Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Oerterp 1

Geschreven op 24 oktober 2019 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Oerterp 1

Oerterp: van Steentijd tot Jan Roos

Zondag a.s. speelt de hoofdmacht van Zuidwolde tegen de hoofdmacht van Oerterp. Op zijn Nederlands gezegd een duel tegen de hoofdmacht uit het Friese Ureterp. Oerterp doet denken aan een oude historie van een terp/hoogte cq kampplaats. Welnu, dat is Oerterp zeker, want archeologen hebben in de vorige eeuw (1943) bij opgravingen overblijfselen gevonden van kampplaatsen van vroegere rendierjagers uit het eind van de oude Steentijd (vlak na de laatste ijstijd derhalve), ongeveer 10.000 jaar geleden. Bij deze opgravingen werden duizenden vuurstenen voorwerpen en werktuigen (krombekstekers etc.) gevonden. Oerterp/Ureterp is vanuit de oudheidkunde een interessante woonplaats. Maar niet alleen in de oudheid. Ook in recentere data kent Oerterp van oorsprong interessante inwoners, w.o. de voor ouderen onder ons bekende volkszanger/straatartiest: Jan (de) Roos (1896-1979).

Jan Roos reisde altijd met het openbaar vervoer naar de diverse dorpen in het noorden des lands. Hij zong liederen van Verdi en Beethoven. Als lokale curiositeit trad hij ook eens op in het Tv-programma Voor de Vuist-weg van Willem Duys. Zelf heb ik Jan Roos wel eens zien optreden in mijn geboortedorp. Als kind was dit toch wel een meer dan bijzondere gewaarwording. Een in vol-ornaat-zijnde Jan Roos kwam uit de GADO/of DVM-bus in ons dorp. Voor ons als kind een enorm grote man in een zwart pak met vele versierselen en begon dan her en der voor iedere deur te zingen. O.a. op deze bijzondere wijze kwam Jan Roos aan de kost. Maar hij eiste wel dat hij goed betaald werd voor zijn rijke gezang. Wee de gebeente als je slechts met kopergeld (centen) betaalde, dan zwaaide hij letterlijk en vervaarlijk met zijn gevaarlijke wandelstok. Ziet u het nu al gebeuren, dat een Henk Poort of Frans Bauer als een bard, die zo uit een stripverhaal van Asterix en Obelix bij u aan de deur komt staan zingen. Jan Roos een bijzonder mens.

Terug naar het voetballen: Zuidwolde en Oerterp spelen voor het eerst in hun bestaan een wedstrijd tegen elkaar. Beide spelen thans voor het 3e jaar op rij in de 2e klasse. In het seizoen 2017/18 eindigde men op de 6e plaats. Afgelopen seizoen eindigde men op de 7e plaats. Wat uit die statistieken blijkt is dat men vooral een hoog scorend vermogen in de ploeg heeft met als scherpschutters: Folkert Hoekstra, Lars Boonstra, Kees Jan Dijk, Taeke van der Hoek en Jelmer Hylkema.

Ook dit seizoen laat Oerterp zien dat men andermaal veel scorend vermogen heeft (3-4 winst op Drachten; 2-2 tegen Heerde, 2-0 winst op Dedemsvaart; 3-1 verlies tegen SC Emmeloord en 2-5 verlies tegen LAC Frisia). Evenals Zuidwolde heeft Oerterp de laatste twee wedstrijden verloren, waardoor beide teams er alles aan gelegen zal zijn om a.s. zondag te winnen. Er mag zondag a.s. dan ook een spannende wedstrijd worden verwacht op sportpark Woltingeslag.

Zuidwolde 2 - Raptim 3

Het reserveteam van Zuidwolde speelde afgelopen zondag knap met 1-1 gelijk tegen het hoger geplaatste Sweel 2 (de nr. 2 van de competitie). Door dit resultaat staat Zuidwolde 2 met 5 punten op de 11e plaats. De krachtsverschillen in deze klasse zijn vooralsnog gering. Alleen koploper EMMS 2 springt er op dit moment met 12 punten (volle buit uit 4 wedstrijden) bovenuit. A.s. zondag speelt het tweede een thuiswedstrijd tegen Raptim 3, de nr. 4 van de competitie (3 wedstrijden - 6 punten). Bij winst zondag van het reserveteam van Zuidwolde kan de ploeg een mooi sprongetje maken in de ranking van deze competitie. Aanvang van dit duel is: 11.00 uur.

Dwingeloo 3 - Zuidwolde 3

Afgelopen zondag ging Zuidwolde 3 met 2-4 onderuit tegen koploper S.V. Hoogersmilde 2. Zuidwolde 3 staat momenteel op de onderste plaats en kan derhalve alleen maar stijgen op de ranglijst. Komende zondag speelt men een uitwedstrijd tegen Dwingeloo 3. Het team uit Dwingeloo heeft 3 wedstrijd gespeeld en staat met 4 punten op de 7e plaats in de competitie. Dit duel begint om 10.00 uur op sportpark Hulsebosch te Dwingeloo.

Zuidwolde 4 - SVBC 2

Zuidwolde 4 deed afgelopen zondag goede zaken door thuis met 4-1 te winnen van SVV'04 3. Door dit resultaat steeg Zuidwolde 4 met een stipnotering naar de 5e plaats in hun competitie. Bij winst op het reserveteam van SVBC uit Barger Compascuum (de nr. 8 in de competitie) kan Zuidwolde 4 verder stijgen in hun competitie. Het duel begint a.s. zondag om 10.00 uur op Woltingeslag.

Raptim 5 - Zuidwolde 5

Aan scorend vermogen is thans totaal geen gebrek bij De Echten. In het duel tegen de Anninga's uit Hoogeveen werd drie keer gescoord. Aangezien Hoogeveen eveneens drie keer scoorde eindigde dit fraaie duel in een 3-3 gelijkspel. Komende zondag gaat het vijfde weer eens richting Coevorden om tegen een oude bekende,  t.w. Raptim 5 te spelen. Het gaat hierbij om het duel tussen de. nr. 6 en de nr. 8. Het verschil in wedstrijdpunten is 2 punten in het voordeel van de Coevordenaren. Aanvang van dit duel is om 12.00 uur op sportpark de Klinkenvlier te Coevorden.

Het bestuur van v.v. Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams voor komende zondag weer veel succes toe.