Geschreven op 01 november 2015 door Bert Brontsema

ZUIDWOLDE 1 - TWEDO 1 = 0-0

Kraak noch smaakduel
Vooraf leek dit een "peace of game-duel" voor Zuidwolde te worden. Hekkensluiter TWEDO mocht geen probleem zijn/worden voor ZUIDWOLDE. Na 90 minuten bloedeloos voetbal stond er noch steeds een 0-0 op het scorebord. Achteraf bezien een duel die administratief afgehandeld had kunnen worden. Een wedstrijd van "de lamme tegen de blinde". Vele benamingen had dit duel kunnen krijgen. Wat vooral opvallend was, dat de strijdlust bij Zuidwolde ontbrak. De absolute wil om te winnen ontbrak bij velen. Ook een slecht duel moet je toch "als team" willen winnen. Die geestkracht ontbrak bij te velen bij Zuidwolde.

Koert Bouman schiet voorlangs
Om mee te strijden voor de prijzen had Zuidwolde een overwinning nodig, met daarbij vooral een snelle goal. Met die intenties begon Zuidwolde ook voortvarend aan dit duel. Hekkensluiter TWEDO had zijn strijdwijze - gelet op de slechte resultaten van voorgaande duels - aangepast. Men groef zich in en liet ZUIDWOLDE het spel maken. De Veenoorders waren slechts uit op een goed resultaat. 1 punt was voor hun al winst. Nogmaals de intenties van Zuidwolde waren goed. In de aanvangsfase leek men in de 4e minuut ook te gaan scoren. Een inzet van Koert Bouman ging rakelings naast.
Ook in de 11e en de 18e minuut kreeg Zuidwolde kansen om te scoren via Frans Capellen en andermaal Koert Bouman. In de resterende 1e helft gebeurde feitelijk niets.
Belangrijkste memorabele punten waren blessures bij Bastin Steenbergen (vervangen door Wessel Buning) en Marcel Linthorst. Rust 0-0.

Zuidwolde strafschop onthouden
"De wet van Murphy" bleef ook in de 2e helft als een mistige waas over het team van ZUIDWOLDE hangen. Andermaal startte Zuidwolde goed en leek al in de 46e minuut te gaan scoren. Volgens velen werd Koert Bouman in de 46e minuut binnen het strafschopgebied onderuit gehaald. De dienstdoende scheidsrechter - dhr. Strampel zag er geen overtreding in - en gaf verrassenderwijs een corner aan Zuidwolde.
Kort daarop volgde in de 51e minuut een doorbraak van Frans Capellen. Diens voorzet kon Koert Bouman echter niet omzetten in een goal.

"Kip zonder kop-voetbal"
Met name doordat ook Marcel Linthorst in het vervolg van de 2e helft grote mogelijkheden om zeep hielp lieten te veel Zuidwoldigers "de kop al (te) snel hangen". Zuidwolde ging vervolgens steeds slechter voetballen. Men liet de kop te snel hangen. Hierbij kreeg TWEDO steeds meer het gevoel, dat er wat te halen viel in Zuidwolde. Zowaar kreeg men kansen. O.a. belandde een bal uit een vrije trap op de lat. Het was met name te danken aan sterke optredens van doelman Jelmer Timmer en voorstopper Tiemen Wegman, dat TWEDO niet met de volle buit wegging. Het had zomaar 0-1 kunnen worden.
In de slotfase kreeg Zuidwolde nog een tweetal opgelegde kansen via Marcel Linthorst, maar ook hij kon zichzelf en het team niet over "het dode punt" heen halen. Eindstand derhalve:
0-0..

Opstelling Zuidwolde
Jelmer Timmer, Stefan Liezen, Tiemen Wegman, Leon Schoemaker , Steven Berghuis, Bastin Steenbergen (Wessel Buning), Koen Romme, Koert Bouman (Mesfin Been) , Marcel Linthorst, Frans Capellen, Peter Nijboer (Martijn van Meurs)

Man v.d wedstrijd: Tîemen Wegman