even denken aan vermaarde wintersporters van weleer. Ouderen onder ons kennen nog wel Franz Krienbühl (de Zwitserse schaatser) of Antonio Gomez (het Spaanse 7e wereldwonder op schaatsen). Iets minder ver terug: de Engelse schansspringer "Eddie (Michael Edwards) the Eagle". Met name de schaatsers Krienbühl en Gomez hadden eveneens moeite om de bochten te kunnen houden. Spectaculaire tijden hoefde je niet van hun te verwachten, maar door hun moed om vanuit "onderontwikkelde schaatslanden" toch deel te nemen aan internationale schaatstoernooien groeiden zij uit tot respectvolle echte "publiekschaatsers". Bij "Eddie the Eagle" hield je je hart vast als hij van de schans sprong. Je moet maar durven.

Terug naar Franz Krienbühl. In zijn dagelijkse leven was hij architect. Hij begon pas op zijn 38e (?!) in 1968 met topsportschaatsen. Wie doet hem dat na. Je moet wel een beetje gek zijn, maar gek was hij absoluut niet. In zijn doen en laten was deze zonderling/ excentriekeling in de schaatssport velen ver vooruit. Hij was de eerste, die begon te experimenteren met andere schaatspakken. Hij was in 1974 de uitvinder van de SKIN-pakken. De Noren en de Hollanders schaatsten toen nog in wollen tenues, maar gingen snel overstag. Nadat de Noren in 1975 grote successen hadden met deze SKIN-pakken ging ook Nederland in 1976 overstag. Piet Kleine werd in deze SKIN-pakken in 1976 in Innsbruck Olympisch kampioen op de 10 kilometer. Het is maar dat u het weet.

Transfers/ Tricky Dicky

We gaan weer buiten voetballen. Eindelijk. Het is de tijd van de transfers. In het betaalde voetbal is met name S.P.A.R.T.A. druk aan het winkelen om in de eredivisie te blijven. Aan de hand Dick Advocaat (Tricky Dicky) tracht S.P.A.R.T.A. te overleven.

Komende zondag speelt alleen ZUIDWOLDE 4 een uitwedstrijd tegen PROTOS 3. Zuidwolde 4 is koploper in haar klasse en PROTOS 3 verkeert in de onderste regionen. Zal ook "de Tricky Dicky" van PROTOS de nodige versterkingen binnen halen om dit seizoen te overleven? Zuidwolde 4 is gewaarschuwd. We zullen het zien komend weekeinde.

Oefenmatches Zuidwolde 1 en 2.

Zuidwolde 1 en 2 spelen komende zondag een oefenwedstrijd tegen GOMOS 1 en 2 uit Norg. De wedstrijden worden gespeeld op sportpark Woltingeslag. Zuidwolde 2 speelt om 11.00 uur en de wedstrijd van Zuidwolde 1 begint om 14.00 uur. Tegenstander GOMOS uit Norg speelt eveneens in de 2e klasse (2e klasse K) en staat op de 3e plaats in hun klasse.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst de Zuidwoldiger teams weer veel succes toe.