Zuidwolde stabiele tweedeklasser

Geschreven op 16 juni 2020 door Gerjo Stegeman
Zuidwolde stabiele tweedeklasser

Hoogeveen TV gaat deze zomer de regio in. Wekelijks zijn er interviews met betrokkenen van clubs uit de regio Hoogeveen. Deze keer een gesprek met Mathijs Steenbergen van tweedeklasser VV Zuidwolde (door Gerjo Stegeman tekst en foto).

ZUIDWOLDE - De familie Steenbergen en vv Zuidwolde kunnen in één adem genoemd worden. Lange tijd voetbalde de 29-jarige Mathijs Steenbergen samen met zijn beide broers in het eerste elftal. Inmiddels zijn dat er nog twee. Daarnaast kan zijn opa haast gezien worden als vaste kracht. “Hij volgt ons al jaren trouw en staat bij wedstrijden al op tijd langs het veld. We zijn een echte voetbalfamilie.” “Sinds een jaar maak ik ook deel uit van de PR & sponsorcommissie. Het is voor een club belangrijk om ook in de organisatie te verjongen. Je moet dan ook je nek uitsteken, anders gebeurt er helemaal niets. Het is belangrijk dat je naast het voetballen iets kunt betekenen voor de club.”
Steenbergen debuteerde al op jonge leeftijd en heeft inmiddels de nodige hoogte- en dieptepunten meegemaakt. De laatste jaren is er echter sprake van een stijgende lijn. “Na de promotie zijn we nu toch wel aan het uitgroeien naar een stabiele tweedeklasser. Ondanks promoties en degradaties is het ook niet zo dat we enorme uitschieters hebben gehad. In de derde klasse deden we ook altijd wel bovenin mee. De wisselvalligheid past wel bij een kleine club als de onze. We zijn heel erg afhankelijk van de jeugd en als er dan een keer een goede lichting is, zie je dat meteen terug in de resultaten.”

Goede lichting

Dat laatste is op dit moment het geval. “De afgelopen twee jaar zijn er een aantal uitstekende spelers doorgestroomd, waardoor we nu goed mee kunnen komen in de tweede klasse. Die jongens stonden er meteen. Met z’n allen worden we natuurlijk ook ouder en doen we meer ervaring op, waardoor ik denk dat we alleen maar beter kunnen worden. Ik hoop dan ook dat we komend seizoen bovenin de middenmoot mee kunnen doen en als het dan een keer meezit zou je zomaar een periodetitel kunnen pakken. Dat laatste is niet onze doelstelling, maar zou ik persoonlijk heel mooi vinden. ” De samenwerking tussen Zuidwolde en ZZVV, middels de gezamenlijke jeugdafdeling JVZ, werpt volgens Steenbergen zijn vruchten af. “Het niveau van de jeugd is enorm gestegen. Hierdoor kunnen spelers sneller en beter aanhaken bij een eerste selectie. Zelf heb ik de beginperiode van JVZ meegemaakt en toen merkte je al dat het niveau omhoog schoot. De beste jongens kwamen bij elkaar in één team en daar werd je alleen maar sterker van. De moederverenigingen zijn er ook zeker beter van geworden.”

Verleden

Halverwege de jaren negentig beleefde Zuidwolde onder Popko Schuitema hoogtijdagen en was het dichtbij promotie naar de eerste klasse. “Assistent-trainer Gerald Kreuze vertelt daar inderdaad wel eens over en natuurlijk ook de oudere supporters. Die verhalen uit het verleden moet je ook koesteren en zijn leuk om te horen. Het is echter niet zo dat het verwachtingspatroon en de druk daardoor hoger zijn. We hebben een aantal fanatieke, oudere mannen langs de kant staan, die zich wel laten horen. Dat zweept je ook weer op. Ze verwachten vooral strijd en passie en dan is het zelfs na een nederlaag ook weer gezellig.”