Geschreven op 30 september 2018 door Bert Brontsema

SC Emmeloord 1 - Zuidwolde 1 = 4-1 (1-0)

Slap begin breekt Zuidwolde op

In haar eerste competitieduel van het seizoen ging Zuidwolde met 4-1 onderuit tegen SC Emmeloord. De basis voor deze nederlaag lag aan de te slap gespeelde 1e helft. Nagenoeg alle duels werden verloren en Zuidwolde mocht niet mopperen, dat het bij rust tegen een slechts 1-0 achterstand aan keek. Kennelijk had coach Bas Bijen in de rust de nodige peper in de thee gedaan, want Zuidwolde begon furieus aan de 2e helft. De vroeg gescoorde gelijkmaker door Frans Capellen was terecht (1-1). Kort daarop viel in feite de beslissing in de wedstrijd door een offside-goal (?) van Mart Mathijssen (2-1). Andermaal moest Zuidwolde in de achtervolging. Het moet gezegd worden, dat Zuidwolde manmoedig bleef strijden voor een beter resultaat. Kansen op de 2-2 waren er voor Steven Berghuis en Wessel Buning. Gescoord werd er echter niet. Aan de andere kant van het veld liet Brahim Boundati zien hoe het wel moest. Vanuit een corner schoof hij de bal met een akelige precisie bijzonder fraai in de verre bovenhoek. Doelman Sjors van der Weide was volstrekt kansloos (3-1). Zuidwolde kreeg vervolgens prima mogelijkheden op de aansluitingstreffer. Stef Raben en Frans Capellen teisterden beiden het aluminium. Echter een treffer leverde dit niet op. In de slotseconden bepaalde uiteindelijk Jeroen Sipma de eindstand op 4-1. Een geflatteerde maar wel verdiende overwinning voor de Polderbewoners.

Zuidwolde de eerste kansen en SC Emmeloord de treffer

In de eerste 10 minuten kreeg Zuidwolde 2 mogelijkheden om te scoren via Frans Capellen en Steven Berghuis. De eindpass was in beide gevallen onvoldoende. Aan de andere kant liet SC Emmeloord zien hoe het wel moest. Uit een corner plofte de bal uiteindelijk voor de voeten van Harm van Wieren en vanaf plm. 20 meter schoot hij met een verdekt schot via binnenkant paal raak (1-0).

Zuidwolde verliest te veel duels

Zuidwolde was na deze tegentreffer de weg enigszins kwijt en verloor te veel duels en men dekte van te grote afstand. Bovendien waren nagenoeg alle 2e ballen een prooi voor de Emmeloorders. Zuidwolde mocht dan ook niet mopperen, dat het bij rust slechts met 1-0 achter stond.

Herboren Zuidwolde

In de 2e helft tapte Zuidwolde uit een ander vaatje. Er werd korter gedekt en er werd meer druk naar voren gezet. Prompt kwam SC Emmeloord dan ook in de problemen. Deze betere wedstrijdinstelling zorgde direct voor grote kansen voor Bas Hempen en Frans Capellen. De intenties van Zuidwolde waren duidelijk. De jacht op de gelijkmaker was ingezet. In de 53e minuut was het dan ook raak. Na een assist van de beste speler bij Zuidwolde - Steven Berghuis - scoorde Frans Capellen in de verre hoek (1-1).

Offside-goal Mart Mathijssen beslissend

De wedstrijd leek zich te kantelen ten voordele voor Zuidwolde. Maar uit het niets scoorde SC Emmeloord in de 58e minuut de 2-1. In de voorfase tot deze goal gaf de assistent-scheidsrechter van Zuidwolde nadrukkelijk aan, dat er sprake was van strafbaar buitenspel. De dienstdoende scheidsrechter liet echter doorspelen, waarna de bal in de vervolgsituatie uiteindelijk voor de voeten viel van Mart Mathijssen. Zijn uithaal was doelman Sjors van der Weide echter te machtig (2-1). Een omstreden, maar tegelijk wel beslissende goal. Zuidwolde moest andermaal in de achtervolging en deed dit ook.

Een echte wedstrijd - fraaie goal Brahim Boundatie

Het moet gezegd worden: Zuidwolde toonde andermaal veerkracht. Zo werd een rush van Steven Berghuis bijtijds gestuit en kon een goede assist van Frans Capellen net niet door Wessel Buning benut worden. Aan de andere kant toonde Sjors van der Weide zijn kwaliteiten bij een inzet van Jeroen Sipma. In de 67e minuut kreeg SC Emmeloord een corner. De kort genomen hoekschop kwam voor de voeten van Brahim Boundate en met een waarlijk fraai geschoten schuiver passeerde hij doelman Sjors van der Weide in de verre bovenhoek (3-1).

Paal en lat voorkomen Zuidwoldiger treffers

Zuidwolde bleef niet bij de pakken neerzitten en kreeg kort achter elkaar 2 goede scoringsmogelijkheden via Stef Raben (bovenkant lat) en Frans Capellen (buitenkant paal). Vervolgens paste Zuidwolde in de 75e minuut 2 wissels toe (Leon Schoemaker en Joris de Roo voor Jerry Dekker en Bastin Steenbergen). Zuidwolde bleef drukken en kreeg ook nog enkele kleine kansen, maar verzilverd werden ze niet. In de slotseconde bepaalde uiteindelijk Jeroen Sipma de eindstand op 4-1. Een terechte, maar wel geflatteerde overwinning voor SC Emmeloord.

Opstelling Zuidwolde: Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Mark van de Beld, Martijn Spijkerman, Jerry Dekker (Leon Schoemaker), Steven Berghuis, Bastin Steenbergen (Joris de Roo), Stef Raben, Bas Hempen, Wessel Buning en Frans Capellen

Man v.d. wedstrijd: Steven Berghuis

Afbeeldingen bij dit bericht