Geschreven op 19 juni 2022 door .

Zuidwolde – Gorredijk = 2-1 (0-1)

Zuidwolde blijft tweedeklasser

De laatste wedstrijd van een lang seizoen eindigde in een ietwat gelukkige overwinning voor Zuidwolde. Gorredijk was de betere ploeg in de eerste helft, maar de zaken werden rechtgezet via twee rake kopballen in de tweede helft. Zo blijft de VV Zuidwolde ook volgend seizoen opereren in de tweede klasse zondag.

De beslissingswedstrijd voor lijfsbehoud in de tweede klasse speelde zich af op het veld van De Blesse. Buiten de speakers die aan vervanging toe waren, had de Blesse de organisatie goed voor mekaar, compliment.

De tegenstander van vandaag was Gorredijk, winnaar van de derde periode uit de derde klasse A. Direct vanaf de aftrap maakte Zuidwolde een kardinale fout in de verdediging en kon de gevaarlijke linksbuiten zo de 0-1 binnenschuiven. Na 5 minuten was Zuidwolde blijkbaar nog niet wakker, want Gorredijk knalde via dezelfde speler op de paal.
Na 10 minuten dan het eerste wapenfeit van Zuidwolde. Na een lichte overtreding op Tom Buijtendorp werd de vrije trap genomen door Bas Hempen. Maar de bal over de grond kon de keeper niet verontrusten. Na een kwartier was er een indraaiende voorzet van dezelfde Bas Hempen en ondanks twee verdedigers van 2 meter kon Nico Schulting knap inkoppen. De keeper had de bal echter goed.
Gorredijk had zeker 5 corners in de eerste helft waarmee ze hun overwicht aantoonden. Gorredijk speelde opportunistisch en had nog enkele goede kansen. De roodzwarten konden er bitter weinig tegen inbrengen.
Na een buitelpartij van Tom Buijtendorp kreeg Zuidwolde een vrije trap voor de fanatieke Gorredijk aanhang. Maar de hoge bal werd eenvoudig weggekopt door de verdediging van de Friezen. Zuidwolde kon voorin moeilijk een vuist maken en de ruststand was eigenlijk nog maar een zwakke afspiegeling van de verhoudingen op het Stellingwerfse gras.

Met Robin Comello in de ploeg ging Zuidwolde in het tweede bedrijf op zoek naar de gelijkmaker. Het begon met een schuiver van Vincent Hulst. De altijd temperamentvolle Tom Buijtendorp kreeg na een aanvaring met een verdediger van Gorredijk zijn gebruikelijke gele kaart. Zuidwolde werd wel steeds sterker en sterker; een mooie afdraaiende voorzet van aanvoerder Mathijs Steenbergen werd ingekopt door Tom Buijtendorp, maar vooralsnog zonder succes. Daarna net zo'n voorzet vanaf de andere kant door Steven Berghuis en Vincent Hulst kopte de gelijkmaker in de verre hoek (1-1).
Gorredijk was geen schim meer van de ploeg die ze in de eerst helft waren. Zuidwolde werd beter en een mooie voorzet van Nico Schulting, weer vanaf links, en Tom Buijtendorp torende hoog in de lucht en knikte de 2-1 tegen de touwen. Iets wat je eigenlijk niet verwacht met de lange spelers in de verdediging van de Friezen. Zuidwolde drukte door en Martijn Spijkerman testte met een daverende pegel de keeper. De trainersstaf van Zuidwolde bracht hierna twee routiniers binnen de lijnen om de voorsprong over de streep te trekken (Ruben Kroezen en Peter Nijboer). Na wat onvriendelijkheden in het veld en enkele alles of niets-pogingen van Gorredijk bleef de stand 2-1 voor Zuidwolde.

Afbeeldingen bij dit bericht