Geschreven op 31 oktober 2016 door Henri Vogelzang

Hoogeveen 2 - Zuidwolde 2 = 9-0 (4-0)

Grote nederlaag voor Zuidwolde 2

Op papier zou dit een fantastische wedstrijd moeten worden; Zuidwolde 2 dat twee weken geleden de wedstrijd won van koploper Noordster, waardoor Hoogeveen koploper werd. Met twee punten achterstand kon Zuidwolde zondag dan ook goede zakendoen in de top van de 1e klasse. Maar helaas is dit niet gebeurd. De wedstrijd werd gespeeld om 11:30 uur in Hoogeveen. Bekend was dat Hoogeveen vol de wedstrijd in zou gaan. Dit ivm het feit dat de laatste vijf ontmoetingen gewonnen zijn door Zuidwolde.

Hoogeveen trad dan ook aan met de sterkst mogelijke selectie. Voor de wedstrijd werd aangegeven dat de eerste 10 min erg belangrijk zouden zijn. Direct na de aftrap lag de bal bijna in het doel aan de kant van Zuidwolde. Zuidwolde was gewaarschuwd!! Drie minuten later scoorde Hoogeveen de 1-0. Bal op de keeper, Alex van de Sterre, die de bal niet goed weg kreeg en de 1-0 stond op het bord. Vrij snel daarna kreeg Hoogeveen een aanval over rechts, de bal werd ingeschoten en de redding van Alex, maar de bal kwam voor de voeten van de spits van Hoogeveen en het was al 2-0. Snel erop precies dezelfde situatie en de 3-0 stond binnen een kwartier op het bord. De 4-0 kwam na 20 min en door een duel in de 16 meter raakte onze keeper (Alex van de Sterre) geblesseerd en kon niet meer verder spelen. Hij werd vervangen door invaller Frank Middelveld.

Maar de wedstrijd was in de ogen van diverse spelers van Zuidwolde al gespeeld, waardoor er minder omgeschakeld werd en Zuidwolde telkens bij een goed spelend Hoogeveen te laat kwam. Jerry Dekker werd erin gewisseld voor Erwin Fieten maar kwam na een minuut of 15 in duel met een speler van Hoogeveen en raakte ook geblesseerd. Ook hij moest het veld verlaten. Martijn Spijkerman kwam in de rust voor Jerry in de plek.

De rust was even belangrijk om aan te geven dat we moesten proberen de schade qua uitslag beperkt te houden en geen kaarten en blessures op te lopen. In de tweede helft werd er op balbezit gespeeld en je zag dat Hoogeveen ook wat rustig aandeed. Maar toch kon Zuidwolde niet de voetballende kwaliteiten van Hoogeveen de baas worden en bij het eerste schot op de goalie Frank Middelveld ging de bal tussen de benen door, 5-0. Zuidwolde kreeg via Mark Tiggelaar nog kansen maar deze had ivm met het dragen van zijn masker (die hij draagt wegens een gebroken neus), te veel tijd nodig om de bal op de goal te schieten. De enige grote kans was van de altijd met inzet spelende Sander Bruins die door de verdediging slalomde en de bal in de lange hoek schoot. De keeper van Hoogeveen redde deze bal met een mooie safe en helaas dus geen eretreffer voor Zuidwolde.

Hoogeveen maakte daarna nog een paar goals erbij en de eindstand was na 90 minuten 9-0.

Zware domper voor de mannen en technisch staf van Zuidwolde, maar snel vergeten en voorbereiden op de thuiswedstrijd tegen Protos volgende week zondag.

Opstelling Zuidwolde: Alex (Frank), Cedric, Tom, Martijn van Meurs, Erwin (Jerry/Martijn Spijkerman), Sander, Frans (Sjaak), Bas, Mark, Wessel