Geschreven op 02 februari 2020 door Bert Brontsema

DTD 1 - Zuidwolde 1 = 1-2 (1-1)

Zwaarbevochten maar verdiende overwinning Zuidwolde

Zuidwolde boekte een prima 1-2 overwinning in het verre Jelsum tegen DTD. Door dit resultaat nam Zuidwolde meer afstand van DTD en steeg naar een goede middenmootpositie in de 2e klasse K. Al vroeg in de wedstrijd kwam Zuidwolde op een 0-1 voorsprong door een treffer van Sven Cazemier. DTD kwam in de 15e minuut langszij door een treffer van Menno Deelstra (1-1). In de 2e helft scoorde Stefan Liezen in de 64e minuut de belangrijke 1-2. Zuidwolde miste vervolgens enkele goede mogelijkheden om de score te vergroten. Daardoor bleef het tot aan het eindsignaal spannend. Bij Zuidwolde stond Jelmer Timmer - i.v.m. een blessure van Sjors van der Weide - tussen de palen en hij had enkele belangrijke reddingen en zorgde er mede voor dat Zuidwolde 3 punten mee naar huis kon nemen.

Snelle treffer Sven Cazemier

Min of meer vanaf de aftrap scoorde Zuidwolde al in de 1e minuut de 0-1. Over de rechterflank brak Frans Capellen door, waarna zijn assist prima werd afgerond door Sven Cazemier. Een prima morele opsteker voor Zuidwolde. Ondanks het betere veldspel van Zuidwolde ging een fysiek sterk DTD op jacht naar de gelijkmaker. Deze viel door enige miscommunicatie in de verdediging van Zuidwolde in de 14e minuut. Menno Deelstra zorgde voor de gelijkmaker (1-1).

Gevaarlijke schoten Stefan Liezen en Antonio Soldo

DTD liet vervolgens Zuidwolde het spel maken en loerde daarbij nadrukkelijk op de counter. Met afstandsschoten testen Stefan Liezen namens Zuidwolde en Antonio Soldo namens DTD de keeperskwaliteiten van Jelmer Timmer en diens DTD-collega Maikel Hottinga. Beide doelmannen lieten zien uit het goede keepershout te zijn gesneden.

Kopbal Ouren Nikkels net naast

Zuidwolde had het betere van het spel en kreeg in het vervolg ook de nodige kansen. Zo ging in de 29e minuut een kopbal van Ouren Nikkels net langs de verkeerde kant van de paal. Kort daarop werd Frans Capellen op randje buitenspel afgevlagd. Was dit niet gebeurd dan was er een mooie combinatie geweest met een perspectiefvolle doorbraak van Sven Cazemier. Kort voor rust pegelde Stefan Liezen een vrije trap van circa 20 meter snoeihard op de goal van DTD. Doelman Maikel Hottinga kon deze pegel met de nodige moeite met de voeten pareren. Rust 1-1.

Beter Zuidwolde moet alert zijn op fysiek sterk DTD

In de 47e minuut leek Frans Capellen te scoren, maar zijn lob belandde op het dak van het DTD-doel. DTD ging vervolgens fysiek het duel met Zuidwolde aan. Zuidwolde liet echter zien "haar op de tanden" te hebben en liet zich absoluut niet aftroeven. Desondanks kreeg DTD in de 58e minuut een prima kans toen de jeugdige Anco Vroom vanaf 25 meter van de goal verwoestend uithaalde. Zijn snoeiharde inzet belandde buiten bereik van doelman Jelmer Timmer op de deklat.

Jubileum-treffer Stefan Liezen

In de 64e minuut viel uiteindelijk de beslissing in dit duel. Vanuit een vrije trap van DTD en balverlies counterde Zuidwolde snel richting het DTD-doel. Ietwat gelukkig belandde de bal voor de voeten van Stefan Liezen, die dit buitenkansje niet onbenut liet (1-2). Deze treffer betekende de 25e goal voor Stefan Liezen in zijn carrière.

DTD moest vervolgens komen en risico's nemen. Ondanks veel druk van DTD werd men amper gevaarlijk. De beste kansen waren voor Zuidwolde. Zo belandde een inzet van Frans Capellen op de paal en schoot Tom Buijtendorp in perspectiefrijke positie tegen doelman Hottinga op. Gescoord werd er niet meer en zo kon Zuidwolde 3 wedstrijdpunten mee naar huis nemen.

Opstelling Zuidwolde: Jelmer Timmer, Joris de Roo, Mathijs Steenbergen, Ouren Nikkels, Mitchell Krikken (Steven Berghuis), Mark van de Beld, Stefan Liezen, Bastin Steenbergen (Tom Buijtendorp), Sven Cazemier, Nico Schulting en Frans Capellen.

Man van de wedstrijd : Team Zuidwolde