Geschreven op 21 augustus 2015 door Bert Brontsema

Hollandscheveld 1 - Zuidwolde 1 = 2-1 (1-0)

Zuidwolde onderuit in hard en fysiek duel
In het kader van een "Nederlagentoernooi" trad ZUIDWOLDE gisteravond op sportpark "De Oosthoek" aan tegen HOLLANDSCHEVELD. In een hard en fysiek duel ging ZUIDWOLDE na 90 minuten met 2-1 onderuit. De beleving van deze (oefen)wedstrijd was voor beide teams kennelijk totaal verschillend. Al waar de één nog duidelijk bezig was met oefenen/uitproberen (Zuidwolde) was de ander al uiterst scherp bezig (Hollandscheveld). De gastheren waren in agressiviteit de bovenliggende partij en gingen daarbij "tot op het randje" van de tolerantiegrens van de referee. Hollandscheveld speelde met veel druk en agressiviteit. Bij balverlies (en dus balwinst voor Zuidwolde) werd veel druk op de balbezittende Zuidwoldiger-speler gezet. Lukte dit niet goed dan werd zonder pardon bewust een overtreding gemaakt, zodat men zich verdedigend weer kon hergroeperen. De tolerantiegrens van de referee werd daarbij nadrukkelijk opgezocht. Wonderwel bleven de soms pittige overtredingen, zonder blessuregevolgen.

Kleine speelruimtes
Beide teams trachten balverlies te voorkomen. Zuidwolde trachtte vooral met verzorgd voetbal tot resultaat te komen, terwijl Hollandscheveld vooral countervoetbal speelde. Bij balverlies trok Hollandscheveld massaal terug. Zodra men de bal in bezit had counterde men massaal razendsnel richting de goal van de sterk keepende doelman Jarno Bruins Slot.
Zuidwolde had veel moeite met deze spelopvatting en leunde misschien ook wel op te veel rechtsbenige spelers. De ruimtes lagen nog wel eens aan de andere doordraaiende zijde.
De eerste kans was nog wel voor Zuidwolde, waarbij Marcel Linthorst de vuisten van de Hollandscheveld teisterde. Gaandeweg nam Hollandscheveld het initiatief over en na pakweg 30 minuten wist men de score te openen. Hieraan ging balverlies in de Zuidwoldiger-defensie vooraf. Robert Tichelaar strafte dit foutje genadeloos af (1-0).
Kort voor rust had ZUIDWOLDE-doelman Jarno Bruins Slopt tot 2x toe "een engeltje op paal/lat". Aan de andere kant leek Robin Steenbergen op slag van rust de 1-1 op het scorebord te brengen. Na een corner van Frans Capellen kwam Robin goed voor zijn man, waarna zijn kopbal ternauwernood gekeerd kon worden door de doelman van Hollandscheveld.

Doelman Bruins Slot goed bij de les
ook in de 2e helft was Hollandscheveld - met name op het onderdeel "agressiviteit" - de bovenliggende partij. Ondanks de pittige duels bleef ZUIDWOLDE geloven in een goed resultaat. Zo counterde ZUIDWOLDE vroeg in de 2e helft na een mislukte vrije trap van Hollandscheveld via Marcel Linthorst en Frans Capellen perspectiefvol richting de goal van Hollandscheveld. De Hollandscheveld-goallie was echter goed bij de les.
In de 63e minuut leek Hollandscheveld de voorsprong te vergroten, doch met enig geluk werd deze inzet tot corner verwerkt.
Zuidwolde kreeg kort daarop in de 65e minuut een kans via Koen Romme. Diens inzet kon nog bijtijds geblokt worden door de verdediging van Hollandscheveld.

Offside-situatie leidt tot 2-0 voorsprong Hollandscheveld.
Rond de 70e minuut counterde Hollandscheveld richting het doel van Zuidwolde. In eerste instantie was hier sprake van een buitenspelsituatie. Ondanks het vlagsignaal van de assistent-scheidsrechter liet de scheidsrechter doorspelen. In de uiteindelijke vervolgsituatie scoorde Jeroen Everts de 2-0 voor Hollandscheveld.

Aansluitingsttreffer Peter Nijboer
Zuidwolde bleef bepaald niet bij de pakken neerzitten. Al in de 74e minuut volgde dan ook de aansluitingstreffer. Een prachtige crosspass van Frans Capellen werd na een kopbal in de rebound doeltreffend ingeschoten door Peter Nijboer (2-1). Hollandscheveld ging vervolgens op jacht naar vergroting van de voorsprong, maar trof daarbij nadrukkelijk de prima keepende doelman Jarno Bruins Slot op zijn post. In de 88e minuut kon ZUIDWOLDE zowaar nog bijna gelijkmaken. Centraal werd Marcel Linthorst vrijgespeeld, doch hij speelde de bal iets te ver voor zich uit, waardoor de doelman van van Hollandscheveld nog net redding kon brengen. De afsluitende strafschoppenserie eindigde in 5-5. Al met al in velerlei opzichten een leerzame (oefen)wedstrijd.

Selectie ZUIDWOLDE
Jarno Bruins Slot, Mathijs Steenbergen, Jerry Dekker, Koert Bouman,Leon Schoemaker, Stefan Liezen, Bastin Steenbergen, Robin Steenbergen, Marcel Linthorst, Jarmo de Jonge, Frans Capellen, Wessel Buning, Koen Romme, Mesfin Been, Tiemen Wegman, Peter Nijboer, Jelmer Timmer