Geschreven op 09 september 2016 door Egbert Buning

Alcides 2 – Zuidwolde 2 = 1-3 (0-1)

Zuidwolde 2 door in bekercompetitie!

Zuidwolde speelde donderdagavond 8/9 zijn laatste poulewedstrijd in de beker uit tegen Alcides 2. Omdat hun eerste selectie trainde op het kunstgras-hoofdveld, werd de wedstrijd gespeeld op het belendende grasveld. Wat zich hier ontspon was zeker geen potje “zomeravondvoetbal”. Zuidwolde speelde fris van de lever en vocht voor iedere meter. Eerst een kopbal van Silvano en even later via zijn voorzet kopte Wessel, zwaar gehinderd, net naast. Toch nam Alcides geleidelijk aan het initiatief over en het moet gezegd; ze voetbalden knap en tikten Zuidwolde een poosje dronken. Via enkele schoten net over, eentje op de paal en eentje via de onderkant van de lat die het veld weer in caramboleerde, mocht Zuidwolde niet klagen dat het 0-0 bleef. Gelukkig heette de grensrechter niet Bahramov (Wembley ’66), maar Vogelzang en hij was resoluut; geen doelpunt.

De harde kern van Zuidwolde, die er goed voorstonden, meende toch dat de bal de doellijn gepasseerd was. Alcides reclameerde niet en voetbalde gestaag door. Bij een ongelukkige actie op rechts raakte Wessel geblesseerd en werd vervangen door Mark T. Mondjesmaat kon Zuidwolde onder leiding van Sander en Koen ontsnappen aan de druk van Alcides en op een psychologisch goed moment, net voor rust, kwam er een voorzet die mooi werd terug gekopt en door dezelfde Mark via de paal in het doel werd gefrommeld, 0-1. Een beetje tegen de verhouding in.

Na de thee bleef Koen achter in de kleedkamer en kwam tot ieders verbazing Frans in het veld. De eerste minuten was hij nog wat zoekende, maar meestercoach Henri had gezien waar de ruimte lag; op rechts! De tweede helft ging verder zoals de eerste was geëindigd, twee ploegen met twee totaal verschillende speelstijlen en een optisch overwicht voor Alcides. Zij waren niet van plan om zich door dat ploegje uit Zuidwolde de les te laten lezen. Alcides pompte de bal in het doelgebied van Zuidwolde en Alex liet de bal los en een speler in het geel was er als de kippen bij om in te tikken; 1-1. Even was er lichte paniek en teleurstelling, maar dit elftal beschikt over mentaliteit. Mark vd B. gooide er een paar flying tackles uit en na een lange rush werd Mesfin bij de achterlijn onreglementair afgestopt. De vrije trap werd vervolgens bij de tweede paal mooi ingekopt door Frank, 1-2. Even later snelde Frans zijn man voorbij (klasse verloochent zich niet) en de bal werd strak voor gegeven. Via een kluts met de keeper ging de bal via Silvano binnen, 1-3. Alcides zette nog alle zeilen bij en de scheids liet bijna tot 22.00 h doorspelen, het mocht niet meer baten. Alex had een paar mooie reddingen en coach Henri had ondertussen good old Sander vervangen door Martijn en de overwinning ging mee naar Zuidwolde.

Wat kan een toekomstige trainer in spe van deze wedstrijd leren? De vraag stellen is hem beantwoorden; dat je met hartstocht, geestdrift en tomeloze inzet een wedstrijd kunt winnen van een team dat “op papier” misschien iets beter is en het thuisvoordeel heeft. Aangevuld met een kleine dosis geluk. Maar zonder geluk was Nederland in ’88 ook geen Europees kampioen geworden.

Opstelling en wissels; Alex, Mark van de Beld, Tom, Frank, Erwin (81 min. Robin), Sander (65 min. Martijn), Koen (46 min. Frans), Mesfin (89 min. Remon), Wessel (22 min. Mark Tichelaar), Bas en Silvano.