Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Stadskanaal 1

Geschreven op 16 maart 2018 door Bert Brontsema
Voorbeschouwing Zuidwolde 1 - Stadskanaal 1

In Memoriam -  Jan Hut

Heden bereikte ons het trieste bericht, dat ons lid van verdienste Jan Hut is overleden. Hoewel Jan al enige tijd ziek was kwam zijn overlijden toch nog onverwacht. Jan is 46 jaar onafgebroken lid geweest van onze vereniging. Jan heeft actief gevoetbald en was daarin veelal doelman. Naderhand kennen we Jan met name als het gezicht van de sportverzorging binnen de voetbalvereniging Zuidwolde. "De kniephokke", dat was het domein van Jan. Vele actieve leden waren door de jaren heen in de goede verzorgende handen van Jan. Jan heeft als sportverzorger en als elftalleider met name de topjaren van de hoofdmacht van Zuidwolde in de jaren '80/'90 meegemaakt. Met vele kampioenschappen was dit voor Jan een hele fijne periode. Na zijn periode als sportverzorger/elftalleider bij de vv Zuidwolde bezocht Jan als supporter vele jaren nagenoeg alle wedstrijden van Zuidwolde 1. Hij onderscheidde zich in die tijd (jaren '90) voor het clubblad De Zuidwolde-koerier - onder het pseudoniem van "De Jannen" - als één van de schrijvers (één van De Jannen) van ludiek, vooral satirisch en in het dialect geschreven wedstrijdverslagen van Zuidwolde 1. Vele leden keken iedere week weer uit naar een nieuwe episode van de rubriek "De Jannen". Jan bezocht tot voor kort nog wedstrijden van Zuidwolde 1. Naast supporter bij het 1e elftal was Jan ook supporter van zijn kleinkinderen Manon en Lars. In Jan verliezen wij een meer dan betrokken lid /supporter van vv Zuidwolde. Wij wensen de familie Hut veel sterkte met het verlies van hun dierbare.

Maartse buien - punten pakken - onverzettelijkheid

Dachten we de winter achter ons gelaten te hebben, komt mogelijkerwijs toch nog een restant van "de Russische Beer" onze kant op. Komend weekeinde gaat het weer vriezen met een stevige oostenwind en een gevoelstemperatuur van -15. We hunkeren met zijn allen naar de lente, maar ons geduld wordt nog even weer op de proef gesteld.

Zuidwolde 1 - Punten pakken

Na het verlies van afgelopen zondag tegen Ruinerwold hoeft het geen betoog, dat de hoofdmacht van Zuidwolde punten nodig heeft om zich te gaan handhaven in de 2e klasse. Voetbaltechnisch/tactisch zit het behoorlijk in elkaar en kansen komen er iedere wedstrijd ook. Het kwartje moet nu een keer naar Zuidwolde vallen. Ook afgelopen zondag kreeg Zuidwolde voldoende kansen, maar deze werden helaas net niet benut. Komende zondag speelt Zuidwolde een thuiswedstrijd tegen Stadskanaal. Stadskanaal is de nr. 3 - en gelet op het aantal verliespunten - zelfs de nummer 2 in de 2e klasse L. Dus zeker geen gemakkelijke klus voor de equipe van coaches Bas Bijen en Gerald Kreuze. De heenwedstrijd in Stadskanaal leverde indertijd een 4-1 nederlaag op voor Zuidwolde. Lang leek Zuidwolde toen 3 punten mee te nemen uit Stadskanaal. Bij een 0-1 voorsprong leek Stefan Liezen in de 72e minuut met een kopbal Zuidwolde op 0-2 te brengen. Helaas werd deze 100%-kans net niet benut. Kort daarop kantelde de wedstrijd en wist Stadskanaal in het laatste kwartier 4x te scoren.

Zuidwolde 2 - onverzettelijkheid

Het meest onverzettelijke team bij Zuidwolde is toch wel het reserve-elftal. Afgelopen zondag had men het lastig tegen SVV'04 2. Echter na 90 minuten stond er een mooie 2-1 overwinning op papier en zowaar steeg Zuidwolde 2 met een stipnotering naar de 6e plaats in de competitie, met zelfs de mogelijkheid om de 3e plaats te bemachtigen. De nummer 3 in de competitie (Annen) heeft 3 punten meer en 1 wedstrijd meer gespeeld dan het team van de "3 J's". Weet Zuidwolde 2 komende zondag opnieuw te verrassen tegen het sterke WVV 2 uit Winschoten? We zijn zeer benieuwd.

Zuidwolde 3 - (afgelast)

Zuidwolde 3 leek afgelopen zondag voor een super-sunday-stunt te gaan zorgen door koploper EMMS 3 pootje te lichten. Helaas werd het net niet en gingen "de Slagharens” met een nipte 2-1 zege als "een dief in de nacht" er van door. Ondanks het verlies geeft deze prestatie het jonge team van Zuidwolde moraal voor hun duel komende zondag tegen naaste concurrent KSC 2 uit Schoonoord. We volgen de equipe van Sam de Gier natuurlijk op de voet.

Zuidwolde 4 - (afgelast)

Het leek zo mooi voor Zuidwolde 4. Alle wedstrijden waren tot afgelopen zondag gewonnen en dan komt Wacker 3. Tsja, 0-6 verlies en daar word je wel wakker van. Met name een zekere Melchior Schoenmakers (260 caps in het betaalde voetbal bij SC Heerenveen, FC Groningen, BV Veendam, FC Emmen en Go Ahead Eagles) was één van de smaakmakers bij Wacker. Komende zondag, gelijk nog zo'n Woldense Derby. Dit keer in en tegen Ruinerwold 4. We duimen natuurlijk voor Zuidwolde 4.

Zuidwolde 5 - FC Echten

"De Echten" blijven nog even op stal en zijn vrijaf. Zij kunnen nog even genieten van een winterse "Jägertee".

Het bestuur van vv Zuidwolde wenst alle Zuidwoldiger teams komend weekeinde weer veel succes toe.