Zuidwolde 1 – Beilen 1 = 0-5 (0-2)

Geschreven op 01 april 2018 door Egbert Buning Sr.
Zuidwolde 1 – Beilen 1 = 0-5 (0-2)

Geen 1 aprilgrap helaas.

Geheel volgens traditie wint in de confrontatie Zuidwolde - Beilen meestal het uitspelende team, zoals dus ook vandaag op eerste paasdag in Zuidwolde. Zuidwolde heeft een lesje effectief voetballen gehad van Beilen, uitslag niet geflatteerd, 0-5; Beilen geeft Zuidwolde de indruk dat ze mooi mogen meevoetballen, maar zijn zelf bijzonder dodelijk in de omschakeling. Toch had de uitslag zelfs nog hoger kunnen uitvallen als niet keeper Jelmer Timmer een aantal knappe reddingen had gedaan. Wil je als debutant in de tweede klasse streven naar lijfsbehoud, zal je ervoor moeten zorgen dat er toch een stuk of drie ploegen onder je eindigen in de rangschikking. Dit impliceert dat er ook een aantal ploegen boven je eindigen. Beilen behoort zonder meer tot de tweede categorie; vloeiende aanvallen, snelle jongens voorin die goed van positie wisselen etc. Zuidwolde had in de tweede helft een poosje (optisch) het speloverwicht, maar kon dit niet uitdrukken in doelpunten.

Zuidwolde opende de wedstrijd met enkele knappe rushes van Steven Berghuis zoals we die van hem kennen, helaas brachten de vervolg-inzetten van Mathijs Steenbergen (schot in handen keeper) en Sven Cazemier (bal over achterlijn?) geen gewenst resultaat. Na een kwartiertje kwam Beilen wat beter in de wedstrijd en hoe! Een mooie voorzet van rechts van de snelle Koen Hollemans op Bertus Wolters die goed naar de grond kopte in de linkerhoek (0-1). Een paar minuten later een erg fraaie omhaal van dezelfde Wolters, maar deze zeilde net over de goal. Zuidwolde was hierdoor wat van de leg en knoeide met uitverdedigen. Beilen profiteerde hier gelukkig niet van. Een uitval van Zuidwolde ging niet door omdat 2 spelers van rood-zwart met elkaar in botsing kwamen.

Na een half uur de eerste hoekschop voor Zuidwolde. Stef produceerde een soort omhaal uit stand, maar recht in de handen van de keeper. Vervolgens weer enkele scherpe aanvallen van Beilen, meestal ingeleid door de rappe Koen Hollemans, In de 40e minuut was het uiteindelijk weer raak. Via Haryan Velthuis kwam de bal bij Frank Polman die de 0-2 binnentikte.

In de tweede helft werd Bastin, die voor het eerst weer speelde na een lange blessure, vervangen door A-junior Joris de Roo. Zuidwolde voetbalde nu (gedwongen) iets meer naar voren; Joris kopte een bal door op Stef Raben maar deze werd goed verdedigd en kon geen goede inzet produceren. Dit leverde wel een corner op die door Bas Hempen voor de pot geslingerd werd. Mathijs kopte fraai in maar de keeper redde ten koste van weer een corner. Deze leverde niks op.

Waar Zuidwolde moeilijk tot scoren kwam, deed Beilen het even voor. Via Haryan Velthuis werd topscorer Wolters in stelling gebracht en deze tikte in een leeg doel; 0-3. Een aanval hiervoor miste hij trouwens een grote kans.

Zuidwolde kreeg hierna een kwartier met meer balbezit en werd gevaarlijker; andermaal een corner van Bas werd door een verdediger van Beilen weggewerkt. Hierna werd de bal opnieuw ingebracht, maar stond er 4 man buitenspel. Even later een vrije trap na een overtreding (waar geel terecht was) op Mathijs Steenbergen. Stefan Liezen schoot hard naast. Martijn Spijkerman ging ook mee naar voren en werd tegen de grond gewerkt. De scheidsrechter (op grote afstand) floot echter voor hands, omdat Martijn op de bal viel.

Joris kwam vervolgens goed door over rechts en zijn voorzet op Sven kwam helaas iets achter de man, waardoor Beilen er ternauwernood een corner van kon maken. Zuidwolde was echt beter deze fase in de tweede helft, maar als je niet scoort weet je bijna wat er gaat gebeuren.

In het laatste kwartiertje wordt Beilen weer sterker en stelt orde op zaken. Ze krijgen enkele corners waaruit een van rechts Tim Beugels vrij kan intikken (0-4). Zuidwolde doet nog een verwoede poging om te scoren; de gedreven Leon Schoemaker geeft een mooie afdraaiende voorzet maar Stef wordt opnieuw zwaar gehinderd. In de slotseconden van de wedstrijd maakt Bertus Wolters zijn hattrick, 0-5. Een strak schot nadat Timmer een eerder schot goed gered had. Beilen heeft verdiend gewonnen en Zuidwolde komt zo geleidelijk aan in de gevarenzone.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Stefan Liezen, Steven Berghuis, Mathijs Steenbergen, Bastin Steenbergen (46’ Joris de Roo), Leon Schoemaker, Mark van de Beld, Sven Cazemier, Stef Raben en Bas Hempen.