Geschreven op 02 september 2018 door Bert Brontsema

Beilen 1 - Zuidwolde 1 = 2-2 (1-1)

Prima teamresultaat Zuidwolde

In de eerste serieuze test van het seizoen boekte de hoofdmacht van Zuidwolde een goed bekerresultaat in en tegen Beilen. Hoewel beide ploegen nog niet compleet waren, speelde in het achterhoofd van het team Zuidwolde toch nog wel mee het pittige thuisverlies tegen Beilen in het afgelopen seizoen. Zuidwolde verloor toen op 1 april 2018 kansloos met 0-5 van een toen oppermachtig Beilen. Dat krachtsverschil was er nu zeker niet. Er was sprake van een gelijkopgaande wedstrijd. In de 1e helft kwam Beilen in de 12e minuut op een 1-0 voorsprong door een treffer van Rick Koops. Kort daarop zorgde Frans Capellen met een prima lob voor de gelijkmaker. Rust 1-1.

In de 2e helft zette Beilen aanvankelijk meer druk en creëerde kansen, doch doelman Sjors van der Weide voorkwam met goede reddingen, dat Beilen op voorsprong kwam. Echter in de 77e minuut moest hij ook capituleren na een inzet van Timo Oude Groothuis (2-1). Zuidwolde zette vervolgens een eindsprint in, waarna het uit een corner in de 82e minuut alsnog scoorde via een eigen doelpunt van een Beilen-verdediger. Eindstand 2-2.

Vroege goals

Beide teams kregen al vroeg in de wedstrijd kansen via Frans Capellen (Zuidwolde) en Koen Hollemans (Beilen). Gescoord werd er toen niet. In de 12e minuut brak Beilen over de rechterflank door, waarna Rick Koops in de verre hoek raak schoot (1-0). Lang kon Beilen niet genieten van deze voorsprong. In de 15e minuut anticipeerde Frans Capellen goed op een sterke doorkopbal van Bas Hempen. Met een prachtige lob gaf Frans Capellen de Beilen-doelman vervolgens het nakijken (1-1),

Goede onderlinge coaching

Gaandeweg de 1e helft werd de onderlinge coaching bij Zuidwolde steeds beter en kreeg Beilen nagenoeg geen uitgesproken kansen. Alleen via Koen Hollemans en Haryan Velthuis kreeg Beilen enkele kleine kansen en was Mark van de Beld met een juiste interceptie verdedigend goed op de plek. Zuidwolde kreeg in de 30e minuut op aangeven van Steven Berghuis via Frans Capellen een prima mogelijkheid om te scoren. Zijn inzet trof echter net geen doel. In de 37e minuut ging de doelman van Beilen in de fout en kreeg Joris de Roo onverwacht een kans om te scoren. Het werd net geen treffer. In de slotfase van de 1e helft kregen beide teams nog mogelijkheden om te scoren, maar gerust werd met een 1-1 stand.

Sterk optreden Sjors van der Weide

In de 2e helft trachtte Beilen de wedstrijd te beslissen, doch Zuidwolde-doelman Sjors van der Weide voorkwam Beilen-treffers door goede reddingen. Aanvallend liet Zuidwolde zich ook zeker niet onbetuigd. Na een prima lopende aanval over de rechterflank werd Wessel Buning via een combinatie tussen Jerry Dekker en Frans Capellen uitstekend in stelling gebracht. Deze 100%-kans kon de Beilen-doelman ternauwernood pareren. Beilen kreeg vervolgens een kans via Koen Hollemans (redding Sjors van der Weide) en Zuidwolde wist via Wessel Buning (assist Frans Capellen) net niet te scoren.

Levendige eindfase

De wedstrijd leek uiteindelijk uit te draaien op een 1-1 gelijkspel, doch in de eindfase gingen beide teams nog vol voor de overwinning. Eerst kreeg Zuidwolde in de 70e minuut een kopbalkans van Wessel Buning (na fraaie combinatie Jerry Dekker en Frans Capellen), waarbij de Beilen-doelman redding kon brengen. In de 75e minuut wisselde Beilen gelijktijdig 3 spelers. Juist een van die invallers (Timo Oude Groothuis) stond nog maar koud in het veld of hij zorgde in de 77e minuut met een ferme uithaal voor de 2-1. Zuidwolde zette er nog een tandje bij en drukte Beilen ver terug. In de 82e minuut kreeg Zuidwolde op de rechterflank een corner te nemen. Deze scherp ingebrachte corner leek door Mathijs Steenbergen binnen gekopt te worden, doch hij miste ternauwernood. In de vervolgsituatie ontstond een mêlee van spelers in het doelgebied van Beilen, waarna één van de verdedigers van Beilen de bal in eigen doel werkte (2-2). Over en weer volgden er nog kansen, doch gescoord werd er niet meer. Eindstand van deze leuke en levendige wedstrijd derhalve 2-2.

Opstelling Zuidwolde

Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Mark van de Beld, Cedric Jansen, Steven Berghuis, Bastin Steenbergen (Robin Steenbergen), Leon Schoemaker (Sven Cazemier), Bas Hempen, Jerry Dekker, Frans Capellen, Joris de Roo (Wessel Buning).

Man van de wedstrijd bij Zuidwolde: Sjors van der Weide

Afbeeldingen bij dit bericht