Voorbeschouwing Valthermond 1 - Zuidwolde 1

Geschreven op 26 januari 2018 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Valthermond 1 - Zuidwolde 1

Voor de spelers, begeleiding en supporters rijdt er een bus, deze vertrekt om 11.45 uur vanaf het sportpark kosten € 5,- pp.

Dubbele confrontaties

De winterstop is - althans voor dit moment - voorbij en dat betekent dat de wedstrijdcompetities weer gaan beginnen. Zowel Zuidwolde 1 als Zuidwolde 2 spelen duels tegen Valthermond 1 en 2. Beide teams uit Valthermond zijn koploper en dat betekent dat Zuidwolde 1 en 2 vol aan de bak moeten tegen "de Mondkers".

Zuidwolde 1

Zuidwolde 1 speelt zondag a.s. een uitwedstrijd tegen koploper Valthermond. Valthermond staat met 22 punten samen met streekgenoot Stadskanaal op de eerste plaats, doch "de Mondkers" hebben een wedstrijd minder gespeeld. Valthermond heeft dit seizoen inmiddels een prijs gewonnen, in de vorm van het behalen van de eerste periodetitel. Naast een sterk team heeft Valthermond in de personen van routinier Edwin Drenth (6 treffers) en "coming man" Demy te Velde (11 treffers) scherpschutters van formaat. De statistieken tussen beide verenigingen zijn duidelijk in het voordeel van Valthermond. In deze eeuw speelden beide teams gedurende zes seizoenen tegen elkaar. Valthermond was veelal de bovenliggende partij en won acht van deze duels. Drie keer werd gelijkgespeeld en Zuidwolde trok maar een keer aan het langste eind.

In het seizoen 2001/2002 won Valthermond thuis met 4-1 en het uitduel in Zuidwolde werd met 0-2 gewonnen.

In het seizoen 2002/2003 eindigde het duel in Valthermond in 2-2. In dit duel speelden o.a. Dennis Meester en Sander Bruins. De Zuidwoldiger treffers werden gescoord door Martijn van Meurs en Henry Reinders. Mark Goeree en Arjan Schrik waren trefzeker voor Valthermond. Het duel op sportpark Woltingeslag leverde via Jan Willem Bosman een 0-1 overwinning op voor Valthermond.

In het seizoen 2003/2004 werd in Valthermond andermaal gelijkgespeeld (2-2). In een zinderende partij scoorde Marcel Linthorst 2x voor Zuidwolde. Arjan Schrik en Erik Jan Veerbeek waren de doelpuntenmakers voor Valthermond. Het duel in Zuidwolde werd met 0-2 verloren. In dit duel stond "good-old" Jan Nieborg in de goal. Hij verving toen de geblesseerde Jan Spijkerman. Jan Auke de Vries was toen trefzeker voor Valthermond.

In het seizoen 2009/2010 behaalde Zuidwolde haar beste resultaten tegen Valthermond. Thuis speelde Zuidwolde toen met 1-1 gelijk, met daarbij "supersub" Peter Nijboer als man van de wedstrijd. Als invaller stond Peter nog maar koud in het veld toen hij in de 74e minuut een prima assist afleverde bij Marcel Linthorst. Die zorgde ervoor, dat Zuidwolde alsnog 1 puntje overhield aan dit duel. Valthermond was in dat duel op voorsprong gekomen via René Nijgh. Het uitduel op sportpark "De Meent" leverde Zuidwolde de enige overwinning op (1-3). "Man of the match" bij Zuidwolde - Carlos Lopez Macedo - scoorde 2x. Huidig assistent-coach bij Zuidwolde Gerald Kreuze scoorde toen de derde treffer. Arjan Sloots scoorde toen de enige treffer voor Valthermond.

In het seizoen 2011/2012 (eveneens in de 2e klasse) verloor Zuidwolde beide duels van Valthermond. In Zuidwolde werd nog een nipte nederlaag geleden (0-1 van Stefan de Vries). In Valthermond ging Zuidwolde terecht, maar wel geflatteerd met 7-2 ten onder. Marcel Linthorst scoorde twee keer voor Zuidwolde, doch met vier treffers was Erik-Jan Veerbeek man of the match in dit duel voor Valthermond. De overige treffers van "de Mondkers" werden gescoord door Arjan Sloots, René Nijgh en Patterick Feiken.

In het seizoen 2014/2015 speelden beide teams voor het laatst tegen elkaar. Thuis verloor Zuidwolde met 0-2 door treffers van Edwin Drenth en Maikel Platje. Het uitduel leverde veel spektakel op. Valthermond leek gemakkelijk te winnen, maar bij een 3-1 stand wist Zuidwolde knap terug te komen tot 3-3. In de slotfase besliste andermaal Edwin Drenth dit duel door de 4-3 aan te tekenen. De overige treffers van Valthermond werden gescoord door Alwin Braakman, Theo Gennissen en Patterick Feiken (huidige assistent-coach bij Valthermond). De Zuidwoldiger treffers werden gescoord door Peter Nijboer (2x) en Mathijs Capellen.

Zuidwolde 2

Zuidwolde 2 speelt zondagmorgen om 11.00 uur thuis tegen Valthermond 2, met oud-Zuidwolde speler Koert Bouman in de gelederen. De ploeg van de "3 J's" kunnen de punten zeker goed gebruiken. Het zal echter een lastige klus worden tegen koploper Valthermond 2. We duimen voor de manschappen van Jan Jabben, Jan Spijkerman en Jan Nieborg.

Zuidwolde 4 - "de slag bij Steenwijksmoer"

Zuidwolde 4 omzeilde afgelopen zondag "de lastige klip" tegen Protos 3. Een pittige wedstrijd, die het beste omschreven kon worden als "de slag bij Steenwijksmoer". Zuidwolde 4 won het duel uiteindelijk met 1-3 en deed daarmee als koploper in haar klasse goede zaken in de strijd om het kampioenschap. De geplande wedstrijd voor as zondag Zuidwolde 4 - Dwingeloo 5 gaat helaas niet door.

Het bestuur van Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams komende zondag veel succes toe.