Geschreven op 08 mei 2017 door Egbert Buning

Balkbrug 4 - Zuidwolde 5 = 0-1 (0-1)

Geen kampioenschap na 78 minuten voetbal

Het vijfde kon vandaag kampioen worden, maar wel onder enkele stringente voorwaarden; zowel Raptim 6 als Dalen 5 moesten hun wedstrijd niet weten te winnen en Zuidwolde zelf moest uiteraard winnen. Aan het begin van de wedstrijd (start 11.15) was er aan de eerste voorwaarde reeds voldaan; Raptim was al om 9.30 begonnen en had thuis dik klop gekregen van Weiteveense Boys (1-5). De wedstrijd van Dalen uit tegen Zwartemeer was om 10.00 begonnen, dus de uitslag was in de pauze bekend. Onder belangstelling van aardig wat Zuidwolde publiek werd er afgetrapt op het gezellige complex aan de Balk. Na een half uurtje met weinig verheffend voetbal en een heuse drinkpauze (nadorst?) bij 14°C, nam Zuidwolde iets meer het initiatief; eerst was er een mooie solo vanaf de middellijn van Mike; helaas leverde dit net geen goal op.

Even later was het wel raak. Wie anders dan Marcel Smilde maakte na een klutssituatie de bevrijdende 0-1. In de rust was er een telefoontje naar Zwartemeer om te vragen hoe er tegen Dalen 5 was gespeeld. Aldaar probeerden ze Zuidwolde zand in de ogen te strooien door te zeggen dat de wedstrijd was afgelast. De KNVB-app vertelde anders; 0-4 voor Dalen en dus kon het vijfde geen kampioen worden vandaag.

In de tweede helft kwam de onnavolgbare Patrick Vogelzang erin voor Henk Wiegers. Balkbrug gooide er echter een schepje bovenop en werd gevaarlijker. Een voorwaartse van Balkburg liep nog tegen William Post op, dat had hij beter niet kunnen doen; happend naar lucht lag hij op de grond. Leider Sander Nijboer was er niet gerust op en liep te ijsberen voor zijn dug out. Gelukkig waren er enkele counters van Zuidwolde en Hans slingerde enkele mooie vrije ballen en corners voor de pot waaruit het nodige gevaar kwam; er was een mooie actie van Marcel Smilde en enkele van Marco Schuldink, maar miraculeus genoeg gingen ze via een speler of keeper niet in het Balker doel. Ook aanvoerder Remco Hempen ging onder toeziend oog van broer Bas mee naar voren. Helaas leverde dit slechts een corner op.

Marcel Baas kreeg na doorlopen op de keeper van Balkbrug geel (en een tijdstraf van 10 minuten). Balkbrug leider Jaap liep zich al een poosje warm te lopen voor de dug out en wisselde zichzelf in het veld. Balkburg werd in deze fase weer wat gevaarlijker, maar William redde bekwaam op een strak schot over de grond. Uiteindelijk kwam Balkbrug ook met 10 man te staan na een ferme overtreding op Mike bij de zijlijn. Hans had hierna wederom een mooie vrije trap in huis en Marco’s inzet kwam helaas precies bij de keeper in de handen. Zo bleef het spannend tot het eind. Het eind? Nou ja, na 77 minuten deed de scheidsrechter zijn vinger omhoog met het “nog 1 minuut-gebaar”. Het Zuidwolde publiek keek elkaar aan en dacht dat hij de tijdelijk geschorste Balker speler bedoelde. Maar na 78 minuten voetbal floot hij echt af voor het einde van de wedstrijd. De spelers van met name Balkbrug probeerden hem nog op andere gedachten te brengen, maar de beste man was onvermurwbaar; einde wedstrijd. Maar (nog) geen kampioen dus. Dat moet dan volgende week maar in Steenwijksmoer gebeuren. Komt dat zien!