Anno 1975/1976

Het verhaal achter deze elftalfoto
De voetbalvereniging Zuidwolde kende in het verre verleden eveneens een bloeiende zaterdagafdeling. De zaterdagtak van v.v. Zuidwolde kende in haar hoogtijdagen maar liefst 4 elftallen.

In het seizoen 1968/1969 begon deze loot van de v.v. Zuidwolde met een recreatief elftal met spelers van boven de 30 jaar. Later werd deze leeftijdsgrens verlaagd en kende de zaterdagtak zoals gezegd een bloeiend bestaan.

Vanaf het seizoen 1972/1973 werd voor de zaterdagtak van v.v. Zuidwolde voor het eerst een trainer aangesteld, t.w. Herman Benjamins uit Nieuw Balinge. Hij zou 2 seizoenen als trainer aanblijven. Zijn opvolger gedurende de seizoenen 1974/1975 en 1975/1976 was Martin Alkema.

Uit die periode stamt onderstaand elftalffoto.

Foto Elftal plm. 1975/1976

Staand/Achterste Rij : Jan Hoeve, Willem Jansen, Freek Piel, Jan Terpstra,
Appie Offerein, Arend Mulder, Martin Alkema (trainer)

Gehurkt/Voorste Rij : Jan Spijkerman (thans scheidsrechter), Jan van de Beld,
Albertus Schrotenboer, Wim Rozema, Piet Germs,
Gerry van Zutphen en Klaas Hulst.

Het elftal speelde vaak in de volgende opstelling:
Albertus Schrotenboer

Jan Terpstra

Klaas Hulst         Wim Rozema                Jan Hoeve

Arend Mulder                        Piet Germs

Appie Offerein

(Gerry v.Zutphen)

Jan van de Beld                  Jan Spijkerman                  Willem Jansen

Trainer : Martin Alkema

Hun stamcafé was: hoe kan het ook anders: Café Schrotenboer (thans Chinees Indisch restaurant:Tong Fang)

Bijzonderheden over dit elftal:

Trainer Martin Alkema speelde zelf af en toe ook wel mee en dan als doelman. Hij was zijn tijd ver vooruit, want hij speelde – op zijn Cruyffiaans – als doelman/laatste man. Zijn op papier laatste man (Jan Terpstra/Wim Rozema) werden gewoon naar voren gedirigeerd. Martin deed dit klusje er gewoon even bij.

De overige huidige antecedenten van dit team zijn, dat we Jan Terpstra – samen met broer Luit - nog regelmatig op sportpark Woltingeslag mogen begroeten. Zowel Jan als Luit zijn later op de zondag gaan voetballen.

Albertus Schrotenboer was jarenlang de vaste doelman van Zuidwolde 1 op de zaterdag. Tevens was hij de zoon van de kastelein van “Café Schrotenboer”

Wim Rozema ging later eveneens op de zondag spelen en verhuisde nog weer later naar Oosterhesselen, alwaar hij bij VIOS ging voetballen.

Jan Hoeve is helaas enkele jaren geleden overleden. Klaas Hulst is nog steeds woonachtig in Veeningen. Arend Mulder koos in de latere jaren voor de korfbalsport.

Appie Offerein ging in zijn latere jaren ook op de zondag voetballen en heeft diverse jaren in het 1e elftal van de zondag gespeeld.

Piet Germs is helaas kortgeleden (augustus 2008) op bijzonder tragische wijze samen met 3 van zijn kinderen bij het beoefenen van de bergsport in de Zwitserse Alpen om het leven gekomen.

Jan van de Beld zien we nog regelmatig als toeschouwer op het sportveld en hij combineert dat regelmatig met een bezoek aan het sportcomplex “t Hoge Bos” te Hollandscheveld, alwaar hij zijn schoonzoon Sjaak Pronk nog regelmatig ziet excelleren in het 1e elftal van HODO.

Jan Spijkerman, ja wie kent hem niet. Nog altijd bijzonder betrokken bij de voetbalsport in het algemeen en als scheidsrechter in het bijzonder. Voorts is hij natuurlijk de vader van de beide doelmannen Jan en Henry Spijkerman.

Gerry van Zutphen zijn we enigszins uit beeld geraakt, maar voor zover ons bekend was zijn handelsmerk toch altijd de afgezakte kousen.

Willem Jansen kent een ieder. Tot voor kort voetbalde hij nog bij Zuidwolde 6 en voorts is hij natuurlijk accountant en in het bijzonder de accountant van de voetbalclub Zuidwolde. Tevens zit hij thans actief in de Technische commissie van de v.v. Zuidwolde.

Freek Piel was vele jaren leider bij de v.v. Zuidwolde en is inmiddels ook overleden