Geschreven op 26 oktober 2014 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 – Protos 1 = 2-0 (0-0)

Zuidwolde doet goede zaken
De winst van ZUIDWOLDE tegen PROTOS was volkomen terecht. Desondanks kwam de overwinning moeizaam tot stand. In de eerste twintig minuten had ZUIDWOLDE de slag al moeten slaan. Door het uitblijven van treffers bleef tegenstander PROTOS geloven in een goed resultaat. Pas na rust verbrak de goed spelende Leon Schoemaker de spanning door met een prachtig schot PROTOS-doelman Willy Voorstok kansloos te laten (1-0). Vervolgens stokte het weer enigszins bij ZUIDWOLDE, waarna PROTOS kansen kreeg op een gelijkmaker.

Pas diep in de 2e helft scoorde goalgetter Frans Capellen in de 80e minuut de verlossende 2-0. Pas op dat moment was ook het geloof er bij PROTOS volledig uit en was de wedstrijd gespeeld. Op de einduitslag van 2-0 viel uiteindelijk niets op af te dingen. Alleen ZUIDWOLDE maakte het zich zelf lang onnodig moeilijk.

Zuidwoldiger storm levert geen treffers op
In de eerste 20 minuten was ZUIDWOLDE oppermachtig en kwam tegenstander PROTOS amper op de helft van ZUIDWOLDE. Al binnen de minuut had ZUIDWOLDE op voorsprong moeten komen. In een scrimmage kregen in "no time" Frans Capellen, Jarmo de Jonge en Peter Nijboer 100%-kansen om te scoren. Uiteindelijk was doelman Voorstok met enige mazzel de gelukkige winnaar van dit tumultueuze moment. Ook in het verdere verloop van deze van deze fase van de wedstrijd bleef ZUIDWOLDE geduldig voetballend de bovenliggende partij in deze wedstrijd. In de 17e minuut leek Gerald Kreuze na een prima loopactie te scoren. Hij had echter net niet de goede voortzetting. Kort daarop kreeg Frans Capellen in de 18e minuut een 100%-kans uit een kopbalsituatie. Zijn kopbal had echter net te weinig kracht om doelman Voorstok te verschalken.

Protos kruipt uit haar schulp
Vanaf minuut 20 begon Protos steeds beter te voetballen en kroop langzamerhand uit haar gedwongen verdedigende schulp. Zo kregen Mark van de Veen en Robin Soppe goede kansen om te scoren. Met enige mazzel bleef Zuidwolde op de been. In de 22e minuut volgden scorende momenten voor beider goals. Eerst brak Frans Capellen – namens ZUIDWOLDE – over de rechterflank door waarna hij feitelijk gezien alles goed deed, behalve dat zijn lob te hoog ingeschoten werd en de bal dus over het doel van de kansloze doelman Voorstok ging. In de daaropvolgende aanval kreeg Roy Soppe namens Protos een geweldige kans, doch ook hij wist niet te scoren. In de slotfase van de 1e helft kreeg ZUIDWOLDE in de 33e minuut een serie grote kansen, doch zowel Mathijs Capellen, Frans Capellen en Jarmo de Jonge wisten het net niet te vinden. Vervolgens strafte Roy Soppe communicatief geknooi tussen doelman Jelle Verburg en Mathijs Steenbergen bijna af. In de slotminuut van de 1e helft had captain en rechterspits Gerald een geweldig verdedigende aktie. Hij voorkwam met zijn snelheid dat PROTOS kort voor rust op een 0-1 voorsprong kon komen. Ruststand 0-0.

Leon Schoemaker bekroont goed spel met een treffer
Vroeg in de 2e helft werd in de 51e minuut Leon Schoemaker op circa 20 meter voor de goal in stelling gebracht. Protos kon niet bijtijds blokkeren, waarna de strakke schuiver van Leon Schoemaker ook Protos-doelman Willy Voorstok te machtig was (0-1). Deze bevrijdende treffer bracht echter te weinig rust in de gelederen van Zuidwolde. Op achterstand geraakt ging Protos steeds meer vooruit spelen en kreeg goede kansen via de gebroeders Soppe.
Zuidwolde kwam toen een paar maal goed weg.
Zuidwolde kreeg vervolgens kansen via Mathijs Capellen en Frans Capellen. Beiden troffen echter geen doel.

Bevrijdende treffer Frans Capellen –assist Jelle Verburg.
Beide teams pasten vervolgens de nodige wissels toe. In die fase kon de wedstrijd nog alle kanten op. Frans Capellen gooide – na het verkrijgen van en gele kaart – de wedstrijd in de 80e minuut op slot. Gelanceerd door doelman Jelle Verburg snelde Frans Capellen door de PROTOS-verdediging en verschalkte vervolgens doelman Voorstok met een bekeken lob
(2-0). In de slotfase kreeg Zuidwolde nog grote mogelijkheden via Wessel Buning om de score nog verder op te voeren. Gescoord werd er echter niet meer. Zuidwolde was de terechte winnaar. Eindstand 2-0

Opstelling ZUIDWOLDE
Jelle Verburg, Mathijs Steenbergen, Martijn van Meurs, Tiemen Wegman , Steven Berghuis(Robin van Goor), Peter Nijboer, Mathijs Capellen, Leon Schoemaker, Jarmo de Jonge (Wessel Buning), Frans Capellen, Gerald Kreuze

Man van de wedstrijd: Leon Schoemaker.