Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Drachten 1

Geschreven op 10 oktober 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Drachten 1

Taai Drachten op jacht naar wedstrijdpunten

Komende zondag speelt de hoofdmacht van Zuidwolde haar tweede thuiswedstrijd. Tegenstander is dan het meer dan gerespecteerde Drachten. De vv Drachten werd opgericht op 21 april 1921. Een bijna 100-jarige vereniging derhalve. In sportief opzicht kende de hoofdmacht van vv Drachten haar hoogtepunten en gestage groei over een lange periode, welke liep van plm. 1969 tot het seizoen 2000/01. In een periode van ruim 30 seizoenen speelde men op hoog niveau van 1e klasse en Hoofdklasse. Haar beste positie (4e plaats) op het hoogste niveau (Hoofdklasse) behaalde Drachten aan het eind van het seizoen 1983-1984. Naast diverse kampioenschappen op dat niveau werd de hoofdmacht van vv Drachten ook 3 x winnaar van de Districtsbeker Noord, t.w. in de jaren 1965, 1985 en laatstelijk in 1998.

In de persoon van Tonny Albeda heeft de vv Drachten een prominente speler voortgebracht. Vanuit de jeugd van Drachten maakte de thans 45-jarige Tonny Albeda furore in het betaalde voetbal bij SC Heerenveen (1991-1995); FC Emmen (1995-1999); FC Groningen (1999-2002) en BV Veendam (2002/03). Tonny Albeda speelde 196 wedstrijden in het betaalde voetbal en scoorde daarin 43 keer. In zijn nadagen bouwde hij zijn carrière met name af bij Harkemase Boys.

Na het seizoen 1999/2000 kwam "de klad" er in bij Drachten. Drie seizoenen achter elkaar degradeerde men van de Hoofdklasse naar de 3e klasse en uiteindelijk ook naar de 4e klasse. Vanaf het seizoen 2006/07 heeft men de weg omhoog weer gevonden en werd vervolgens een stabiele 3e klasser. Afgelopen seizoen promoveerde Drachten via het behalen van een periodetitel naar de 2e klasse. In de nacompetitie was men tegenstanders Siddeburen (4-2) en Sint Annaparochie (2-1) de baas. Na 5 seizoenen keerde Drachten daarmee terug naar de 2e klasse.

Na drie gespeelde wedstrijden staat Drachten met 0 punten op de voorlaatste plaats. De tot dusver gespeelde competitiewedstrijden werden allen nipt verloren (3-4 verlies tegen Oerterp, de nr. 2 in de competitie; vervolgens 3-2 verlies tegen Beilen en afgelopen zondag werd na een spannend duel uiteindelijk geflatteerd met 1-3 verloren van SC Emmeloord). Het geeft aan, dat Drachten zeker scorend vermogen heeft. Evenals Zuidwolde heeft men tot dusver 6 keer gescoord en heeft met name in de persoon van Nezhar Hassan de nodige trefzekerheid. Met 10 tegentreffers heeft Drachten overigens wel de meeste tegengoals in de 2e klasse K. Komende zondag mag dan ook een fraai en spannend duel worden verwacht op sportpark Woltingeslag.

Zuidwolde 2 - Emmen 2

Afgelopen zondag verloor het reserveteam van Zuidwolde in Slagharen met 2-0 van EMMS 2. Komende zondag speelt het tweede thuis op Woltingeslag tegen het reserveteam van Emmen. Het is het duel van de nr.12 (Zuidwolde) tegen de nr. 6 (Emmen). Zuidwolde heeft 1 punt uit 3 wedstrijden en Emmen behaalde 3 punten uit 2 wedstrijden. Een belangrijk duel derhalve voor Zuidwolde 2. De wedstrijd begint om 11.00 uur.

SC Balkbrug 2 - Zuidwolde 3

Het is het duel tussen de nr. 10 (Balkbrug) en nr. 9 (Zuidwolde). Zuidwolde 3 heeft 1 punt uit 2 wedstrijden en SC Balkbrug heeft 1 punt uit drie wedstrijden. Bij winst voor de roodzwarten kan men een mooie stap omhoog maken. Dit uitduel begint om 11.00 uur in Balkbrug.

Zuidwolde 4 - SVV'04 3

Ook in dit duel is er vooraf weinig verschil tussen beide ploegen. Zuidwolde 4 staat op de 9e plaats met 1 punt uit twee wedstrijden en SVV'04 3 heeft 1 punt uit drie wedstrijden. In haar laatste competitiewedstrijd speelde Zuidwolde 4 een spektakelduel tegen Protos 3. Na 90 minuten was de eindstand 5-5. Weet Zuidwolde 4 zondag as de eerste winst te behalen. Aanvang van dit duel is om 10.00 uur op Woltingeslag.

Wake-up-call voor FC Echten (Zuidwolde 5) - uitduel tegen DVSV 2

Tot dusver wil het nog niet erg vlotten met "de boys uit Echten". Twee keer verlies tegen respectievelijk Dedemsvaart 5 (3-1 verlies) en Pesse 3 (4-0 verlies). Scorend vermogen is gewenst. Komende zondag spelen de Echtenaren een uitduel tegen het reserveteam van DVSV uit Darp. Het is het duel van de nr. 7 (DVSV) en nr. 12 (Zuidwolde 5). Beide teams hebben twee wedstrijden gespeeld. Zuidwolde 5 heeft 0 punten en de Darpenaren scoorden tot dusver 3 punten. Dus bij winst van FC Echten doet men goede zaken. Scoren dus. Aanvang van dit duel: 10.00 uur in Darp.

Voor komend weekeind wenst het bestuur van v.v. Zuidwolde alle Zuidwoldiger teams weer veel succes toe.