Voorbeschouwing Zuidwolde 1- Dedemsvaart 1

Geschreven op 22 november 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1- Dedemsvaart 1

Zuudwolde 1 - De Voart 1

Een voorbeschouwing in het Nedersaksisch (zeg maar "in het dialect") zou uitstekend passen bij de voetbalwedstrijd van a.s. zondag tussen de hoofdmachten van ZUIDWOLDE en DEDEMSVAART. Ik beperk echter maar tot "de kop van dit duel", want het ontstaan van de Nedersaksische taal (handelstaal) gaat wel terug tot de 9e eeuw. Het zou wat teveel van het goede zijn. De Nederlandse plaatsnamen Zuidwolde en Dedemsvaart kenden in het Nedersaksisch de namen van ZUUDWOLDE en DE VOART. Beide plaatsen grenzen aan elkaar en worden min of meer verbonden met het alom verbindende riviertje "De Reest".

Beperkend tot het voetballen gaat de voetbalgeschiedenis tussen beide verenigingen terug naar de oprichting van de voetbalvereniging Zuidwolde op 2 september 1947 (S.V. Dedemsvaart werd opgericht op 21 juli 1929). Gelijk in het eerste seizoen (1947-1948) speelden beide teams al tegen elkaar. Dit zou aanvankelijk voortgezet worden tot aan het seizoen 1987-1988. Door promotie speelde Zuidwolde vervolgens in de KNVB-Noord en Dedemsvaart kwam vele jaren uit in de KNVB-Noord.

Pas in het seizoen 2016-2017 troffen beide ploegen elkaar opnieuw, doordat S.V. Dedemsvaart inmiddels ook was overgestapt naar de KNVB-Noord. Inmiddels treffen beide teams dit seizoen voor het 4e seizoen op rij. In de verbinding tussen de laatste wedstrijd in het seizoen 1986-1987 en de laatst gespeelde wedstrijd op 3 februari 2019 volgen hier nog enkele highlights. Op 19 oktober 1986 speelden Zuidwolde 1-Dedemsvaart 1 een competititiewedstrijd in toen nog de 1e klasse ZVB (Zwolsche Voetbalbond). Zuidwolde won dit duel met 4-0.  Zuidwolde kwam in de 1e helft op een 2-0 voorsprong door o.a. een treffer van Rik Buning - na een assist/lob van Roelof Schoemaker en via een prachtig schot van Henk Hoorn. Na de thee zorgde Jan Emmink voor de 3-0, waarna Arend Schoemaker een voorzet van Harry Postma al koppend verzilverde. Eindstand 4-0.

Op 12 april 1987 revancheerde Dedemsvaart zich door Zuidwolde met 3-2 te kloppen. Voor Zuidwolde was dit toen de eerste nederlaag na 16 wedstrijden, De Zuidwoldiger treffers werden gescoord door Jan Emmink en een eigen goal van Dedemsvaart. Ondanks deze nederlaag promoveerde Zuidwolde na dat seizoen naar de 4e klasse Noord. Vervolgens duurde het bijna 30 jaar dat beide teams elkaar weer in competitieverband troffen.

De laatst gespeelde competitiewedstrijd vond plaats op 3 februari 2019. Op sportpark Woltingeslag won Dedemsvaart de wedstrijd met 2-5. Zuidwolde kwam toen op een 1-0 voorsprong door een treffer van Sven Cazemier. Kort voor rust sloeg Dedemsvaart echter genadeloos toe, waarbij met name rechterspits Mick Kuilder een plaag was voor de defensie van Zuidwolde. Hij scoorde de gelijkmaker en de 1-3. Danny Kuiper zorgde tussendoor voor de 1-2.. Na de thee kwam Zuidwolde terug via een treffer van Sven Cazemier (2-3) en Steven Berghuis had de gelijkmaker op de schoen, doch zijn inzet stuitte via onderkant lat weer het veld in. In de slotfase bepaalde Dilan van Bree uiteindelijk de eindstand op 2-5. Zondag a.s. derhalve weer een oude klassieker tussen Zuudwolde en De Voart op sportpark Woltingeslag.

Zuidwolde 2 - WKE'16 2

In haar laatste wedstrijd verspeelde Zuidwolde 2 kostbare punten van Hoogezand 3 (1-2 verlies). Bij winst had het reserveteam van Zuidwolde in de subtop van de reserve 1e klasse gespeeld. Nu staat het op de 11e plaats. De verschillen in deze klasse zijn uiterst gering. Komende zondag wordt hekkensluiter W.K.E.'16 2 op Woltingeslag verwacht. Punten pakken is het motto voor de equipe van de 3J's. Aanvang van dit duel is: 11. 00 uur.

Zuidwolde 3 - Ruinen 3

Bijna pakte Zuidwolde 3 afgelopen zondag haar eerste zege in deze competitie. Nipt werd met 4-3 verloren van Wijster 2. Komende zondag een lastig duel, want dan komt koploper Ruinen 3 op bezoek. We duimen voor Zuidwolde 3. Aanvang van dit duel is 11.00 uur op Woltingeslag.

Hoogeveen 2 - Zuidwolde 4

Voor de beeldvorming is het even wennen: Hoogeveen 2..........!? - Zuidwolde 4. Wat klopt er niet. Welnu, het klopt. V.V. Hoogeveen heeft het beleid meer toegelegd op een uitsluitend presterend 1e team (top-hoofdklasse) en een zaterdagtak, waarvan de hoofdmacht speelt in de bovenste regionen van de 3e klasse van het zaterdagvoetbal. Het huidige Hoogeveen zondag 2-team staat op de 5e plaats met 10 punten uit 6 wedstrijden en Zuidwolde 4 staat één plaatsje hoger (5e met 11 wedstrijdpunten uit 6 wedstrijden). Aanvang van dit duel is om 11.00 uur op "Bentinckspark" te Hoogeveen.

FC ECHTEN /Zuidwolde 5 - Balkbrug 3

Afgelopen zondag ging FC ECHTEN - zoals wel was verwacht - met 4-0 "kopje onder" tegen het ongenaakbare en lustig scorende Dedemsvaart 6. Komende zondag wacht opnieuw een "derby" tegen dit keer Balkbrug 3.FC ECHTEN staat op de 6e plaats en Balkbrug 3 bivakkeert op de 8e plaats. Bij winst kunnen de Echtenaren een mooi sprongetje op de ranglijst maken. Het thuisduel begint om 10.30 uur op Woltingeslag.

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komende zondag weer veel succes toe.