Geschreven op 28 januari 2018 door Bert Brontsema

Valthermond 1 - Zuidwolde 1 = 1-1 (0-1)

Zuidwolde snoept punt af bij koploper Valthermond

Het eerste duel na de winterstop leverde Zuidwolde 1 punt winst op bij koploper Valthermond. Lange tijd leek het er op dat Robin Steenbergen matchwinner zou worden. In de 37e minuut verraste hij doelman Erwin Timmer met een niet eens zo strakke, maar wel zuivere schuiver in de korte hoek (0-1). Het moet gezegd worden, dat Valthermond-doelman Erwin Timmer hierbij niet geheel vrijuit ging. Lang leek Zuidwolde af te stevenen op een sensationele 0-1 zege op koploper Valthermond. Met name Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer ontpopte zich als een lastige sta-in-de-weg voor Valthermond. Jelmer Timmer werd in dit treffen dan ook nadrukkelijk "man of the match". Gaandeweg de 2e helft werd Valthermond overigens steeds sterker en dreigender en kreeg goede mogelijkheden via hun spitsenduo Edwin Drenth en Demy te Velde. Diep in de 2e helft moest ook Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer buigen voor een harde inzet van Demy te Velde. De 1-1 stand voelde voor Zuidwolde als een overwinning en voor Valthermond als een verlies. Zuidwolde steeg 1 plek op de ranglijst en Valthermond daalde 2 plekken.

Veel balverlies in de 1e helft

Bij beide teams was zichtbaar dat men lange tijd geen competitievoetbal had gespeeld. Wederzijds werd veel balverlies geleden. Met name in de 1e helft was Zuidwolde overigens voetballend de bovenliggende partij en kreeg daartoe ook scoringsmogelijkheden. Valthermond-doelman Erwin Timmer oogde bepaald niet in vorm te zijn. Al in de 9e minuut leek hij in de fout te gaan bij een mogelijkheid via Joris de Roo. Bijtijds kon hij deze Zuidwolde-kans verijdelen. Kort daarop durfde hij niet uit te verdedigen met zijn zwakke - zeg maar chocolade - linkerbeen. Min of meer met de hak van zijn rechterbeen wist hij de bal ternauwernood over de zijlijn te werken.

Treffer Robin Steenbergen

Zuidwolde voorvoelde het zwakke ingrijpen van Valthermond-doelman Erwin Timmer. Met schoten van Leon Schoemaker en Mathijs Steenbergen werd de doelman veelvuldig op de proef gesteld. Aanvallend durfde Valthermond daardoor ook te weinig dreiging naar voren te brengen. Het gevolg was dan ook angst-voetbal bij Valthermond en dat strafte Zuidwolde uiteindelijk af. In de 37e minuut draaide Robin Steenbergen goed weg bij zijn tegenstander en met een strakke, maar niet onhoudbaar schot verschalkte hij Valthermond-doelman Erwin Timmer 0-1. Dit was ook de ruststand.

Sterk optreden doelman Jelmer Timmer

Geconfronteerd met deze achterstand moest Valthermond risico's nemen en dat deden ze ook. Vanaf het begin van de 2e helft ging Valthermond vol op jacht naar de gelijkmaker. "De Mondkers" kregen diverse mogelijkheden, maar stuiten met name op de uitmuntende Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer. Zo schoot Valthermond-spits Edwin Drenth in de 63e minuut net naast. Rond de 70e minuut leek Valthermond te gaan scoren, maar stond doelman Jelmer Timmer op de goede plek. In de rebound ging de inzet van Valthermond op de lat.

Aanhoudende fysieke druk Valthermond

De druk van Valthermond werd gaandeweg de 2e helft steeds groter. Valthermond won ook steeds meer de duels en had min of meer pech, dat het Zuidwolde-doelman Jelmer Timmer in een blakende vorm stak. Lang hield hij Zuidwolde dan ook winstkoers. Zo pareerde hij in de 81e minuut een scherpe inzet van Demy te Velde.

Alsnog gelijkmaker van Demy te Velde

Ondanks het toepassen van diverse wissels wist Zuidwolde de zege niet over de eindstreep te trekken. In de 86e minuut wurmde Demy te Velde door de Zuidwolde-defensie, waarna zijn karaktervolle vervolginzet doelman Jelmer Timmer te machtig werd (1-1). Valthermond kreeg nog kansen op de overwinning, maar Zuidwolde doelman Jelmer Timmer gaf geen krimp. Einduitslag: 1-1

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Steven Berghuis, Mark v.d. Beld, Jerry Dekker, Martijn Spijkerman, Leon Schoemaker (Sven Cazemier), Mathijs Steenbergen, Stef Raben, Bastin Steenbergen, Joris de Roo (Bas Hempen), Robin Steenbergen (Mark Tiggelaar).

Man v.d. wedstrijd: Jelmer Timmer

Afbeeldingen bij dit bericht