VV Zuidwolde voortvarend aan de slag met gezonde sportomgeving

Geschreven op 29 juli 2021 door Luc Keersmaekers; dit artikel is eerder geplaatst in de Wolder Courant dd 28-7-2021
VV Zuidwolde voortvarend aan de slag met gezonde sportomgeving

In de maatschappij is meer en meer aandacht voor een gezonde levensstijl en bewuste keuzes. Voeding is daarbij een belangrijk onderdeel. VV Zuidwolde besloot als een van de eerste verenigingen in De Wolden haar steentje bij te dragen aan deze ontwikkeling. Met de komst van het lokaal preventieakkoord, aan het begin van dit jaar, hoopt de gemeente dat er meer verenigingen zullen volgen.

Drie jaar geleden werd de verbouwing van de kantine bij VV Zuidwolde afgerond. Het was een ideaal moment om de switch te maken naar een gezonder aanbod, nu toch alles opnieuw ingericht moest worden. “Dan ga je al nadenken over wat je allemaal kunt veranderen in je aankoopbeleid en verbeteren in je assortiment”, aldus Mariëtte Buning, secretaris bij VV Zuidwolde en medeverantwoordelijk voor de kantinezaken. “Zonder inbreng van JOGG-Teamfit neigden we toen dus al die kant op, de ambitie voor een gezondere sportomgeving kwam uit onszelf. Je kunt je ogen niet sluiten voor het belang van een gezondere levensstijl.”

Enorme stimulans

VV Zuidwolde zette haar ambitie om in actie. De voetbalvereniging serveerde gratis fruit aan de Old Stars en iedere zaterdag om 9.30 uur lagen de broodjes gezond, kipfilet of gerookte zalm klaar. De gezondere alternatieven sloegen zó goed aan, dat leden zich stipt om 9.30 uur bij de kantine meldden. “Het is erg leuk dat mensen er speciaal voor komen, dat is een mooi compliment. Als ’s middags de frituur aangaat, kiezen steeds meer jongeren toch ook voor het broodje gezond in plaats van de frikandel. Dat stimuleert enorm om op deze voet verder te gaan” vertelt Mariëtte enthousiast.

De wens om de gezonde sportomgeving voort te zetten, is in lijn met het lokale preventieakkoord ‘Samen gezond en vitaal in De Wolden’, dat afgelopen april werd goedgekeurd en in juli werd overhandigd aan alle betrokken partijen. De gemeente richt zich met het preventieakkoord op alcohol, roken en een gezond gewicht, waarbij de hulp van JOGG-Teamfit kan worden ingeschakeld. “Mariëtte is vanaf het begin erg betrokken geweest bij de ontwikkeling van het lokale preventieakkoord”, vertelt Leoni Pleiter, JOGG-regisseur in De Wolden/Hoogeveen en als projectleider verantwoordelijk voor het lokale preventieakkoord. “VV Zuidwolde is dan ook een van de eerste verenigingen uit de buurt die met behulp van JOGG-Teamfit aan de slag is gegaan met hun kantine, terwijl ze ook druk bezig zijn met hun rook- en alcoholbeleid. Uiteindelijk willen we nog veel meer clubs bereiken, maar dit is een mooi begin.”

Groen vinkje

Gezamenlijk bekeken VV Zuidwolde en JOGG-Teamfit coach Wineke Holtrop de prijslijst van de vereniging en namen ze de menukaart eens kritisch door. “We hebben de vertrouwde producten uit de kantine zeker niet weggehaald”, zegt Mariëtte. “We hebben er juist gezondere alternatieven aan toegevoegd, zoals het borrelplankje light, Optimel of een gezonde reep. Daar had ik zelf ook al ideeën over, dus het klikte erg goed met JOGG-Teamfit. Nu beschikken we over een uitgebreider assortiment met gezondere alternatieven en nieuwe prijslijsten, waarop de betere keuzes met een groen vinkje staan afgebeeld.  Het is natuurlijk niet zo dat we alleen maar extreem gezonde producten aanbieden, maar de gezondere varianten zijn nu wel zichtbaarder. Dat zijn allemaal heel toegankelijke producten die door Wineke zijn geadviseerd. Dat is erg fijn aan de samenwerking.”

Eén van de belangrijkste lessen die Mariëtte heeft voor andere sportverenigingen die ook een gezonde sportomgeving willen, is dat je er als vereniging zelf achter moet staan. Als je een gezonder assortiment wil omdat het moet, dan werkt het niet. “Een JOGG-Teamfit coach helpt heel erg, maar het moet wel bij je vereniging passen. Je moet het graag doen en er energie in willen steken. Als het op een spontane, natuurlijke manier gaat, dan zul je zien dat het zijn vruchten afwerpt en dat de gezonde sportomgeving draagvlak krijgt. Het idee van JOGG-Teamfit past heel goed bij ons, maar het was geen doel op zich. Als een vereniging op een gegeven moment zegt: dit is ons niveau wat betreft de gezonde sportomgeving en verder gaan we niet, dan is dat ook goed. Wij zijn in ieder geval al goed onderweg en ik heb er alle vertrouwen in dat we zo door kunnen gaan. Ik ben best trots op wat we al bereikt hebben.”

Geïnspireerd raken

VV Zuidwolde heeft inmiddels al een aantal challenges van JOGG-Teamfit behaald, maar kon de kantine door het coronavirus sindsdien nog niet voor langere tijd openen. Bij de start van het nieuwe seizoen is de situatie hopelijk anders en kunnen er nog wat puntjes op de i worden gezet. Ook gaat de club dan invoeren dat er bij de jeugdwedstrijden op zaterdagochtend niet meer gerookt mag worden op het complex en zal het huidige alcoholbeleid, waarbij alcoholvrij bier wordt gepromoot en jongeren onder de achttien geen alcohol krijgen, worden doorgezet. Pleiter ziet de toekomst van VV Zuidwolde dan ook positief tegemoet. “Als het VV Zuidwolde straks is gelukt om de topprestatiebadge te behalen, hoop ik dat veel andere clubs geïnspireerd raken en ook met een gezondere sportomgeving aan de slag willen. Het lokaal preventieakkoord loopt tot en met 2023, maar ook daarna moet een gezondere sportomgeving iets structureels zijn.”