Geschreven op 21 september 2014 door Bert Brontsema

Zuidwolde 1 - Zwartemeerse Boys 1 = 7-0 (3-0)

Spetterende zege Zuidwolde
Zuidwolde was deze zondag veruit de bovenliggende partij. Zuidwolde draaide vanaf de aftrap met temporijk veldspel Zwartemeerse Boys direct de duimschroeven aan. Een vlotte 2-0 voorsprong was daarvan het gevolg. In de vervolgfase kreeg ZUIDWOLDE nog voldoende grote kansen om de score op te voeren. Nu volgde pas in de 30e minuut de 3-0 door een benutte strafschop van Martijn van Meurs.

Daaraan vooraf ging een overtreding van Michael Hemme, die met rood direct het veld diende te verlaten. Vanaf minuut 30 was het vervolgens gelopen koers voor ZUIDWOLDE en had het uiteindelijk een overwinning met dubbele cijfers kunnen worden. Ook in de 2e helft liet Zuidwolde nog menige kans liggen, doch na treffers van Frans Capellen, Steven Berghuis en Wessel Buning 2x liep Zuidwolde uit naar een klinkende 7-0 overwinning. Belangrijker was echter de zege met overtuigend voetbal en voorts dat achterin de “heilige 0” werd vastgehouden, ondanks de aanwezigheid van de geslepen spits Danny Rocks. Rocks lag echter goed aan de ketting bij het centrale duo Martijn van Meurs en Tiemen Wegman. Daarachter was doelman Jelle Verburg goed bij de les bij de spaarzame uitvallen van Zwartemeerse Boys.

Frans Capellen snelt naar de openingsgoal
Vanaf de aftrap kreeg Zuidwolde al in de eerste paar minuten 3 à 4 opgelegde kansen om op voorsprong te komen. Zuidwolde hield met temporijk voetbal druk op de verdediging van Zwartemeerse Boys. Het was dan ook beslist niet verwonderlijk, dat Frans Capellen in de 5e minuut iedereen op snelheid klopte en doelman Klönne kansloos liet (1-0). Het publiek was amper uitgejuicht of de 2e goal lag ook al achter doelman Klönne. Opnieuw ging daaraan een fraaie aanval van Zuidwolde vooraf, waarna de bal in laatste instantie perfect voor de voeten viel van Gerald Kreuze, die vervolgens snoeihard in de verre hoek raak schoot (2-0). Het publiek ging er vervolgens eens goed voor zitten, want er lonkte een grote overwinning.

Legio kansen – geen doelpunten
Zuidwolde bleef gevoelsmatig in een “winningmood-gevoel”, waarbij men legio kansen kreeg. Eerst werd in de 15e minuut een treffer van Mathijs Steenbergen geannuleerd, vanwege buitenspel. In de 16e minuut miste Frans Capellen een goede mogelijkheid en vervolgens werd diezelfde speler in de 19e minuut teruggefloten wegens opnieuw een buitenspelsituatie.
De beste kans in die fase was echter voor Wessel Buning, die in de 21e minuut in vrije positie tegen doelman Klönne op schoot.

Strafschop Zuidwolde – rode kaart Michael Hemme
Het missen van kansen ging bij Zuidwolde nog een tijdje door, totdat in de 30e minuut een perfecte voorzet goed werd aangenomen door de vrijstaande Frans Capellen. Deze werd vervolgens onreglementair vastgehouden door Boys-verdediger Michael Hemmen. Conform de regels gaf scheidsrechter Pals een strafschop en ook een rode kaart voor Michael Hemme. Martijn van Meurs kende vanaf 11 meter vervolgens geen genade met doelman Klönne en liet daarmee de 3-0 aantekenen. In de slotminuut kreeg Zwartemeerse Boys op een gevaarlijke plek een vrije trap te nemen. De scherpe inzet van Danny Rocks werd echter uitstekend gepareerd door doelman Jelle Verburg.

Zuidwolde goed uit de kleedkamer – treffer Steven “rush” Berghuis
Ook in de 2e helft ging een gretig Zuidwolde op zoek naar meer goals. Al in 46e en 47e minuut kreeg Frans Capellen volop mogelijkheden om te scoren. Ook een pegel van Mathijs Steenbergen spatte in de 50e minuut uiteen op de vuisten van doelman Klönne. Echter in de 52e minuut was het wel raak toen linksback Steven Berghuis als vanouds opstoomde en fraai raak schoot (4-0).
Vervolgens verslapte Zuidwolde enigszins en kreeg Zwartemeerse Boys zowaar enkele kansen en mocht Zuidwolde niet mopperen dat men geen tegentreffer kreeg te incasseren. Eerst knalde Tom van Elteren op aangeven van Danny Rocks op de buitenkant paal en kort daarop kreeg Dylan Lokken in de 57e minuut een grote mogelijkheid om te scoren. Zijn inzet ging echter voorlangs het doel van Jelle Verburg.

Jarmo de Jonge onderscheidt zich
In de 62e minuut zorgde “man of the match”Gerald Kreuze voor een perfecte pass op Jarmo de Jonge wiens harde inzet door doelman Klönne met de nodige moeite kon worden gepareerd. Vervolgens kregen Steven Berghuis en Frans Capellen opnieuw goede mogelijkheden om te scoren. Een 5e treffer kon dan ook niet uitblijven en die volgde dan ook in de 74e minuut uit een zeer fraaie aanvalsopzet van Zuidwolde. Aan de basis van die treffer lag een uitstekende onderschepping van Jarmo de Jonge, die vervolgens Leon Schoemaker bediende. Deze draaide direct goed open naar de rechterflank naar de diepgaande Gerald Kreuze. Diens uitstekende voorzet werd technisch fraai ingekopt door Frans Capellen (5-0).

Slotakkoord Wessel Buning
Kort na de 5-0 kreeg Zwartemeerse Boys definitief de genadeklap door 2 beheerste spitsentreffers van Wessel Buning. De 6-0 lag in de 77e minuut via binnenkantje paal tegen de touwen. Amper 1 minuut later volgde over de linkerflank een fraaie aanval, waarna Wessel Buning het eindstation was en de 7-0 op het scorebord schoot. Ook in de slotfase volgden er nog de nodige kansen, doch gescoord werd er niet meer. Eindstand 7-0.

Opstelling:
Jelle Verburg, Robin van Goor (Peter Nijboer), Martijn van Meurs, Tiemen Wegman (Elwin Bruins), Steven Berghuis, Mathijs Steenbergen (Leon Schoemaker), Gerald Kreuze, Mathijs Capellen, Wessel Buning, Frans Capellen, Jarmo de Jone

Man van de wedstrijd: Gerald Kreuze.