Geschreven op 24 april 2016 door Klaas Kuiper

Het bier smaakt beter na een overwinning

45+ voetbal, daar horen of zien de meeste mensen niet zoveel van. Beeld wat de meeste hierbij hebben is dat wat mannen op hogere leeftijd achter een bal aan hobbelen. Nou klopt dit beeld niet helemaal. Het klopt, dat de handelingssnelheid minder is geworden, de conditie ook, meestal is toch wel een lichte buikvorming te zien en de gemiddelde leeftijd zit reeds boven de 50 jaar, maar de bezieling en de liefde voor het spelletje is er niet minder om.

45+ wordt op 11 vrijdagavonden in het seizoen gespeeld. Op zo een avond wordt 2 keer een wedstrijdje van 30 minuten gespeeld. Het mooie hiervan is dat deze wedstrijden plaatsvinden in de nabije regio. Dit seizoen hebben we voor het eerst halverwege het seizoen een splitsing gehad in een A- en een B-poule. Voor de winterstop moest je bij de beste 6 zitten om in de A-poule te komen. Zuidwolde kende een prima eerste seizoenshelft en wist als 2e te eindigen achter de Weide 2.

Tijdens de winterstop zitten we niet stil. Op 28 december jl hebben we nog een 45+ boarding toernooi gespeeld bij Wacker in de Wijk (het befaamde Oliebollentoernooi). Nadat de kruitdampen opgetrokken waren, bleek dat Ruinerwold en Zuidwolde gelijk in punten waren geëindigd. Vanwege het mooiste doelpunt van het toernooi gescoord door onze introducee Sjaak Pronk, konden wij uiteindelijk genieten van een enorme (pret)beker.

Inmiddels zijn we al weer over de helft van de voorjaarscompetitie. Met nog 2 avonden en 4 wedstrijden voor de boeg staan we 5e. Vermeldenswaard is nog zeker 8 april j.l toen we als gastheer optraden voor 45+. Voorafgaand aan de wedstrijd kwamen we op de foto met onze sponsoren Bert Meijering van BM Livestock BV en Wim Beekelaar van Schilderwerken Wim Beekelaar. De wedstrijden verliepen iets minder voor ons, maar dit werd weer goed gemaakt na afloop, toen we samen met de sponsoren, de 45+ teams, de voetbaldames en de heren, die terugkwamen van PEC Zwolle-Roda JC, nog een gezellige avond hadden in de kantine. De avond was prima verzorgd met diverse versnaperingen en live muziek van DJ Henri Vogelzang.

Afgelopen vrijdagavond waren we in Koekange. De eerste wedstrijd ging jammerlijk met 2-0 verloren tegen Vitesse. We trapten weer in dezelfde valkuil als voorgaande keren. Vitesse liet ons het spel maken en loerde zelf op een snelle uitval. Wij hadden niet echt een tactiek en tuinden er met open ogen in. Henry Reinders, die aangaf niet zoveel verstand te hebben van tactiek, sloeg de spijker op zijn kop door aan te geven dat we meer vooruit moesten verdedigen. De 2e wedstrijd pasten we dit toe tegen de kampioen van de najaarscompetitie, de Weide 2. Iedereen stond op scherp, er werd goed verdedigd en aangevallen en het eindresultaat was een mooie 4-1 overwinning.

We moeten nog 2 rondes en een 3e of 4e plek moet haalbaar zijn. Met de juiste spirit moet dit kunnen lukken. Het bier na afloop smaakt namelijk zoveel beter na een overwinning…