Voorbeschouwing SC ERICA 1 - ZUIDWOLDE 1

Geschreven op 08 maart 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing SC ERICA 1 - ZUIDWOLDE 1

5 maart 1969  - Historisch moment - 5 maart 2019

Weet u wat u deed op 5 maart 1969. Velen onder u als lezers zullen waarschijnlijk nog niet het wereldse genoegen hebben gehad om zich dat moment te kunnen herinneren. Welnu voor ondergetekende is die datum een onsterfelijk moment van vreugde geworden. Net als 5 maart 2019, want was het niet genieten met het wereldse optreden van Ajax in het uitduel in Estadio Bernabeau tegen de Koninklijke cq "de Galacticos" van Real Madrid. "Tous les mondes" zal genoten hebben van het spectaculaire optreden van de Ajacieden Dusen Tadic, Hakim Zyech, David Neres, Frenkie de Jong, André Onana, Mathijs de Ligt, Daley Blind, Noussair Mazraoui, Niclos Tagliafico, Lasse Schöne, Donny van de Beek, Kasper Dolberg, Dani de Wit, Joël Veltman. Welnu, wat heeft dit te maken met 5 maart 1969? Ouderen onder u zullen het zeker nog kunnen weten. Indertijd was ik op 5 maart 1969 in Parijs in stadion De Colombes voor het aanschouwen van het beslissingsduel in de Europacup 1 tussen Ajax en Benfica. Het was een duel in de 1/4-finale van de Europacup 1.

In de twee reguliere wedstrijden won Benfica het duel in Amsterdam in de sneeuw met 1-3. In de returnmatch te Lissabon won een herboren Ajax het uitduel in Estadio Da Luz eveneens met 1-3. Resultaat: een beslissingswedstrijd in Parijs in Stade De Colombes. Heel Nederland liep uit voor dit duel en menigeen trachtte een ticket te krijgen, waaronder ondergetekende. Gelet op de massale belangstelling leek het er niet op, dat ik een ticket zou kunnen bemachtigen. Op het allerlaatste moment (op de maandagavond) kreeg ik bericht, dat ik alsnog een ticket kreeg. Vervolgens op de dinsdagavond met de bus (busonderneming ESA uit Groningen) vanuit mijn geboorteplaats vertrokken we richting Parijs. Via een buurjongen had ik een oude scheepshoorn kunnen bemachtigen als een toeter om Ajax aan te moedigen. Niet wetende wat voor kabaal uit die scheepshoorn zou komen. In de bus was het gelukkig lekker warm, maar buiten was het iets van min 10 graden. Rond de klok van 04.30 uur toen we eindelijk een beetje na veel gezelligheid in de bus zouden gaan slapen knapte de voorruit van de bus. Man oh man, wat was het ineens verschrikkelijk koud en we zaten nog maar net over de grens in Frankrijk. Gelukkig was er reservevoorruit, maar het plaatsen daarvan kostte behoorlijk veel tijd. Aanvankelijk zouden we ook nog een rondritje door Parijs krijgen, maar daar was uiteindelijk te weinig tijd voor. Met loeiende sirenes kwamen we gelukkig nog bijtijds in Parijs bij Stade De Colombes, alwaar we een fantastische middag beleefden. Ajax won uiteindelijk met 3-0. Ik kon gelukkig de toeter/scheepshoorn mooi gebruiken. Maar wat een kabaal zat er - zeker voor die tijd - in dat ding. Als publiek stonden we gewoon door elkaar heen. Nederlanders en Portugezen. De Portugezen voor mij verzochten mij nadrukkelijk niet meer met die scheepshoorn te gaan toeteren. Het was ook inderdaad een kabaal alsof er een groot schip voorbij kwam. Ajax won door doelpunten van Johan Cruijff en 2 x Inge Daniëlsson. Mijn helden van toen waren: doelman Gert Bals, Wim Suurbier, Barry Hulshoff, Velibor Vasovic, Theo van Duivenbode, Tonny Pronk, Henk Groot, Sjaakkie Swart, Johan Cruyff, Piet Keizer en Bennie Muller.

Bij Benfica speelden toen belangrijke spelers/toppers als: Eusebio (de Neymar van nu zeg maar), Antonio Simoès, José Torres etc. Na de kwartfinale speelde Ajax in de 1/2-finale tegen het Tsjechische Spartak Trnava. Thuis werd met 3-0 gewonnen. De uitwedstrijd eindigdein een 2-0 overwinning voor de Tsjechen. De finale speelde Ajax in stadion Bernabeau tegen AC Milan. Dit duel werd met 4-1 verloren. Het was de eerste finale  in de rijke geschiedenis van Ajax voor de Europacup 1. "Toeval bestaat niet", zei Johan Cruyff eens. Ik denk dat godenzoon Johan Cruijff afgelopen dinsdagavond - na 50 jaar - met heel veel plezier vanuit "the sky" heeft meegekeken naar het mooie duel en resultaat van Ajax tegen Real Madrid, met een beetje Barcelona-gevoel er bij. Voor komende zondag hoop ik dat het duel van Ajax tegen Real Madrid een mooie inspiratie mag vormen voor Zuidwolde 1, 2, 3, 4 en 5.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle teams van Zuidwolde weer veel succes toe voor komend weekeinde.