Geschreven op 28 september 2014 door Bert Brontsema

C.E.C. 1 - ZUIDWOLDE 1 = 2-2 (1-2)

Winstpunt ZUIDWOLDE
In de achterliggende 10 jaar wist ZUIDWOLDE nimmer te winnen van C.E.C.. Veelal werd verloren en incidenteel behaalde men een puntje tegen C.E.C. In dat licht bezien was de remise een winstpunt voor de ZUIDWOLDIGERS. Hoewel C.E.C. in de 1e helft op voorsprong kwam had Zuidwolde in het tweede gedeelte van de 1e helft de wedstrijd feitelijk al moeten beslissen. Via Gerald Kreuze en Frans Capellen stond ZUIDWOLDE bij rust op een 1-2 voorsprong.

Gelet op het aantal kansen had ZUIDWOLDE beslist nog recht op 2 goals meer. Bij een 1-2 ruststand geloofde C.E.C. er nog volledig in en ging dan ook vol op jacht naar de gelijkmaker. Die kwam er ook en ontstond uit een counter. Feitelijk had Frans Capellen in de 58e minuut de 1-3 op de pantoffel doch de C.E.C. doelman kon met de voet redden, waarna C.E.C. razendsnel richting ZUIDWOLDE-doelman Jelle Verburg counterde.
Sander de Groot snelde iedereen voorbij en scoorde knap de gelijkmaker. In het restant van de 2e helft had C.E.C. de betere kansen en kwam Zuidwolde een paar maal goed weg.
Uiteindelijk kon iedereen vrede hebben met de einduitslag van 2-2.

Wederzijds slordig spel – treffer Ruud de Groot
Beide teams begonnen uiterst slordig aan het duel. Veel passes kwamen niet goed aan. Toch had Zuidwolde al vroeg in de wedstrijd een prima kans. De inzet van Leon Schoemaker in de 6e minuut werd door doelman Erik van Peursem knap gepareerd. Aan de andere kant kwam Zuidwolde een paar maal goed weg bij inzetten.van Nick Veenstra en Sander Hartman. C.E.C. vergrote vervolgens de druk op het doel van Zuidwolde-sluitpost Jelle Verburg. Na een goed gekeerd schot van Michael ter Wolbeek was doelman Jelle Verburg in de 18e minuut kansloos bij een inzet van Ruud de Groot (1-0).

Omzettingen en tempoverhoging brengen Zuidwolde op voorsprong
Om de C.E.C.-druk te verminderen wisselden Gerald Kreuze en Leon Schoemaker van positie. Dit kwam het veldspel van ZUIDWOLDE beslist ten goede. Al in de 20e minuut brak Zuidwolde over de rechterflank door, waarna het jammer was dat Frans Capellen de bal net niet goed onder controle kon krijgen. Kort daarop was het echter wel raak. ZUIDWOLDE kreeg in de 25e minuut op circa 25 meter van de goal een vrije trap te nemen. Captain Gerald Kreuze belastte zich daarmee. Zijn overigens harde inzet was normaliter een prooi voor de doelman. Echter doelman Erik van Preusum blunderde opzichtig en liet de bal door zijn vingers glippen (1-1). In de 28e minuut hadden Wessel Buning en Leon Schoemaker opnieuw grote kansen om te scoren. Dit keer stond doelman van Preusem goed op zijn post.

Gebroederlijke goal
In de 30e minuut kreeg Wessel Buning opnieuw een grote kans om te scoren. Andermaal bracht doelman van Preusem redding. In de 34e minuut werd Mathijs Steenbergen diep centraal en vrijstaand aangespeeld. Zijn balaanname was voortreffelijk, maar zijn inzet kon nog bijtijds geblokt worden. Kort daarop knalde in de 36e minuut aan de andere kant een C.E.C.-aanvaller plotseling buiten bereik van doelman Verburg op de deklat. Zuidwolde kwam toen goed weg. In de 38e minuut brak ZUIWOLDE over de rechterflank door de defensie van C.E.C., waarna de pass van Mathijs Capellen vakkundig door broer Frans Capellen achter doelman van Preusem werd geschoten (1-2). Nog geen 2 minuten later kreeg ook C.E.C. een grote kans, doch met een uiterste krachtsinspanning wist doelman Verburg de inzet van Michael ter Wolbeek tot corner te verwerken. Ruststand 2-2.

Sterke 2e helft C.E.C.
C.E.C. geloofde nog in het keren der kansen en begon direct al sterk aan de 2e helft. In de 48e minuut wist Robin van Goor met een sterke bloktackle een treffer van C.E.C. te voorkomen. C.E.C. verhoogde de druk en Zuidwolde kwam een paar maal goed weg. Door de druk van C.E.C. ontstond er anderzijds ook veel ruimte achter de verdediging van C.E.C..Zo kreeg ZUIDWOLDE rond de 58e minuut een grote kans via andermaal Frans Capellen, maar doelman van Preusem kon ternauwernood met de voet redding brengen. Vervolgens counterde C.E.C. rap richting het doel van Zuidwolde, waarna Sander de Groot iedereen voorbijsnelde en doelman Jelle Verburg kansloos liet 2-2. In de resterende tijd kreeg C.E.C. enkele grote mogelijkheden om de winst naar zich toe te trekken, doch met enig geluk wist ZUIDWOLDE na vele jaren weer eens een winstpuntje mee te nemen uit Emmer Compascuum

Opstelling Zuidwolde
Jelle Verburg, Robin van Goor, Martijn van Meurs, Tiemen Wegman, Steven Berghuis, Mathijs Steenbergen, Leon Schoemaker (Bastin Steenbergen), Gerald Kreuze (Henk Wiechers), Mathijs Capellen, Wessel Buning (Peter Nijboer), Frans Capellen,

Man van de wedstrijd: Tiemen Wegman.