Zuidwolde 1 – VENO 1 = 5-0 (2-0)

Geschreven op 06 september 2020 door Egbert Buning sr.
Zuidwolde 1 – VENO 1 = 5-0 (2-0)

Rood-zwart wint overtuigend van rood-wit

Vooraf aan de wedstrijd was er enige commotie voor de dug-out van Zuidwolde. De reden: VENO was vergeten hun uit-tenue mee te nemen. Uiteindelijk werd het in der minne geschikt en voetbalde VENO in een rood shirt en witte broek tegen Zuidwolde in het bekende shirt dat aan de achterzijde rood is en aan de voorzijde rood-zwart gestreept is, met een zwarte broek. Echter dit leidde toch enkele keren tot verwarring.
Het eerste wapenfeit was een schot op het doel van Zuidwolde. De aanvaller van VENO krulde de bal mooi in de hoek, maar te zacht om Sjors te verontrusten. Na een kleine 10 minuten kwam Zuidwolde in de wedstrijd en was er vanaf rechts een voorzet van Frans op Tom, maar de keeper stopte de kopbal op de lijn. Even later schoof een verdediger van VENO de bal in de voeten van iemand naast hem in een rood shirt, maar met een zwarte broek! Frans kreeg de bal dus pardoes in de voeten en aarzelde niet; hij gaf een hoog schot op doel vanaf 40m, en deze zeilde over de ver voor het doel staande keeper, maar helaas ook over het doel. Hierna werd de wedstrijd licht eentonig; Voorzet Frans vanaf rechts, maar Sven kon niet goed afdrukken. Na 25 minuten weer een voorzet van Frans en ditmaal miste Nico een opgelegde kans. Toch werd het uiteindelijk 1-0 op deze manier; voorzet Frans, de verdediger maaide over de bal en via het been van Tom belandde de bal keurig in het doel. Zuidwolde drukte door, Joris ging mee naar voren en Tom was flink aan het afjagen en verstoorde de opbouw van VENO. Na half uur spelen was er een mooie steekbal van Sven op Tom. De grensrechter hield nu de vlag wel omlaag en Tom maakte beheerst zijn tweede en noteerde de 2-0 op het haperende scorebord. Zuidwolde begon nu de wedstrijd te domineren, vooral via de vleugels. Steven bespeelde de gehele linkerflank.

Direct vanaf de aftrap in de tweede helft had VENO een gevaarlijke kans, maar Sjors bracht redding. Hierop volgde de tegenstoot van Zuidwolde; een diepe bal richting de keeper van VENO, maar Tom was sneller en tikte de bal opzij naar Frans en die schoot de 3-0 in het lege doel. Even later gestuntel in de verdediging van VENO en Tom schoot zijn hattrick binnen (4-0). VENO liet de kop echter niet hangen en na een goed lopende aanval was er een kopbal in de hoek, maar te zacht. Sjors klemde goed op de lijn. VENO had deze wedstrijd hun vizier niet op scherp. Op zich speelden ze verzorgd voetbal, maar op de een of andere manier viel de laatste bal óf naast het doel óf in handen van de keeper van Zuidwolde.
Zuidwolde was vervolgens heer en meester op het hoofdveld van Woltingeslag. Via een voorzet van Steven vergat Tom zijn 4e binnen te tikken. Na halfuurtje in de tweede helft was er een diepe bal op Frans die de bal fraai om de doelman heen krulde, maar in het zijnet helaas. In de volgende aanval ging Tom alleen op keeper af en probeerde hij te lobben, maar kwam tegen zijn gezicht.
Aan het eind werd de wedstrijd nog onnodig grimmig. Er volgden enkele gele kaarten en de trainer van VENO werd nog toegesproken door de scheidsrechter. Hierna nog een voortzet van de onvermoeibare Frans op Tom, maar hij kwam een teenlengte te kort. In de laatste aanval was er een mooie een-twee tussen Joris en Frans en bepaalde Joris de eindstand op 5-0.  Een knappe teamprestatie voor de mannen van Harry Warmelink!
Het is na 2 speelrondes nog erg spannend in poule 16. Zuidwolde speelt a.s. zaterdag zijn laatste poulewedstrijd in de beker, uit tegen VVI, en heeft het nog in eigen hand; bij winst gaan ze sowieso door naar de volgende ronde. Bij gelijkspel zal er hulp van VENO nodig zijn.

Opstelling. Sjors vd Weide, Joris de Roo, Frans Capellen, Mathijs Steenbergen, Bastin Steenbergen, Nico Schulting, Sven Cazemier (Martijn Spijkerman), Tom Buijtendorp, Steven Berghuis, Mark vd Beld en Mitchell Krikken.