Geschreven op 15 februari 2015 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Hodo 1 = 3-2 (0-0)

Overtuigende oefenzege Zuidwolde
Zuidwolde speelde deze zondag een oefenwedstrijd tegen HODO uit Hollandscheveld. Een oeroude derby, die al teruggaat naar de jaren ’90 van de vorige eeuw. Dus niet zo maar een oefenwedstrijd. HODO speelt in de middenmoot van de 2e klasse en Zuidwolde speelt in het linkerrijtje van de 3e klasse. Een oefenwedstrijd derhalve waar beide partijen konden laten zien waar ze stonden. Voor beide partijen was dit dan ook meer dan een nuttige oefenwedstrijd. ZUIDWOLDE trok uiteindelijk in een aantrekkelijke oefenmatch terecht aan het langste eind, door een 3-2 overwinning.

Gelet op het aantal grote kansen viel op de overwinning van de roodzwarten niets af te dingen. In de 1e helft was het duel behoorlijk in evenwicht en was de ruststand met 0-0 ook een juiste afspiegeling van de krachtenverhouding van dat moment. In de 2e helft was ZUIDWOLDE de gevaarlijkste ploeg en nam ook overduidelijk een 3-0 voorsprong. Pas in de slotfase liet Zuidwolde het gelopen duel lopen, waarna HODO nog weer enigszins in het duel kwam door 2x te scoren. Overigens hing over de 2e goal van HODO een duidelijke waas van buitenspel.

Koert Bouman zet de toon
In de 1e helft was de eerste de beste kans voor Zuidwolde. In de 10e minuut lanceerde Gerald Kreuze met een fraaie voorzet Koert Bouman, wiens kopbal met enige moeite door de HODO-doelman gepareerd kon worden. Kort daarop kreeg een vloeïende aanval via Gerald Kreuze en Jarmo de Jonge net niet de juiste voortzetting. Lange tijd ging het duel vervolgens gelijk op. Rond de 30e minuut kreeg HODO 2 goede kansen, doch beide malen stond doelman Jelmer Timmer goed op zijn post. Kort voor rust kwam Zuidwolde goed weg toen Tiemen Wegman de bal van de lijn afhaalde.

Treffer Bastin Steenbergen
In de 2e helft dicteerde Zuidwolde het spel en kreeg al vroeg na rust kansen via Koert Bouman en Wessel Buning. De inzet van Wessel Buning belandde uiteindelijk snoeihard op de paal. Gelet op de krachtenverhouding op dat moment kon een treffer van ZUIDWOLDE dan ook niet uitblijven. Die kwam er ook in de 12e minuut, dankzij een inzet van Bastin Steenbergen (1-0). HODO nam vervolgens wel meer het initiatief, maar het was toch Zuidwolde dat nadrukkelijk de bovenliggende partij was en bleef in dit duel. In de 72e minuut scoorde Peter Nijboer vanuit een corner de 2-0. Rond de 80e minuut belsiste uiteindelijk Wessel Buning het duel, door uiterst koelbloedig en vakkundig de 3-0 op het scorebord aan te tekenen.

Zuidwolde gelooft het wel, Hodo scoort nog 2x
In de laatste 10 minuten nam Zuidwolde duidelijk gas terug. Men geloofde het wel. In die fase kreeg HODO wat meer ruimte naar voren en scoorde in de 85e minuut de 3-1. Kort voor tijd wuist men zelfd de 3-2 te scoren, maar hieraan ging nadrukkelijk een buitenspelsituatie vooraf. Niemand maalde daarom. Zuidwolde won terecht dit duel met 3-1.

Selectie Zuidwolde
Jelmer Timmer, Mathijs Steenbergen, Tiemen Wegman, Leon Schoemaker, Steven Berghuis, Martijn van Meurs, Bastin Steenbergen, Koert Bouman, Peter Nijboer, Gerald Kreuze, Jarmo de Jonge, Wessel Buning, Mathijs Capellen , Frans Capellen.