Geschreven op 03 november 2014 door Bert Brontsema

Musselkanaal 1 - Zuidwolde1 = 3-1 (0-1)

Zuidwolde laat zich aftroeven
In de 1e helft – met wind mee – was Zuidwolde oppermachtig en was de 0-1 voorsprong bij rust een magere afspiegeling van de krachtsverhoudingen in het veld van dat moment. Wat er in de thee van ZUIDWOLDE heeft gezeten zal altijd wel een raadsel blijven, maar vanaf de 46e minuut was er maar één ploeg die streed voor de zege en dat was MUSSELKANAAL. ZUIDWOLDE verloor nagenoeg ieder duel en het was dan ook bepaald niet verrassend dat MUSSELKANAAL al in de 55e minuut langszij kwam.

10 minuten later was de wedstrijd feitelijk gespeeld toen doelman Verburg opzichtig blunderde bij een ogenschijnlijk eenvoudig te pakken hoge bal. Doelman Verburg liet de bal echter onverwacht los, waarna Kevin Oosting geen pardon kende en de 2-1 liet aantekenen. Coach Geert Oosterloo trachtte met de nodige wissels nog de wedstrijd te keren, doch de absolute wilskracht om alsnog te winnen ontbrak volledig bij ZUIDWOLDE. Feitelijk gezien een kansloze nederlaag, die in blessuretijd nog groter toen diezelfde Kevin Oosting de 3e treffer voor MUSSELKANAAL liet aantekenen. Alle 3 Musselkanaal-treffers werden gescoord door hun wisselspelers. Coach Wilbert Arends van Musselkanaal kende dan ook een top-wisselbeleid.

Sterke 1e helft Zuidwolde
Vanaf de aftrap dicteerde Zuidwolde het spel en kreeg al in de eerste minuten goede kansen om te scoren. Na een solo knalde Frans Capellen net naast. Ook in de 9e minuut kreeg Frans Capellen een kans om te scoren, doch het geluk was niet aan zijn zijde. In de 11e minuut leek Gerald Kreuze na een fraaie steekpass te scoren, maar werd dubieus afgevlagd vanwege offside. Musselkanaal kwam in het geheel niet in het spel voor. Gelet op het aantal kansen voor Zuidwolde was het gewoon wachten op een doelpunt. Die kwam er ook. Andermaal werd Frans Capellen aan de rechterflank de diepte in gestuurd, waarna in de 18e minuut zijn fraaie voorzet prima werd binnengekopt door zijn jongere broer Mathijs Capellen (0-1).

Zuidwolde vergeet de voorsprong te vergroten
Ook daarna bleef Zuidwolde de bovenliggende partij, waarbij in de 25e minuut een harde schuiver van Frans Capellen met enige moeite door Musselkanaal-doelman Scholte Aalbes kon worden gekeerd. In het laatste gedeelte van de 1e helft vloeiden de krachten al zienderogen weg uit de benen van Zuidwolde en kwam Musselkanaal beter in haar spel. Gescoord werd er echter niet meer in de resterende minuten van de 1e helft.

Herboren Musselkanaal heeft gouden wissels
Coach Arends had al voor rust een wissel toegepast en na de thee paste hij opnieuw een wissel toe. De beide wisselspelers Gerwin Schmitz en Kevin Oosting zouden in de 2e helft een cruciale rol gaan spelen. Naast het toepassen van wissels gooiden de groenhemden steeds meer "de beuk" en daar had ZUIIDWOLDE absoluut geen antwoord op. De 1-1 in de 55e minuut was dan ook een logisch gevolg van deze betere strijdlust. De treffer kwam van de voet van Gerwin Schmitz (1-1).
Amper 10 minuten lag ook de 2e goal achter doelman Jelle Verburg. In deze situatie ging doelman Jelle Verburg opzichtig in de fout. Een ogenschijnlijk simpel te pakken bal liet hij onverwacht los, waarna het voor Kevin Oosting in 2 instanties eenvoudig was om te scoren (2-1).

Wedstrijd gespeeld – Rode kaart Jarmo de Jonge
Met het inbrengen van Ouren Nikkels, Bas Hempen en later ook nog Wessel Buning trachtte ZUIDWOLDE de bakens nog te verzetten. Veel zoden aan de dijk zette dit echter niet. Het onmachtige spel leidde alleen maar tot frustratie, waarna in de slotfase Jarmo de Jonge kennelijk een natrappende beweging maakte, hetgeen hem door de goed leidende scheidsrechter Stundebeek op een terechte rode kaart kwam te staan. In blessuretijd bepaalde andermaal Kevin Oosting de eindstand op 3-1. Een zure, maar wel terechte nederlaag voor Zuidwolde.

Opstelling ZUIDWOLDE
Jelle Verburg, Mathijs Steenbergen, Martijn van Meurs, Tiemen Wegman , Steven Berghuis, Peter Nijboer (Ouren Nikkels), Mathijs Capellen (Bas Hempen), Leon Schoemaker (Wessel Buning), Jarmo de Jonge, Frans Capellen, Gerald Kreuze

Man van de wedstrijd: Martijn van Meurs