Geschreven op 31 maart 2019 door Bert Brontsema

FC Assen 1 - Zuidwolde 1 = 1-2 (1-0)

Zwaarbevochten zege Zuidwolde

In de strijd tegen degradatie boekte Zuidwolde een belangrijke zege op naaste concurrent FC Assen. Door dit resultaat is Zuidwolde in punten gelijkgekomen met de Assenaren, die nog een wedstrijd tegoed hebben. Gemakkelijk kwam de zege zeker niet tot stand. Al vroeg in de wedstrijd kwamen de Assenaren op een 1-0 voorsprong en moest Zuidwolde volop in de achtervolging. Mede door de wind op de open vlakte was goed veldspel amper mogelijk. Diezelfde wind zou uiteindelijk medebepalend worden voor de 1-2 einduitslag. Eerst zorgde Ouren Nikkels in de 55e minuut voor de gelijkmaker. Een kwartier voor tijd schoot Stef Raben - gedreven voor de kracht van de wind - prachtig vanaf 25 meter strak raak in de kruising. FC Assen ging volop in de aanval en kreeg ook kansen. Echter gescoord werd er niet meer. Eindstand 1-2.

Vroege treffer Cüneit Demircioglu

Al vroeg in de wedstrijd kwamen de Assenaren op voorsprong. Centraal kon Cüneit Demircioglu door de defensie van Zuidwolde breken, waarna hij met een bekeken schot doelman Sjors van der Weide passeerde (1-0). Voor Zuidwolde een domper, maar het moet gezegd worden dat Zuidwolde zich bepaald niet uit het veld liet slaan. Rond de 20e minuut kreeg Zuidwolde via Steven Berghuis en Ouren Nikkels kansen op de gelijkmaker. De inzet van Ouren Nikkels kon doelman Jarno Damhuis met de nodige moeite pareren. Nadat een inzet van Bas Hempen in de 40e minuut rakelings naast ging werd uiteindelijk gerust met een 1-0 stand.

Zuidwolde kantelt de wedstrijd

Pal na rust kreeg FC Assen 2 grote mogelijkheden om te scoren, doch Cüneit Demircioglu en Dzenan Sarkinovic hadden hun vizier niet op scherp staan. Juist op een moment, dat FC Assen de wedstrijd op slot dreigde te gooien, kwam Zuidwolde langszij. Al voor de rust werd duidelijk dat de Assenaren problemen hadden met het afstoppen van de fysiek sterke Ouren Nikkels. In de 55e minuut kwam een verre voorzet op het hoofd van Ouren Nikkels, waarna de afvallende bal opnieuw voor zijn voeten kwam. Met een verwoestend schot belandde de bal hoog in de touwen (1-1). Zuidwolde was weer volledig terug in de wedstrijd. Kort daarop leek overigens de 2-1 te vallen, doch Mattia Voltolini werd afgevlagd wegen offside.

Gone with the wind-goal Stef Raben

Ook daarna kreeg FC Assen-spits Dzenan Sarkinovic tot twee keer mogelijkheden om te scoren. Hij stuitte echter op de bekwaam keepende Sjors van der Weide. Het missen van deze kansen kwam de Assenaren uiteindelijk duur te staan, want in de 75e minuut krulde Stef Raben over een afstand van circa 25 meter met een banana-shot de bal - buiten bereik van de kansloze doelman Jarno Damhuis - in de bovenhoek (1-2). Een sublieme goal.

Alles-of-niets slotoffensief FC Assen

In het laatste kwartier perste FC Assen er nog een fors slotoffensief uit. Invaller Allesandro Hut kreeg een goede mogelijkheid om te scoren en ook Dzenan Sarkinovic kwam steeds een fractie te kort. De beste kans was echter voor Jeffrey Wu. Voor open doel schoot hij naast. Met hangen en wurgen wist Zuidwolde 3 kostbare punten over de streep te trekken.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mark van de Beld, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Jerry Dekker, Mathijs Steenbergen, Stefan Liezen, Stef Raben, Ouren Nikkels, Bas Hempen (Chiel Dekker), Steven Berghuis (Robin Steenbergen).

Man v.d. wedstrijd: team Zuidwolde