Geschreven op 20 maart 2022 door .

Zuidwolde – Dalen = 1-4 (1-3)

Zuidwolde verliest van Dalen en zichzelf.

VV Dalen is haar serie van drie uitwedstrijden op rij goed begonnen en heeft in en tegen Zuidwolde met maar liefst 1-4 gewonnen. Zuidwolde begon sterk en opende de score, maar zoals wel vaker dit seizoen willen de doelpunten maar moeilijk vallen en vallen ze erg makkelijk in het eigen doel. Door de resultaten op de andere velden staat Zuidwolde nu zelfs op een degradatieplek.

Zuidwolde speelde met rouwbanden i.v.m. het overlijden van Luit Terpstra. Tijdens de eerste aanval van Zuidwolde vlagde de grensrechter voor buitenspel maar de scheidsrechter liet doorspelen. Frans Capellen dribbelde tot de 16, maar zijn schot was te zacht om de keeper van Dalen te verontrusten.
Geleidelijk aan nam de druk van Dalen wat toe en werd Bart Noordhuis een paar keer getest. Na dik 20 minuten was er een counter van Zuidwolde en Tom Buijtendorp schoof de bal tussen twee verdedigers netjes onder de keeper door en zo leidde Zuidwolde, 1-0. Even later was er een schot van Sven Cazemier in de rechterhoek dat ternauwernood tot hoekschop werd verwerkt door de Daler sluitpost. Zuidwolde speelde goed, nu hopen dat ze het 90 minuten volhouden. Frans Capellen gaf na een half uur een perfecte voorzet, maar helaas werd de bal weggekopt door de lange verdedigers van Dalen. Even later een identieke situatie. Nu was de voorzet over de grond en de mee opgekomen Steven Berghuis kon intikken, maar de keeper redde knap met zijn been op de lijn. Dit was toch de kans om de voorsprong te verdubbelen.
En dan gaat de oude voetbalwet in werking (als je zelf niet scoort..); een lange voorzet vanaf de linker zijlijn richting een speler van Dalen die ongehinderd naar de grond kon koppen en zo stond de stand weer gelijk (1-1). Vlak voor rust nog een gevaarlijke aanval van Zuidwolde, maar het schot van Tom Buijtendorp werd, ondanks dat het licht beroerd werd, vrij eenvoudig door de doelman gevangen.
Op slag van rust maakt Dalen, tegen de verhouding in, de 1-2. Weer een kopbal. En als het nog niet erg genoeg is, was er in de blessuretijd van de eerste helft nog een corner voor de gasten en na gegrabbel van de Zuidwolde doelman tikt Dalen de 1-3 tegen de touwen. Zo heb je meer balbezit en meer kansen, maar sta je door drie hoge ballen met navenant resultaat al vrij kansloos achter bij rust. Raar spelletje dat voetbal...

In de tweede helft was er een eerste goede kans voor Vincent Hulst, maar de keeper zat er weer goed bij. Frans Capellen werd bij een volgende aanval opgevangen door een Dalen-verdediger. Na de gele kaart werd de vrije trap mooi ingedraaid door Steven Berghuis. De kopbal van Tom Buijtendorp was echter te zacht. Na een kwartier ontweek een speler van Dalen de buitenspelval en ging alleen op Bart Noordhuis af. Die bleef goed staan en dwong de speler tot een schot in het zijnet. Zuidwolde heeft zoals al vaker dit seizoen, veel kansen nodig om tot scoren te komen. Martijn Spijkerman kopte in dat kader over bij een volgende aanval. Steven Berghuis had een mooi schot richting de kruising, maar de keeper van Dalen redde knap. Na 20 minuten ging Tom Buijtendorp over de knie binnen de 16, maar de scheidsrechter vond het een schwalbe.
Dalen kwam maar zelden voor het doel, maar als ze er wel waren dan was het gelijk raak. Na een half uur strooiden ze nog wat zout in de Zuidwolder wonden en maakten de 1-4.
Tom soleerde in de daaropvolgende aanval via de achterlijn en gaf voor. De handsbal van een Dalen-verdediger werd niet opgemerkt door de scheidsrechter en dus (weer) geen penalty. 10 minuten voor tijd was er een terechte gele kaart na een overtreding door Joris de Roo. De scheidsrechter veranderde dit even later zelfs in rood, waarom was voor niemand duidelijk. Blijkbaar door de heftige reacties van Dalen spelers..
Maar goed, zo heb je 60 à 70 % balbezit gedurende de wedstrijd, maar sta je na 90 minuten wel (weer) met lege handen en een geschorste speler.

Opstelling Bart Noordhuis, Steven Berghuis, Martijn Spijkerman (Twan van 't Zand), Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Vincent Hulst (Bastin Steenbergen), Tom Buijtendorp, Sven Cazemier, Joris de Roo. Bas Hempen en Frans Capellen.

Afbeeldingen bij dit bericht