Geschreven op 19 november 2017 door Bert Brontsema

Beilen 1 - Zuidwolde 1 = 2-3 (0-1)

Traditionele uitzege Zuidwolde

De duels tussen Beilen en Zuidwolde zijn zeker vanuit historisch perspectief altijd klassiekers geweest. Die historie begon al in de eind jaren '80 van de vorige eeuw. Zeker in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw werd het een traditie dat de uitspelende ploeg altijd won. In de lijn van die historie won Zuidwolde andermaal de uitwedstrijd tegen Beilen op sportpark Noord-West met 2-3 van Beilen. Gemakkelijk ging het zeker niet. Zuidwolde kwam vroeg in de wedstrijd op een 0-1 voorsprong door een jubileumgoal van Frans Capellen (zijn 100e goal in dienst van Zuidwolde). Diezelfde Frans Capellen knalde Zuidwolde in de 72e minuut op een beslissende 1-3 voorsprong. Beilen kwam in de 80e minuut vanuit een strafschop weer helemaal terug in de wedstrijd (2-3). Een fysiek sterk spelend Beilen ging in de slotfase van dit treffen verbeten duels aan met de verdediging van Zuidwolde. Echter het sterk spelende centrale duo Mark van de Beld en Jerry Dekker gaf geen krimp en stond symbool voor deze fraaie 2-3 uitoverwinning op Beilen.

Jubileumgoal Frans Capellen

Voor aanvang van deze wedstrijd kreeg Zuidwolde een domper te verwerken toen Mathijs Steenbergen in de warming-up uitviel. Jerry Dekker moest daardoor kort voor de wedstrijd plotseling invallen. Centraal achterin speelde Jerry Dekker met de eveneens sterk spelende Mark van de Beld "een dijk van de wedstrijd". De fysiek sterke Beilen-spitsen werden prima aan banden gelegd.  Al vroeg in de wedstrijd kwam Zuidwolde in de 6e minuut op voorsprong. Bastin Steenbergen bracht met een prima pass Frans Capellen in stelling. In de korte hoek liet Frans Capellen Beilen-doelman Remco Vos kansloos (0-1).

Kopbalkansen Beilen-speler Reint Kasten

Vervolgens kantelde de wedstrijd steeds meer in het voordeel van Beilen. Beilen werd vooral gevaarlijk via hun sterkhouders Koen Hollemans, Frank Polman en Haryan Velthuis. Zo ging in de 15e minuut een harde inzet van Frank Polman net voorlangs het doel van doelman Jelmer Timmer. Ook vanuit standaardsituaties bleven de Beilenaren steeds gevaarlijk. Het centrale duo Mark van de Beld en Jerry Dekker gingen de duels met de Beilen-voorwaartsen stevig en correct aan. In de 30e minuut kwam Zuidwolde goed weg toen een kopbal van Frank Polman net geen doel trof. Beilen had vervolgens pech dat hun goalgetter Koen Hollemans met een hamstringblessure het veld moest verlaten. In de 39e minuut leek Zuidwolde na een snelle counter via Frans Capellen te scoren. Doelman Vos kon echter nog bijtijds pareren. Kort voor rust moest ook Zuidwolde-speler Bastin Steenbergen het veld met een hamstringblessure verlaten. Het zware veld begon zijn tol te eisen. Bastin Steenbergen werd vervangen door broer Robin Steenbergen. Nadat ook Koen Hollemans namens Beilen kort voor rust een goede mogelijkheid had gemist werd er gerust met een 0-1 stand.

Beilen begint flitsend aan de 2e helft

Beilen begon fysiek ijzersterk aan de 2e helft en kreeg direct al een goede mogelijkheid via Frank Polman. Diens kopbal ging net naast. Een gewaarschuwd Zuidwolde werd behoorlijk aan het wankelen gebracht. Toch kwam de 1-1 zomaar uit de lucht vallen. In de 53e minuut werd een Beiler voorzet vanaf de linkerflank feitelijk omgeturnd tot een schot. Doelman Jelmer Timmer kon met een krachtige save nog deels redding brengen, doch de bal plofte vervolgens voor de voeten van Reint Kasten. Diens inzet was doelman Timmer te machtig (1-1).

Zuidwolde komt sterk terug in de wedstrijd

Mentaal liet Zuidwolde zich echter beslist niet de kaas van het brood eten. Nadat Frans Capellen al een grote kans had gemist, lag in de 57e minuut plotsklaps de 1-2 in de touwen. Verantwoordelijk was daarvoor Bas Hempen wiens hoekschop er ineens boven in de verre hoek in de goal vloog (1-2). Beilen zette er opnieuw "een tandje bij". In de 65e minuut belandde een harde inzet op de bovenkant lat buiten bereik van doelman Jelmer Timmer.

Bevrijdende goal Frans Capellen

Zuidwolde leek in de 69e minuut op 1-3 te komen toen de doorgebroken Steven Berghuis vrijstaand fraai uithaalde. Doelman Remco Vos kon echter in een reflex deze inzet pareren. Kort daarop scoorde Frans Capellen in de 72e minuut op aangeven van Robin Steenbergen de uiteindelijk beslissende 1-3. Beilen kwam in de slotfase nog terug tot 2-3 door een benutte penalty van Haryan Velthuis (2-3). Verder liet Zuidwolde het niet komen. Eindstand 2-3.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Martijn Spijkerman, Mark v.d. Beld, Jerry Dekker (Cedric Jansen), Steven Berghuis, Stef Raben, Stefan Liezen, Leon Schoemaker, Bastin Steenbergen (Robin Steenbergen), Bas Hempen, Frans Capellen.

Man v.d. wedstrijd bij Zuidwolde: Mark v.d. Beld en Jerry Dekker

Afbeeldingen bij dit bericht