Geschreven op 03 april 2022 door .

Zuidwolde – LAC Frisia 1883 = 3-1 (2-0)

Zuidwolde heeft eindelijk weer drie punten toegevoegd aan haar totaal. In een meeslepende en bloedstollende wedstrijd op Woltingeslag was er al na een half uur een rode kaart voor de keeper van de gasten. Maar toen leidde de thuisploeg al na weer een vroege goal. Ondanks dat Zuidwolde in de tweede helft slordig met de kansen omsprong, was de overwinning verdiend.

Zuidwolde begon goed aan de wedstrijd. Na drie minuten was er de eerste kans voor Frans Capellen, maar zijn schot werd geblokt door de twee verdedigers voor zijn neus. Hierna was hij weer gevaarlijk en kon hij alleen gestopt worden ten koste van een hoekschop. Na 6 minuten speeltijd werd deze corner genomen door dezelfde Frans en hij slingerde de bal voorbij de tweede paal en deze werd mooi ingekopt (zie foto) door aanvoerder Mathijs Steenbergen. Na 10 minuten werd Steven Berghuis diep gestuurd door Tom Buijtendorp en gaf hij vanaf links een strakke voorzet op Frans Capellen en die gleed de bal in een uiterste krachtsinspanning net naast. Na een half uurtje was er een bijna identieke situatie; voorzet Steven Berghuis en Frans Capellen knalde nu op de vuisten van de keeper. Hierna was er na een opstootje een rode kaart voor de keeper van LAC omdat hij Zuidwolde-speler Tom Buijtendorp onder de keel had gegrepen op de rand van de 16. LAC haalde een speler eruit voor de reservekeeper. Ondanks dat LAC hierna in ondertal voetbalde, waren ze niet veel minder dan de thuisploeg. Robin Comello had het lastig met de Madueke uit Leeuwarden, een erg snelle en goede voetballer.

Vlak voor rust was er een mooie aanval via Frans Capellen over rechts. Martijn Spijkerman tikte de bal over de nieuwe keeper (zie foto 2) tegen de paal en de bal rolde over de doellijn. Sven Cazemier gaf de bal het laatste zetje, 2-0.
In blessuretijd was er nog een vrije trap voor de geel-zwarten, maar dit eindigde in een misverstand bij hen en zo was er een onverwacht comfortabele ruststand voor Zuidwolde.

De tweede helft begon met een tegenvaller. Een vrije trap van LAC en een speler kopte de bal over de uitkomende en mistastende keeper Sjors van de Weide en stond het plots 2-1. Het eerste wapenfeit van Zuidwolde was een vrije trap vanaf 25 m. Mooi genomen over de grond door Bas Hempen, maar de tweede keeper zat er knap bij. Zuidwolde werd geleidelijk weer wat beter en Martijn Spijkerman knalde naast in riante positie op aangeven van Vincent Hulst. In de 65e was Steven Berghuis eerder bij de bal dan de keeper, maar hij prikte de bal net aan de verkeerde kant van de paal. LAC bleef trouwens goed voetballen en was soms gevaarlijk, maar gelukkig hield de verdediging stand.
Zuidwolde had in de 70e minuut een mooie aanval die eindigde met een bal op de paal van Frans Capellen. Zuidwolde sprong ruig om met de kansen en zo bleef het spannend. De scheidsrechter liet veel doorspelen na overtredingen (“voordeel”). Sven Cazemier had nog een goede kans, maar hij werd gehinderd en schoot voorlangs.
In de 80e minuut was er een solo van de snelle Vincent Hulst en die eindigde met een schot op de keeper. De eerste actie van Ruben Kroezen was nota bene een assist. Zwaar gehinderd met een tegenstander in zijn nek gaf hij de bal door de benen van de laatste verdediger aan Frans Capellen. Die maakte de verlossende 3-1. De scheidsrechter gaf hierna nog lang blessuretijd, maar er veranderde niets meer aan de stand.

Opstelling: Robin Comello, Frans Capellen, Steven Berghuis, Martijn Spijkerman, Sjors van der Weide, Mathijs Steenbergen, Ralph Zantinge, Vincent Hulst, Tom Buijtendorp (Ruben Kroezen), Bas Hempen en Sven Cazemier.

Afbeeldingen bij dit bericht