Geschreven op 26 november 2018 door Bert Brontsema

Germanicus 1 - Zuidwolde 1 = 4-2 (1-0)

Zuidwolde verliest onnodig in ondertal

Vele malen kon Zuidwolde zich afvragen: wat als? Zuidwolde begon onvoldoende strijdvaardig aan het duel en mocht blij zijn, dat het bij rust slechts 1-0 was. Deze matige wedstrijdinstelling had tot gevolg, dat Zuidwolde regelmatig te laat in de duels kwam en dat leverde in de 1e helft al gele kaarten op voor Bas Hempen, Jerry Dekker en Stef Raben. Het was wachten op een 2e gele kaart en die kwam al spoedig in de 2e helft. In de 55e minuut kon Jerry Dekker met een 2e gele kaart en dus rood de kleedkamer opzoeken. Vlot daarop bepaalde Roelof van Dijk met een strak schot de stand in de 64e minuut op 2-0. Wedstrijd gelopen zou men zeggen. Maar zie daar: ineens kon Zuidwolde het wel. In de 67e minuut knikte Stef Raben een corner knap binnen (2-1). Vervolgens was Zuidwolde in ondertal de betere partij en hadden Bastin Steenbergen, Tom Buijtendorp en met name Steven Berghuis Zuidwolde zo maar op voorsprong kunnen brengen. Het missen van deze open kansen brak Zuidwolde op. In de 82e minuut schoot Niels Haandrikman de 3-1 binnen en 2 minuten later werd een lichte overtreding in het strafschopgebied bestraft met een strafschop. Roelof van Dijk schoot deze penalty feilloos binnen 4-1. Kort voor het einde bepaalde een gefrustreerde Martijn Spijkerman met een snoeiharde pegel de eindstand op 4-2. Amper 1 minuut later had diezelfde Martijn Spijkerman ook nog de 4-3 op de schoen. Wat als ...., echter zo ver kwam het niet. Zuidwolde verloor onnodig met 4-2.

Matige start Zuidwolde

Zuidwolde begon zeer matig aan dit duel. Vrijwel elk duel werd verloren en het was gewoon wachten op een goal voor Germanicus. Deze viel in de 9e minuut, waarbij een voorzet vanaf rechts door Mark v.d. Beld in eigen doel werd gewerkt (1-0). Zuidwolde had kennelijk deze achterstand nodig om beter in het duel te komen. Zo belandde een inzet van een van de voorwaartsen van Zuidwolde zelfs op de lat. De beste mogelijkheid had Steven Berghuis in de 30e minuut. Deze kans kon Germanicus ternauwernood verijdelen. In een hectische slotfase van de 1e helft werd nog een goal van Germanicus afgekeurd vanwege buitenspel en kregen een 3-tal spelers van Zuidwolde een gele kaart.

Rode kaart Jerry Dekker

Kort na rust kreeg Jerry Dekker terecht een 2e gele kaart (dus rood), waardoor Zuidwolde een groot gedeelte van de 2e helft met 10 man verder moest. Tot overmaat van ramp scoorde Germanicus kort nadien ook nog de 2-0 door Roelof van Dijk. Hoe het precies in elkaar stak is moeilijk te achterhalen. Wellicht verslapte Germanicus vervolgens en zette Zuidwolde er een tandje bij. Hoe het ook zij: Zuidwolde ging ineens - in ondertal - beter spelen.

Jubileumgoal Stef Raben

Plotsklaps lag in de 67e minuut de 2-1 tegen de touwen door een fraaie kopgoal van Stef Raben. Een jubileumgoal voor Stef Raben, want het was zijn 50e geregistreerde goal.

Zuidwolde kreeg vervolgens grote kansen om zelfs op voorsprong te komen. Bastin Steenbergen, Tom Buijtendorp en met name Steven Berghuis kregen 3 grote kansen op rij om Zuidwolde op voorsprong te knallen.

Beslissende goal Niels Haandrikman

Als je zelf niet scoort, dan scoort de tegenstander wel. En zo geschiedde. In de 82e minuut viel feitelijk de beslissing in dit duel toen Niels Haandrikman een goed opgezette aanval van Germanicus achter doelman Sjors van der Weide knalde. In de laatste minuten bepaalden Roelof van Dijk (strafschop) en Martijn Spijkerman de eindstand op 4-2.

Opstelling Zuidwolde: Sjors v.d. Weide, Mark v.d. Beld, Martijn Spijkerman, Cedric Jansen, Bas Hempen, Jerry Dekker, Bastin Steenbergen, Stef Raben, Mathijs Steenbergen, Steven Berghuis, Tom Buijtendorp.

Man v.d. wedstrijd: Stef Raben

Afbeeldingen bij dit bericht