Geschreven op 06 november 2016 door Bert Brontsema

DIO Oosterwolde - Zuidwolde = 1-2 (0-1)

Prachtige teamzege Zuidwolde

De geschiedenis herhaalde zich. 10 jaar terug won Zuidwolde eveneens met 1-2 van DIO OOSTERWOLDE. De vooruitzichten voor het huidige duel waren bepaald niet in het voordeel van ZUIDWOLDE. DIO OOSTERWOLDE was als de nr. 3 in de competitie de favoriet in dit duel met de op de 11e plaats staande ZUIDWOLDE. Het verschil in ranglijst was absoluut niet te zien in dit duel.

ZUIDWOLDE versloeg DIO OOSTERWOLDE terecht in eigen huis. Na afloop van dit duel waren vriend en vijand het daarover helemaal eens met elkaar. Na een stormachtig begin van DIO OOSTERWOLDE nam ZUIDWOLDE het initiatief over en al in de 15e minuut knalde Steven Berghuis met "een streep" van 25 meter Zuidwolde naar een 0-1 voorsprong. Na de thee glipte Frans Capellen door de defensie van DIO OOSTERWOLDE en schoot vervolgens onberispelijk raak (0-2). Pas in blessuretijd wist DIO OOSTERWOLDE via hun goalgetter Martijn Wieldraaier nog iets terug te doen. Verder liet Zuidwolde het niet komen, waardoor de eindstand 1-2 werd. De overwinning kon vooral gezien worden van een prachtige "teamzege".Steven Berghuis pegelt de 0-1 tegen de touwen

DIO Oosterwolde trachtte ZUIDWOLDE te verrassen met een sterk beginoffensief. De defensie van ZUIDWOLDE stond echter als "een huis". Na dit beginoffensief van pakweg 10 minuten nam ZUIDWOLDE het initiatief over. De beste kans voor DIO OOSTERWOLDE in die fase was voor Martijn Wieldraaier. Zijn inzet werd echter prima geblokt door Mathijs Steenbergen. Kort daarop kreeg de razendsnelle Frans Capellen een goede mogelijkheid. Zijn inzet werd echter gestopt door DIO OOSTERWOLDE-doelman Tim de Wit. Het bleek echter uitstel van executie. In de 15e minuut kreeg ZUIDWOLDE een corner, die vervolgens voor de voeten kwam van Steven Berghuis. Met een fantastisch streep van 25 meter liet hij doelman De Wit in de verre hoek volstrekt kansloos (0-1).

Zuidwolde vergeet de voorsprong te vergroten

DIO Oosterwolde was vervolgens volledig van slag en had geluk, dat Frans Capellen (2x) en Stefan Liezen net niet scherp genoeg waren om de voorsprong te vergroten. Met name Stefan Liezen had in de 20e minuut "een 100%- kans" om de score te vergroten. In plaats zelf de trekker over te halen maakte hij de verkeerde keus door te trachten een medespeler in stelling te brengen. In de 33e minuut leek Frans Capellen een verkeerde terugspeelbal af te straffen. De bal ging net naast, maar veroorzaakte vervolgens wel "veel onderlinge irritatie" bij DIO OOSTERWOLDE. In de slotfase van de 1e helft kreeg DIO OOSTERWOLDE nog kansen op de gelijkmaker, waarbij o.a. Mark van de Beld een belangrijke interceptie had. Ruststand 0-1.

Frans Capellen scoort attent de 0-2

Direct na de thee trachtte Zuidwolde de wedstrijd te beslissen. Bastin Steenbergen kreeg daartoe tot 2x toe een goede mogelijkheid. Zijn inzetten gingen echter net over de goal. De beste kans was echter in de 50e minuut voor Stef Raben, die knap vrijgespeeld werd. Zijn inzet trof echter net geen doel. In de 56e minuut had de bal op de stip gekund, na een overtreding op diezelfde Stef Raben. De overigens goed leidende scheidsrechter dhr. Keller liet echter doorspelen. Kort daarop slipte een bal door de defensie van DIO OOSTERWOLDE. Frans Capellen was attent bij de les en scoorde beheerst de 0-2. Feitelijk was dit de beslissing in de wedstrijd.

Debuut van Martijn Spijkerman

DIO OOSTERWOLDE trachtte de bakens nog te verzetten door het inbrengen van gelijktijdige wissels van Yannick Akkerman en Joska Nendissa voor Sjors Otter en Joeri Gorter. Met "lange halen, vroeg thuis" werd getracht fysiek de wedstrijd te doen kantelen. Zuidwolde liet zich echter niet "de kaas van het brood eten" en beet venijnig terug. Zuidwolde bleef dan ook de betere kansen krijgen. Inmiddels was in de 2e helft Gerald Kreuze in het veld gekomen voor de al in de 1e helft geblesseerd geraakte Peter Nijboer. Gerald Kreuze zorgde voor zijn strijdwijze voor een blijvende goede balans in het team. In de laatste 10 minuten van de wedstrijd vond nog een historische wissel plaats. De moegestreden Gerald Kreuze werd toen vervangen door de 18-jarige Martijn Spijkerman. Martijn liet zien een waardige opvolger te zijn van zijn vader .......... "lange” Jan Spijkerman. De dienstdoende scheidsrechter liet 8 minuten bijtellen. Juist diep in blessuretijd scoorde Martijn Wieldraaier - al of niet na een overtreding - nog de aansluitingstreffer voor DIO OOSTERWOLDE. Aan de terechte uitzege van ZUIDWOLDE viel echter niet meer te tornen. Eindstand 1-2 voor Zuidwolde.

Opstelling Zuidwolde:

Jarno Bruins Slot, Stefan Liezen, Mathijs Steenbergen, Jarmo de Jonge, Steven Berghuis, Bastin Steenbergen, Koen Romme, Stef Raben, Mark v.d. Beld, Frans Capellen, Peter Nijboer (Gerald Kreuze/ Martijn Spijkerman).

Man v.d. wedstrijd: TEAM ZUIDWOLDE