Geschreven op 08 november 2015 door Bert Brontsema

HODO 1 - ZUIDWOLDE 1 = 3-2 (2-2)

Jesse de Haas matchwinner in enerverend duel
Zuidwolde verloor onnodig het duel in Hollandscheveld. Na een flitsende start leidde ZUIDWOLDE na 25 minuten dikverdiend met 0-2. HODO knokte zich "letterlijk" weer terug in de wedstrijd. Het werd daarbij geholpen door een blessure van ZUIDWOLDE-doelman Jelmer Timmer. In de 29e minuut moest doelman Timmer handelend optreden. In de vervolgsituatie vond er een ongelukkige botsing plaats met één van de HODO-aanvallers. Na een langdurige blessurebehandeling leek doelman Timmer de wedstrijd weer te kunnen hervatten, maar dit was van slechts korte duur.

Na een volgende redding moest hij zich toch laten vervangen door reserve-doelman Stefan Post. Zuidwolde was even de weg kwijt en kreeg in de laatste fase van de 1e helft 2 dubieuze strafschoppen tegen. De eerste werd binnengeschoten door Jesse de Haas. De 2e strafschop werd prima gestopt door doelman Stefan Post. Kort voor rust schoot Sander Hartman de gelijkmaker tegen de touwen. De gemoederen geraakten behoorlijk verhit en ook de dienstdoende scheidsrechter de Jong was de weg even kwijt. Zijn beslissingen vielen bepaald niet in het voordeel van ZUIDWOLDE. Ondanks wederzijds diverse kansen leek de wedstrijd in een gelijkspel te eindigen. In de slotminuut werd Jesse de Haas namens HODO matchwinner.

Flitsende start Zuidwolde
Na het teleurstellende gelijkspel tegen TWEDO startte ZUIDWOLDE collectief zeer sterk tegen HODO. Tegenstander HODO werd in de aanvangsfase overrompeld en Wessel Buning leek al in 4e minuut te scoren. Op aangeven van de sterk spelende en flitsende Frans Capellen ging de inzet van Wessel Buning net naast. Het bleek uitstel van executie.
In de 9e minuut brak Frans Capellen andermaal over de rechterflank door. Zijn voorzet kon door doelman Marcel Pol onvoldoende gepareerd worden, waarna Wessel Buning alert scoorde (0-1).

Fraaie koptreffer Koert Bouman
Zuidwolde bleef nadrukkelijk de bovenliggende partij en kreeg kort na de 0-1 mogelijkheden op meer treffers. Een doorbraak van Frans Capellen werd verijdeld door doelman Pol. In de 16e minuut benadeelde scheidsrechter de Jong ZUIDWOLDE door geen voordeel te geven bij een doorbraak. Dit was een voorbode van een dreigende escalatie.
Kort daarop kreeg Steven Berghuis een grote mogelijkheid om de score op te voeren. Het werd "een net niet-situatie". In de 25e minuut brak Frans Capellen opnieuw door. Zijn inzet kon gestuit worden ten kosten van een corner. Uit die corner kopte vervolgens Koert Bouwman knap de 0-2 tegen de touwen.

Blessure doelman Jelmer Timmer
In de laatste fase van de 1e helft knokte HODO zich knap weer terug in de wedstrijd. Met name rechter vleugelverdediger Dennis van Veen wist de wedstrijd te doen kantelen. In de 29e minuut kon doelman Jelmer Timmer ternauwernood redding brengen op de inzet van Dennis van Veen. Deze actie ging gepaard met een botsing tussen een aanvaller van HODO en doelman Jelmer Timmer. Uiteindelijk moest doelman Jelmer Timmer zich laten vervangen door reserve-doelman Stefan Post. Zuidwolde was de weg even kwijt en daarvan profiteerde HODO. Eerst kreeg het in de 39e minuut een strafschop, vanwege een vermeende handsbal van Tiemen Wegman. Naar de mening van velen beroerde Tiemen Wegman de bal met het hoofd. Van opzet was zeker geen sprake. Jesse de Haas benutte dit buitenkansje (1-2)

Tumultueus slot 1e helft
Kort daarop kreeg Koert Bouman in de 41e minuut een levensgrote kans om ZUIDWOLDE op 1-3 te brengen. Het pittiger wordende duel kreeg een steeds grimmiger karakter, waaraan scheidsrechter de Jong zijn handen meer dan vol had. In de 44e minuut kreeg HODO nabij de zijlijn een vrije trap, die knap door Sander Hartman verlengd achter doelman Stefan Post tegen de touwen werd geknald (2-2). De wedstrijd op zijn kop en de rapen waren binnen de lijnen helemaal gaar. De gemoederen raakten behoorlijk verhit en ook scheidsrechter de Jong was met een aantal beslissingen "de weg even helemaal kwijt". In die fase kreeg ZUIDWOLDE andermaal een dubieuze strafschop tegen. Doelman Post hield zijn ploeg knap in de wedstrijd. De rust kwam op tijd en verzachtte de gemoederen. Ruststand 2-2.

Levendige 2e helft
Ook de 2e helft kon het publiek op het "puntje van de stoel blijven zitten". Zuidwolde had het beste van het spel en kreeg ook de meeste kansen. De eindpass was echter vaak net niet scherp genoeg. Aan de andere kant moest ZUIDWOLDE wel alert blijven bij uitbraken van HODO. Zo wist b.v. Steven Berghuis in de 60e minuut redding te brengen bij een inzet van HODO. De wedstrijd leek vervolgens op 2-2 te eindigen totdat in de 90e minuut Jesse de Haas in de verre hoek doelman Stefan Post het nakijken gaf(3-2). Zuidwolde bleef bewonderenswaardig strijden en leek in blessuretijd alsnog te scoren. De kopbal van Mathijs Steenbergen kon nog net op de lijn worden gekeerd. Eindstand van deze enerverende wedstrijd 3-2

Opstelling Zuidwolde
Jelmer Timmer (Stefan Post), Martijn van Meurs, Tiemen Wegman, Leon Schoemaker (Mathijs Steenbergen), Steven Berghuis, Peter Nijboer, Stefan Liezen, Koen Romme, Koert Bouman (Marcel Linthorst), Frans Capellen, Wessel Buning